ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
ומה מחכה לנו בשנה הקרובה

מסכמים שנה במוזיקה: הזמר שהביא מעל 12 מיליון צפיות

אחרי שנה גדושה ועמוסה במוזיקה יהודית, הגיע הזמן לסכם ולקשור כתרים לאישים שעשו את השנה • מי זמר השנה • אלבום השנה • שיר השנה • המעבד שגילה לנו כישרון נוסף • השדרן שעשה קאמבק מפתיע אחרי 15 שנה • המופע שאורגן למופת בתוך 48 שעות וסחף 3,000 איש 

מסכמים שנה במוזיקה: הזמר שהביא מעל 12 מיליון צפיות
סיכום שנה במוזיקה תשע"ט צילום: באדיבות המצלם

סיכום שנה ב'בחדרי חרדים': בתום שנה עמוסה וגדושה במוזיקה משובחת,' בחדרי חרדים' קיבץ לחדר אחד - כוורת של חובבי מוזיקה מושבעים, השולטים ומעודכנים היטב בתחום, כאלו שחיים ונושמים את העולם המוזיקלי בוקר צהרים וערב, ויחד התגבש על השולחן והסביבה. מפתיע של השנה החולפת.

מה שיוצא דופן בפרויקט הסיכום המוסיקלי של 'בחדרי חרדים', היא העובדה שהוא לא נעשה בעצה ובלחץ של יח"צנים או מקורבים למיניהם הבוחשים בתחום. הבחירות והקטגוריות שתקראו כאן, גם אם הן אינן נעימות ואפילו מפתיעות - הן בחירה נטו של 'עמך בית ישראל' – חובבי מוזיקה כמותכם, שדירגו את הזמרים, האלבומים, הביצועים לפי דעתם האישית.

אלבום השנה

במקום הראשון: 'אלע אלע' – אלבום הבכורה של זמר החתונות מנדי וויס, שהשיק השנה את אלבום הבכורה שלו לאחר 13 שנים בהן הוא מופיע כמעט מידי ערב בחתונות ואירועים יוקרתיים. את האלבום הפיק נפתלי משה שניצלער – הנחשב כיום לגדול המעבדים והמפיקים מעבר לים.

האלבום כולל מגוון סגנונות, לחנים ועיבודים יוצאי דופן. בין שירי האלבום ניתן למצוא את 'הבן יקיר' – לחנו של פינקי וועבר, שגם מבצע דואט יחד עם מנדי, הרשי ווינברגר, שהלחין לא פחות מארבעה שירים באלבום ואף באחד מהם שר דואט עם מנדי. בהחלט אלבום מדהים שהגיע ונגע בכל מגזר ובהחלט זהו אלבום השנה לשנת תשע''ט.

במקום השני: אלבומו הבכורה של נפתלי קמפה, שבהחלט הפתיע את כולנו לטובה עם אחד האלבומים המוצלחים של השנה. קמפה שכשרונו ניכר בלחניו וביצועיו, הלחין עשרה שירים באלבום ואילו על ההפקה המוזיקאלית הופקדו הצמד אלי קליין & איצי ברי, שעשו הפקה מושלמת והוכיחו שיודעים גם לעבד סגנון קומזיץ (קרליבך) בצורה מושלמת. מדובר באלבום משובח ומגיע לו את תואר אלבום השנה במקום השני.

במקום השלישי: 'יונגערליך' - גם הוא אלבום בכורה של מקהלת ילדים חדשה בשם זה, בניצוחו של יוסי גליק ובהפקתו של נפתלי משה שניצלער, שהצליח להכניס לפלייליסט החסידי לא מעט להיטים כמו 'מלוך', 'דאווענען', ו'אליהו הנביא'. לחנים של פינקי וועבר, הרשי ווינברגר ומשולם גרינברגר. 

זמר השנה

זמר השנה, הוא ללא ספק, האמן והיוצר ישי ריבו, שהשיק לקראת סוף השנה החולפת אלבום משובח בשם 'אלול תשע"ט', הכולל בתוכו פיוטים, לצד קאברים ושירים מקוריים, אותם הלחין וכתב בעצמו. בנוסף לכך, היה ישי ריבו פעיל מאוד השנה, גם על הבמות כמו בהופעת ענק בקיסריה, וכן נוכחות רבה ברשתות חברתיות עם סינגלים שזכו למיליוני השמעות וצפיות, בהם 'הלב שלי' שצבר עד כה במשך שבעה חודשים, 12,663,551 צפיות לקליפ מילים בלבד.   

שיר השנה

שיר השנה הוא ללא ספק השיר 'אבא', לחנו ומילותיו של המלחין הצעיר בנצי שטיין, בביצועם של גדול הזמר החסידי אברהם פריד וארי היל - שאמנם צבר עד כה ביוטיוב רק 634,304 צפיות, אולם הבז שיצר השיר, באמצעות השמעות בתחנות הרדיו ובאירועים שונים במגזר החרדי והיהודי בארץ ובעולם, לצד קאברים רבים בסגנונות שונים, מצדיק את התואר לשיר הזה, למרות התלבטויות לגבי שירים נוספים.

קליפ השנה

הקליפ שזכה למירב הצפיות השנה הוא ללא ספק הקליפ של יעקב שוואקי לשירו 'ישתבח שמו' מתוך אלבומו האחרון 'מוזיקה ' שמונה 3,357,395 ציפיות ביוטיוב. אמנם הקליפ עצמו לא נראה מושקע באורח יוצא דופן, אך מנין הצפיות מדבר בעד עצמו. נסכם ונאמר כי מאז הקליפ ל'מנחה' של מענדל ראטה טרם נראתה הפקה ברמה כזאת, בתקווה שבשנה הקרובה תהיה. 

במקום השני: מרדכי שפירו עם שירו 'הכל משמים' – שיר הנושא מתוך אלבומו האחרון שיצא לפני ארבעה חודשים, כולל קליפ שצבר עד כה בסך הכל 1,330,544 ציפיות.

ובמקום השלישי: להקת 'היום השמיני' המוכרים מהלהיט 'יאלילי', עם הקליפ לשירםMy Shtetl's Calling - בו משתתף דודם הזמר אברהם פריד ובהחלט קליפ מושקע שגרף 1,055,725 ציפיות.

מפיק השנה

התואר מגיע גם השנה ללא ספק למלחין, למעבד ולמפיק נפתלי משה שניצלר. גאון מוזיקלי מארה"ב, שאין כמעט אלבום חסידי שיצא בשנה האחרונה, שהוא לא הטביע עליו את חותמו. כל זמר החפץ בהצלחת אלבומו, לא מבזבז זמן וכסף ומרחיק אל אולפנו הייחודי של שניצלר אי שם בברוקלין ויוצא משם כשהוא סמוך ובטוח שהשירים שבחר יהפכו עד מהרה ללהיטים היסטריים. כך למשל ניתן למצוא את טביעת אצבעותיו של שניצלר על האלבומים שיצאו בשנה האחרונה על ידי הזמרים והיוצרים שמשי ניימן, להקת הילדים החסידית החדשה 'יונגערליך', 'טביעת אצבע', מענדי וויס, 'לב אל הנשמה' ועוד רבים וטובים.

הפתעות השנה

אלבום הבכורה של המלחין שמשי ניימן - 'נחמה', מי שפרץ עם הלהיט 'נשמה וי ביסטו' שביצע שלומי גרטנר, הציג השנה אלבום משובח. אמנם חסידי ופונה למגזר מסוים, אך כמה משיריו, את כולם הלחין בעצמו – חדרו אל הקומזיצים, היכלי הישיבות והחתונות. בהם: 'ר' ישעי' ב"ר משה', 'נחמה', 'צדיק'. פן נוסף באלבומו הם הדואטים, עם אמנים מובילים ומוכרים, כדוגמת; מאיר אדלר, יואלי קליין, שלוימי גרטנר, אהרל'ה סמט ודובי מיזלעס.

עוד אלבום מצוין שהופק השנה, הוא אלבומו השלישי של אלי מרקוס הנושא את השם 'יגעתי'. גדולי המלחינים והמעבדים נטלו בו חלק וההשקעה ניכרת בבחירת השירים ועיבודם.

הלחנים באלבום שייכים לאיצי וולדנר, פינקי וועבר, משה לאופר, אחיו ללהקת 'היום השמיני', מרדכי ברזל ואלי מרקוס שהלחין בעצמו את שיר הנושא 'יגעתי'.

אומן ויוצר גדול במוזיקה היהודית שהוציא השנה את אלבומו ה-12 במספר, הוא אהרן רזאל, עם אלבום מקורי הנושא את השם 'הנשמה רוצה יותר'. באלבום יצירות מדהימות כמו 'הגיבן הקדוש', 'רחמים ניסן', 'תן לי את היום הזה', אותה הוא מבצע יחד עם אחיו יונתן רזאל.

"מוכנים"? זהו שם אלבומו השני של כוכב הזמר אורי דוידי מארה"ב, שיש המכנים "שוואקי הבא", בשל עוצמת קולו וסגנון השירה שלו. באלבום באורח יוצא דופן, מגוון הסגנונות המוזיקליים, חסידי, לצד פופ מודרני ועוד. וכל זאת בהפקתו של היוצר והמלחין איצי וולדנר שהכניס לאלבום - לא פחות מחמישה רצועות. בין הלהיטים שתתחברו אליהם בהאזינכם לאלבום; 'מוכנים', 'ענג שבת', 'נו נו', 'מודה אני', 'ויוציאנו' שהלחין דוידי בעצמו.

ואחרון חביב, זמר גדול שהוציא בשנה החולפת את אלבומו השמיני והמשובח בהפקתו של יוחי בריסקמן, הלא הוא שלוימי גרטנר עם 'יהללו', הכולל עשר רצועות מדהימות שמחזירות אותנו לימי הזוהר של מוזיקה חסידית אמתית עם רגש ונשמה. בין השירים המוצלחים באלבום; 'אשרי העם', 'אדיר במרום', לחנו של שלמה יהודה רכניץ, 'מי שמאמין', 'אם אשכחך', בלחניהם של פינקי וועבר, 'רחמים' בלחנו של המלחין הצעיר הרשי ווינברגר ועוד.

מלחיני השנה

מלחין השנה הוא ללא ספק הרשי ווינברגר, גאון מוזיקלי צעיר מאמריקה, שכל לחן שיוצא לו מהשרוול הופך במהרה ללהיט והשנה הוא אחראי על לא מעט להיטים שרקדנו עליהם או שהתרגשנו איתם במשך השנה החולפת ומגיע לו ללא ספק את התואר 'מלחין השנה' לשנת תשע''ט. בין הלהיטים שזכה להלחין השנה, הם 'דאווענען', 'אלע אלע', 'מוציא אסורים' של מנדי וויס, בו הוא גם מארח אותו לדואט, 'מנאן', 'וארשתיך' גם הם מתוך אלבומו של ווייס, 'ענג שבת' מאלבומו של אורי דוידי, 'בטחו בהשם' שמבצע שמילי אונגר, ועוד להיטים רבים וטובים.

הרשי וינברגר

עוד מלחין שאמנם מוכר כבר כמה שנים, אבל בלט השנה עם כמה להיטי רדיו, הלא הוא איצי ברי שותפו של אלי קליין ובנו של סוקי ברי, שהלחין כמה סינגלים שעשו את השנה. בהם; 'ישתבח' של נמואל הרוש, 'שיבוא' של אבי אילסון , 'בוקר טוב' של מרדכי שפירא, 'ותחזינה' של בני פרידמן, וכן את 'תהא השעה הזאת' שמבצע לוי פולקוביץ והופיע ממש בימים האחרונים.

מעבדי השנה

שנה פוריה במיוחד עברה על צמד המעבדים, המלחינים והמפיקים, אלי קליין ואיצי ברי, שאפשר להגדירם כ'מכונת מוזיקה' ממש. כמעט לא חלף שבוע בשנה שחלפה בלי שיצא עיבוד או לחן או השתתפות כלשהי בסינגל/אלבום. בהם; 'אבא' של אברהם פריד & ארי היל, שאותו בחרנו גם כשיר השנה, כן עיבדו השניים את האלבום של נפתלי קמפה 'ליחדא שמא' כולו. אלבומו של מרדכי גוטליב 'גלוי וידוע', 'כדאי רבי שמעון' של מרדכי בן דוד, כמו כן הפיקו מוזיקלית את אלבומו 'בשעה טובה' אוהד מושקוביץ, שני סינגלים של רולי דיקמן, 'משכני' של מיילך קאהן, ועוד רבים וטובים.

תגלית השנה

מאסטרו יואלי דיקמן – התגלה השנה לא רק כמלחין, כמעבד וכשדרן ממגנט, אלא גם כזמר בעל קול מיוחד ורבגוני, הוא פרץ בשנה שחלפה עם קריירת סולו והפיק בעצמו לא פחות משלושה סינגלים; 'ישתבח שמך', 'ואפיל תחנתי' ו'למצוא חן', אותם הלחין, עיבד, הפיק וביצע בעצמו. הסנגלים הללו ועוד - יתקבצו לאלבום הבכורה שיראה אור בחודשים הקרובים במסגרת הפרויקט העצמאי שלו 'number 1' את חלקם יבצעו גדולי הזמר החסידי בדואטים יחד איתו.

תגלית נוספת השנה במוזיקה החסידית, הוא אמן הקומזיצים מארה"ב דובי מייזלעס, שהצליח לגעת ברבים, בלי אלבום ובלי סינגל אחד, כי אם בזכות קאבר לשיר 'דאווענען' של להקת הילדים 'יונגערליך' שהגיע ליותר מ-700,000 צפיות ביוטיוב. זאת לצד השתתפותו בקליפ 'פאר דיר' לצד מנדי וייס, ילד הפלא יענקי גרין ומקהלת 'שירה'.

גם באלבום 'טביעת אצבע' של המלחין ישראל באדאנסקי, ביצע מייזלעס את 'למען אחי', גם באלבום 'לב אל הנשמה' שיצא בשבועיים האחרונים מלחניו של משה יחזקי' וייס, מבצע דובי את 'שבת שלום ומבורך'. ול'בחדרי חרדים' נודע כי בימים אלה עובד דובי מייזלעס על אלבום הבכורה ביחד עם המפיק נפתלי משה שניצלער .

מופעי השנה

המופע הכי מדובר בשנה החולפת למרות שההודעה על קיומו, יצאה רק 48 שעות לפני כן, היה מופע בין הזמנים מיוחד שהתקיים בבנייני האומה בהשתתפות גדולי הזמר מרדכי בן דוד ומוטי שטיינמץ וכן שלוימי גרטנר שהגיע בהפתעה, בסימן מחאה "את המנגינה הזאת לא ניתן להשתיק" - נגד התערבות מערכת המשפט באירועים הנפרדים של הציבור החרדי, אחרי שבוטלו מופעים בעפולה ובחיפה. את המופע הרימו למרות הזמן הקצר בצורה מושלמת - שלום וגשל ורדיו 'קול חי' ואלפים גדשו את ההיכל שהתמלא עד אפס מקום, כולל בעמידה בשוליים.

מופע נוסף שהיה בסימן 100 שנה למוזיקה החסידית, הוא המופע 'ישיבשיר' של רדיו 'קול ברמה' בניצוחו של מאסטרו יואלי דיקמן, שהצליח למלא בחול המועד סוכות תשע"ט, למרות קיומו ביום שישי  כ-3,000 איש, שבשיאו ביצע הקהל את 'ממקומך' של ר' שלומך קרליבך ז"ל בהפקה יוצאת דופן. לצד זאת הופיע על הבמה; ליפא שמלצער, בערי וועבר, משה לוק, מנדי וויס, שרוליק קלצקין.

מופע נוסף שהתקיים השנה בסימן 50 שנה למלחין האגדי ר' חיים בנט בהפקת רדיו 'קול חי', היה בהחלט מופע היסטורי שלא יישכח כל כך מהר בקרב מעריציו. שורת זמרים, בהם: שלמה כהן, אברימי רוט, מוטי שטיינמץ, יובל סטופל ואודי אולמן, שביצעו את מיטב שיריו מתוך מאות שהלחין לאורך היובל האחרון.

השירים שעשו את השנה

הלב שלי – ישי ריבו . דאווענען – יונגערליך . קה זכות אבות – מענדי וויס. רבי ישעי' – שמשון ניימאן. פאר דיר – משה יחזקי' וויס (מנדי וויס) . אליהו הנביא – דודי פלדמן & שרולי ליפשיץ (יובל סלע –במקור). אדמה ושמים – להיט משנות השמונים של להקת 'סגול' שעשה קאמבק בכמה וכמה קאברים בסגנונות. מוכנים – אורי דוידי . מלאך – אלי הרצליך . חזור בך – יוסף חיים שוואקי . ישתבח שמך – יואלי דיקמן. ישתבח – נמואל הרוש. שבט אחים – עידן רייכל & דורון מדלי שיצא בגירסה כשרה על ידי המוזיקאי יוני אליאב שאירח 30 זמרים. לבחור נכון – שיר שכתב, הלחין ומבצע אמיר דדון, שזכה גם לדואטים עם ישי ריבו ואברהם פריד במופעים וכך חדר גם למגזר החרדי.

זמרים שבלטו השנה ברשת

הזמר שבלט השנה בתעשייה בצורה שלא ניתן להתעלם ממנה, הוא גדול הזמר אוהד מושקוביץ שהפיק כמה קליפים של קאברים שביצע בחתונות וחופות והועלו לרשת החברתית 'יוטיוב'. גם בני פרידמן ומרדכי שפירו בלטו השנה במיוחד, כשהופקו מהם ביצועים רבים יפים ונוגים לצפייה ולשמיעה.

גם מוטי ויזל - זמר ​​חסידי שמוכר יותר בגזרה החסידית אותנטית, שפצח בקריירת מוזיקה שניה לאחר שכיכב כילד הפלא של שנות ה-2000, תחת השם 'אהרן הלוי'. מופיע לאחרונה יותר ויותר גם בחתונות ליטאיות ואף בקרב בני תורה ספרדים, הפיק השנה שני קליפים שעשו רעש גדול ברשת. קליפ לחג הפסח, "קדש ורחץ", בלחנו של הרשי רוטנברג, והקליפ האחרון "מלוך" - תפילה בנוסח ויז'ניץ, אותו הוציא עם מקהלת נשמה, ותוך מספר שעות צפו בו אלפי אנשים.

קאמבק השנה

השדרן והמנחה הותיק מנחם טוקר שחזר עם תוכניתו המיתולוגית 'חסידישקייט' בשינוי שם קל - 'חסידשקייט און ליין' ובפורמט הרבה יותר מושקע ומרתק. עד כה הופיעו חמישה פרקים, בהם ראיונות עם גדולי המוזיקאים והפוליטיקאים.

ומה מחכה לנו בשנה הקרובה

גם בשנה אליה נכנסנו, מקווים שתהיה פוריה ושופעת מוזיקה משובחת. מה שכבר ידוע הוא שהשנה צפוי להופיע אלבומו השמיני של יידל ורדיגר, שחוזר אחרי הפוגה של קרוב לשבע שנים.

גם אביו מרדכי בן דוד אמור להוציא השנה אלבום חדש –  מי כבר סופר.

גם אלבומו השני של האמן מיילך קאהן, צפוי להופיע בשנה שלפנינו.

המוזיקה המזרחית זקוקה לקצת תחיה. בשנים האחרונות התמעטו ההפקות בז'אנר בתקווה שהשנה הנוכחית תהיה עמוסה יותר בחומר משובח. גד אלבז כבר נענה לאתר ומתכוון להשיק בחורף הקרוב אלבום ישראלי חדש, אם כי הקודם היה כולו באנגלית, הפעם כולו יהיה בעברית, מתוכו כבר הופקו הסינגלים; 'אבא'לה', להמשיך לאהוב', ו'אדון הסליחות'.

גם אלבומו החמישי של בעל המנגן החסידי ר' אייזיק האניג צפוי לחמם אותנו בחורף הקרוב.

לאחר ארבע פלוס שנים, ישראל ורדיגר חוזר גם הוא עם אלבום חמישי חדש שיכלול 13 רצועות – הוא יופיע מיד לאחר החגים.

גם מאסטרו יואלי דיקמן ישיק בחודשים הקרובים את אלבומו הבכורה 'number 1'.

גם אלי הרצליך  עובד בימים אלו על הוצאת אלבומו השני 'הרצליך #2'.

גם אלבום הבכורה של זאנוויל ווינברגר צפוי להופיע השנה, כאשר בהתאם לקולו הענוג, מעריציו מפתחים צפיות לגבי החומרים שייכללו באלבום - ונקוה שיעמוד בהן.

לאחר שהמיס לבבות באלבום הקאברים הנוסטלגיים ' היו זמנים', גדול הזמר החסידי יעקב שוואקי לא מאכזב ועובד בימים אלה על חלק שני, בתקווה שיראה אור בחורף הקרוב.

גם אלבומו היחודי של אמן הרגש מוטי שטיינמץ, שיכלול ניגונים ויז'ניצאים ועוד עליהם גדל, יראה אור בשנה הקרובה.

בימים אלה ממש יוצאים לאור אלבומים חדשים של גדולי הזמר מארה"ב שלום למר ושמחה ליינר.

ולסיום, האלבום שכולנו מחכים לו כבר כמה וכמה שנים, היה אמור לצאת על פי הבטחת המפיקים בשנה החולפת - מיד אחרי חגי תשרי תשע"ט, אולם גם בסיום שנה זו אין עדיין צפי מתי יופיע אלבומו של ליפא שמלצער, שעשה השנה קאמבק משמעותי, שכלל חזרה לדרכי החסידות, תוך גידול זקן ופאות והופעה חרדית יותר מכפי שנהג בשנים האחרונות למגינת לב רבים ממעריציו.

                                    ת'הא ש'נה פ'וריה מוזיקלית

פרויקט סיכום שנה מוזיקה חסידית נפתלי שניצלר ישי ריבו מנדי וייס נפתלי קמפה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד