י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
בטרייה בדבש

הפתרון שייתן מענה מידי לבליעת סוללות

בשערי צדק גובשה הנחייה חדשה: במקרה של בליעת סוללות יש לתת מידית דבש לילדים מעל גיל שנה

הפתרון שייתן מענה מידי לבליעת סוללות
מיחזור סוללות צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

מחקרים מהעת האחרונה הראו כי מתן דבש מיד לאחר הבליעה עשוי לעכב כוויות וסיבוכים פנימיים שנוצרים בעקבות התפרקות הסוללות בוושט

ההנחיה החדשה ממליצה להתחיל את הטיפול בדבש כבר בבית ולגשת מידית לחדר מיון כיוון שישנה דחיפות רבה בטיפול מהיר שימנע נזקים פנימיים קשים

בשערי צדק מדגישים כי מתן דבש לתינוקות מתחת לגיל שנה אינו מומלץ גם במקרה של בליעת סוללות.

רגע לפני ראש השנה, מצאו במרכז הרפואי שערי צדק שימוש רפואי חדש לדבש.

הנחיה חדשה שגובשה בשערי צדק מנחה כי במקרים בהם מגיעים לשערי צדק פעוטות וילדים אשר בלעו סוללות, יש לתת באופן מיידי לילד דבש במטרה לעכב את הנזקים הפנימיים החמורים הנוצרים כתוצאה מהתפרקות הסוללה בגוף.
ההנחיה החדשה ממליצה להתחיל את הטיפול בדבש כבר בבית ולגשת מידית לחדר מיון, כיוון שישנה דחיפות רבה בטיפול מהיר שימנע נזקים פנימיים קשים.

הנוהל הרפואי החדש הוא פרי מחקרים שפורסמו לאחרונה שהראו כי מתן דבש אחרי בליעת סוללה יכול להפחית באופן משמעותי את רמת הנזק והסיבוכים שנוצרים כתוצאת מהתפרקות הסוללה בתוך הגוף.  מתן דבש רגיל אחרי הבליעה, 1-2 כפיות כל 5 דקות עד הוצאת הסוללה הפחית באופן משמעותי את רמת הנזק ושכיחות הסיבוכים בוושט.

עד לאחרונה לא הייתה דרך מידית להפחתת נזק וכוויות כתוצאה מבליעת סוללות בשלב בין הבליעה לבין הפרוצדורה רפואית להוצאתה.

סוללה בגופו של פעוט. צילום: דוברות שערי צדק

לפני כחודש הגיעה למיון ילדים במרכז הרפואי שערי צדק ילדה כבת 3 שהוריה חשדו כי בלעה חפץ כל שהוא. צילום רנטגן מהיר שנעשה בחדר המיון הראה כי הילדה בלעה סוללה גדולה שתקועה בוושט ומסכנת את חייה.

בהתערבות חירום מהירה של צוות גסטרו ילדים הוצאה הסוללה בדרך אנדוסקופית. אולם התברר כי הסוללה שהייתה רק שעתיים בוושט מרגע הבליעה, כבר גרמה לילדה כוויות קשות בוושט שדרשו מעורבות רב תחומית של גסטרו ילדים, רופאים כירורגים, רופאי אף אוזן גרון, וכירורגית לב חזה. הילדה קיבלה טיפול מקיף ולאחר אשפוז של כחודש שוחררה הילדה לביתה בריאה.

לאור ריבוי מקרים מורכבים אלו חיפשו מומחי הגסטרו ילדים בשערי צדק דרך לצמצם את הנזק והוחלט על יישום תוצאות המחקרים לראשונה בארץ בכל מקרה של בליעת סוללות.


חשוב להדגיש כי מתן הדבש לא מוריד מהדחיפות הרפואית להגיע בדחיפות גדולה לחדר מיון על מנת להוציא את הסוללה באופן מידי. כל דקה שהסוללה נמצאת בוושט מאיצה את הנזק לרקמות. טיפול בדבש מתייחס רק לבליעת סוללות ולא מומלץ בבליעת חפצים אחרים.

בנוסף, מתן דבש לתינוקות מתחת לגיל שנה אינו מומלץ גם במקרה של בליעת סוללות.

בכל מקרה של בליעת חפצים על ידי תינוקות וילדים- יש לגשת מהר ככל האפשר לחדר מיון.

מנהל המכון לגסטרו ילדים וסמנכ"ל שערי צדק פרופ' דן טרנר מציין כי "במהלך השנה אנו מטפלים בילדים רבים שבולעים סוללות וחפצים מסוגים שנים שלעיתים גורמים לסיבוכים רפואיים משמעותיים. רופאי המכון לגסטרו ילדים פועלים בכל שעות היממה להוצאת החפצים בגישות טיפול אנדוסקופיות חדשניות במטרה למנוע ניתוחים מורכבים".

ד"ר אורן לדר, מומחה בכיר בגסטרו ילדים ומרכז תחום הטיפול האנדוסקופי בילדים אומר "בליעת חפצים על ידי פעוטות וילדים לצערנו שכיחה ומסוכנת והסיכון עולה כאשר מדובר בסוללות אם אלו נתקעות בוושט. הדבר מהווה אחת ממצבי החירום בגסטרואנטרולוגיה. יישום המחקר החדש בשערי צדק עשוי להציל חיים ולמנוע כוויות ונזקים פנימיים".

סוללה בליעה דבש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד