י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

מיוחד: מאחורי הקלעים של הקייטנות והנופשונים שיגרמו לכם להתרגש

ב'עזר מציון' החופש אינו זמן של הפוגה אלא להפך, ויעידו אלפי המשתתפים בקייטנות ובנופשונים שנערכו בעבורם מטעם "עזר מציון" בקיץ תשע"ט, אלפי המשתתפים שמפעלי הקיץ הרגילים אינם מיועדים להם, אך דווקא הם, יותר מכל אחד אחר, זקוקים לפעילות הקיצית הזאת

מיוחד: מאחורי הקלעים של הקייטנות והנופשונים שיגרמו לכם להתרגש
הקייטנה של עזר מציון צילום: עזר מציון

כשאומרים לנו 'קייטנה' מיד עולים בדמיוננו ילדים צוהלים, אטרקציות וטיולים, מדריכים שגרונם ניחר וריח אופייני של פארק מים.

אבל כשאומרים 'קייטנה של עזר מציון', נוסף על כל אלו רכיב מרכזי: המשתתפים בה שייכים לאחת מקבוצות האוכלוסייה שבעבורם הקייטנה היא לא רק אמצעי להעביר את ימי החופשה, אלא גם ובעיקר – 'תחנת דלק' למילוי מאגרי כוחות גוף ונפש. כי מדובר באלו שהחיים זימנו להם התמודדויות לא פשוטות, והתרומה הרבה שמעניקה להם הקייטנה מתבטאת לאורך כל השנה שאחריה, עד... הקייטנה הבאה. 

יצאנו רק להציץ לכמה מהנופשונים והקייטנות שהפעיל 'עזר מציון' בקיץ תשע"ט. חזרנו מתפעמים.

רוצים לקחת חלק בפעילות הקודש של 'עזר מציון'? הכנסו לכאן>>>

נופשון בוגרים 'קמפ בני הנעורים'

מרכז הקייטנה, ר' זאב שכטר:

"אי פעם, לפני עשרים ושש שנה, היה הנופשון שלנו קייטנה יומית לשבעה-עשר ילדים עם צרכים מיוחדים. מטרת הקייטנה הייתה להעניק לילדים חוויות מהנות, ואגב זאת לאפשר לבני משפחתם להתאוורר מעט מהטיפול בהם. מאז ועד היום נותרו המטרות אותן מטרות, אבל הדבר בעצמו אינו דומה בשום פרט למתכונת הבראשיתית ההיא. 

"כיום מדובר בשבוע שלם שבו אנחנו לוקחים את הנערים האלה, שביום-יום מצויים בשולי החיים, ומעניקים להם חוויות עצומות בכל קנה מידה, כדי לתת להם הרגשה של חשיבות. כך, למשל, היום שבו הקייטנה עולה לירושלים, לתפילה בכותל: בכניסה לעיר מחכות לנו ניידות משטרה, ואלו מפנות לנו נתיבים ומלוות אותנו כמו שמלווים אח"מים. 'למה זה חשוב?' שאל אותי פעם מישהו. במקום לדבר הזמנתי אותו לעלות לאחד האוטובוסים ולראות במו עיניו את האורות הנדלקים בעיני הנערים, הכבויות בדרך כלל"...

"הביקוש לנופשון הזה גדול כל כך, עד שהשנה הוספנו נופשון שלישי(!) על השניים שפועלים כבר שנים. כך פעלו במקביל במשך שבוע שלם שני נופשונים, האחד בנחלים והאחד בראשון לציון, מלבד הנופשון הראשון שפעל בנחלים".

הנאה ללא גבולות - קייטנת עזר מציון • קרדיט: עזר מציון

מנין מגיעים המתנדבים שלכם?

"המתנדבים בנופשון הם מיטב הבחורים מהישיבות הטובות ביותר, ולא בכדי. העבודה בנופשון קשה ומפרכת, פיזית ונפשית כאחד. רק מי שמתנדב בשביל עצם ההתנדבות ולא בשביל מחיאות כפיים מסוגל לעמוד בקושי הזה – לתת ולתת את כל כולו, בלי לצפות לתגמול. למרות הקשיים האובייקטיביים האלה, בכל שנה מבקשים להתנדב מאות בחורים, והם עוברים מיון והתאמה מכל הבחינות. מדהים לראות אותם, אחרי כל יום התנדבות מפרך, מתיישבים לסדר לימוד עיוני, לא מוכנים לוותר על ציפור נפשם, בידיעה שהעולם עומד על גמילות חסדים, אך קודם כול – על התורה".

איזה רגע מרגש במיוחד חוויתם במחנה?

"אחד מראשי הישיבות הגדולות שביקר בנופשון ניגש אלי נרגש כולו ואמר: 'אני חושב שכל בחור צריך לעבור את ההתנדבות הזאת לפני שהוא מקים בית. כי ההתמסרות המוחלטת הנדרשת כאן היא הכנה אמתית לחיים, יותר ממאה הרצאות ושיחות'..."

שותפים פעילים באוירה • קרדיט: עזר מציון

נופשון לחולי סרטן ובני משפחותיהם 

מרכז הנופשון, ר' זאבי פרוינד:

"המטרה העיקרית של הנופשון הזה היא להעניק 'פסק זמן' למשפחות החולים, להושיב את המשפחה כולה סביב שולחן אחד – דבר שייתכן שלא קרה להם במשך השנה כולה – ולנסות לשכוח את המחלה. המשפחות הגיעו בהרכב מלא עד כמה שניתן, למעט בנים מעל גיל שלוש-עשרה, ועברו עליהן כאן ימים נפלאים. אנו יודעים שכאשר אחד מהמשפחה חולה, כל המשפחה נפגעת, ובמיוחד – ה'ביחד' שלה. המחנה מזמן לבני המשפחה את היכולת להיות שוב ביחד, ובעיקר – להרפות ולשמוח. 

"המחנה נערך בכפר נופש פסטורלי ורגוע, וכל התכניות שאנו עורכים בו כוללות הומור ושמחה. במחנה הזה אין מקום לעצב, ואנו רואים חולים שכבר חודשים ארוכים לא העלו חיוך על פניהם, מתהלכים כאן כשפניהם קורנות. מובן שמבחינה רפואית, הכול מתנהל על פי החולי ובהתאם לצרכים שהוא תובע, אך החולי עצמו כמו אינו קיים כאן.

"תועלת חשובה נוספת שהמחנה מעניק למשפחות היא התמיכה, ההזדהות וההתמודדות המשותפת, בבחינת 'צרת רבים חצי נחמה'". 

רוצים לקחת חלק בפעילות הקודש של 'עזר מציון'? הכנסו לכאן>>>

מה כולל המחנה?

"ראשית, ארוחות כיד המלך. שפע עצום של מזון משובח וממתקים לאורך כל היום. מרגש לראות כיצד סוף סוף יושבת המשפחה כולה סביב שולחן אחד, בנחת ובנעימות, באחווה משפחתית ובחיוך על הפנים.

"בדרך כלל ביום הראשון הפעילות נערכת במקום, והיא כוללת תכניות מהנות, הרצאות להורים, שחייה בברכה ועוד. בימים האחרים יוצאים לפארק כלשהו, לטיול, למסלול ג'יפים וכדומה. 

"במטרה לאפשר להורים לנוח עוד שעה בבוקר ולא להשכים קום עם ילדיהם, אנו מפעילים חדר ג'מבורי בין שבע לתשע בבוקר ומעסיקים את החרוצים הקטנים.

"ימי המחנה הם ימים שלא נחים בהם הרבה. אנו משתדלים למלא את היום כולו בפעילות ובשמחה, והמשפחות מספרות לנו שאף חצי שנה לאחר מכן הן עוד יושבות ומעלות ממנו זיכרונות נעימים, וכך הן מקבלות כוח להמשיך להתמודד".

איזה רגע מרגש במיוחד זכור לך מהמחנה?

"רגע מרגש במיוחד שזכור לי הוא הרגע שבו שמעתי ילדה כבת חמש אומרת לאמה במתיקות: 'זהו, אמא, גמרנו עם בית חולים. שלחתי לבורא עולם משאלה, והוא יעשה אותי בריאה'..." 

קייטנה יומית בירושלים לבנות עם צרכים מיוחדים

מרכז הקייטנה, הרב עמיקם תנעמי:

"במבט לאחור על עשרים ושתיים השנים שהקייטנה הזאת קיימת בהן", אומר הרב תנעמי, "אפשר לראות מגמה עקבית לקדם, לשפר ולעשות כל מה שאפשר למען נוחות הילדים, למען שמחתם ולמען הנאתם המושלמת. לאורך כל הדרך אנו מפיקים לקחים מהעבר, מתקדמים ומשתדרגים".

איך נראה סדר היום בקייטנה?

"בבוקר ניגשת כל מתנדבת אל הילד 'שלה' וביחד הם פונים לפינת השוקו והלחמנייה. לאחר מכן מתרכזים בחדרי הקבוצות, ושם אוכלים, מתפללים ושרים, וביום שישי חוגגים 'קבלת שבת'. בהמשך מתאספות כל הקבוצות לריכוז משותף, שבו שרים שירים שמאחדים את כל הקייטנה, מקבלים הודעות נצרכות ועוד.

"לאחר הריכוז הילדים מתפזרים, חלקם – לפעילות בחדרי יצירה מגוונים: הדבקות, ציורים מיוחדים, שרשראות בייגלך וכדומה, וחלקם האחר – לפעילות בברכה, בחדר המוזיקה או בג'מבורי.

"בסיום הבוקר העמוס הילדים מקבלים ארוחת צהריים, ומיד לאחריה, כשבידיהם ארטיק לקינוח, הם מתרכזים באוהל הממוזג, ובו הם צופים בהופעה המרכזית.

"בסיומו של כל יום מיוחד ועשיר, הילדים חוזרים לבתיהם עייפים אך מרוצים, מצפים ליום המחרת שיעניק להם חוויות נוספות. חלק חשוב במיוחד הוא העובדה שהם מגיעים לבית רגוע ושמח שבו הצליחו גם שאר ילדי המשפחה ליהנות מהחופשה ולאגור כוח, בלא להיות מטופלים בכל שעות היום באח המיוחד שלהם".

איזה חלק בקייטנה הוא המרגש ביותר בעבור מי שעומד מאחוריה?

"אנשים שרואים את הקייטנה מבחוץ עומדים נדהמים. אנשי משטרה שמסייעים לנו בסידור האוטובוסים, הנהגים ואנשי כפר הנוער, כולם לא מפסיקים להתרגש ולהתפעל מן המפעל העצום הזה. אבל יש דבר אחד שגם אני, למרות השנים הרבות שלי בקייטנה, איני מצליח להתרגל אליו – המתנדבות.

"לא ייאמן באיזה חום ובאיזו אהבה הן מחבקות ומנשקות את הילדים הפגועים. אם לא רואים בעיניים קשה לדמיין את המסירות העצומה שבה הן דואגות לכל צורכיהם ומתרוצצות סביבם. יש מהן שאפילו מההופעות אינן יכולות ליהנות, בהיותן עסוקות סביב השעון בילד 'שלהן'. בכל שנה דרושות לנו כארבע מאות מתנדבות, ובכל שנה אנחנו מתפעמים מחדש לראות כי כשמונה מאות נערות מתדפקות על הדלתות ומתחננות לשמש בתפקיד הגדול הזה. מה בוער להן? שילכו לשחות, לבלות, ליהנות עם חברותיהן, לנצל את החופשה לאגירת כוחות...

"אין לי ספק", מסיים הרב תנעמי בהתרגשות, "שהמתנדבות המסורות האלה מקרבות את הגאולה, ואת זכויותיהן הרבות אי אפשר לשער".

הנערים מחכים כל השנה • קרדיט: עזר מציון

נופשון לבנות עם צרכים מיוחדים

מרכז הנופשון, הרב אהרן לוי:

"כשהקמנו את הקייטנה הזאת, לפני יותר משני עשורים, המטרה שלה הייתה לשחרר את ההורים ולספק להם מעין שמרטפייה לזמן ארוך. עם השנים נעשה הנופשון מקצועי יותר ויותר, כשהמטרה היא עדיין לשמור על הילדים, אך הדגש הוא לשמור עליהם במקום בטוח ולדאוג לכל צורכיהם המיוחדים. 

"המתנדבות עוברות הכשרה מיוחדת. הן לומדות מה בדיוק עליהן לעשות. הן גם פוגשות את הילד ואת הוריו, לומדות אותו ואת מגבלותיו השונות; למה הוא רגיש וממה עליהן להיזהר, כדי שימי הנופשון יעברו על כולנו במקסימום ההנאה והבטיחות.

"התקדמות נוספת שנעשתה עם השנים היא הפיכתו של הנופשון לאטרקטיבי וחווייתי במיוחד. התקדמות זו הביאה אותנו למצב שבו עלינו להתמודד עם לחץ אדיר בהרשמה, הן מצד הורי הילדים הן מצד המתנדבות. כדי להיענות למקסימום הפניות האפשרי, בשנים האחרונות קיימנו שני מחזורים של הנופשון".

רוצים לקחת חלק בפעילות הקודש של 'עזר מציון'? הכנסו לכאן>>>

מהו סדר היום בנופשון?

"בין שש וחצי לשבע וחצי בבוקר – התארגנות: המתנדבות מתייצבות על יד חדרי הילדים, עוזרות להם ברחיצה אם יש צורך ובהתארגנות. בשבע וחצי נפתח חדר האוכל, ומיד לאחר ארוחת הבוקר נכנסים לקלחת של תכניות וחוויה; זה מתחיל ב'ריכוז' – חוויה מיוחדת בכל בוקר מחדש, וממשיך בטיולים, בתכניות, בברכה וכל מה שעשוי להגשים חלום של ילד. "השיא של הנופשון הוא במסיבת הסיום, שבה הילדים רואים את עצמם בהסרטות ונזכרים בחוויות שעברו עליהם בשבוע של הנופשון. יש שירים מיוחדים המתארים את הקשר המיוחד שבין ילד למתנדבת וישנו רגע הסיום, רגע הפרדה, שהוא מחזה קורע לב ומרומם כאחד. ילדים ממררים בבכי, מסרבים לעזוב את המקום, מתקשים להיפרד מהמתנדבת המסורה שלהם".

הרב לוי מבקש לשתף אותנו בתמיהה שעולה בלבו בכל שנה מחדש למראה עשרות המתנדבות שמקדישות את חופשתן לנופשון: "אני לא מסוגל להבין כיצד מסוגלת בחורה לשהות במשך כמה ימים בחברת ילד פגוע. זו עבודת פרך! יש ילדים קשים מאוד שפעילים שתים-עשרה שעות ביממה וזקוקים להשגחה צמודה סביב השעון. אני שואל את עצמי בכל שנה מחדש, מה גורם לנערה הזאת להגיע למקום כזה? מה בוער לה? והתשובה היא אחת", הוא מסיים בפסקנות: "מסירות נפש!"

"ואולי יש עוד נקודה", הוא מוסיף לאחר מחשבה, "פעם אחת, ביום האחרון של הנופשון, אמר לי אביה של אחת המתנדבות: 'מה שסמינר לא עושה בארבע שנים עושה הנופשון שלכם בשבוע; הוא מלמד את הבנות הבנה לצורכי הזולת ומנביט בקִרבן תובנות עצומות'..."

קייטנות ונופשוני קיץ תשע"ט קיפלו ציוד וסיימו את פעילותם, אך רישומם עוד מוסיף להדהד בליבותיהם של אלו שהשתתפו בהם ותודלקו בכוחות גוף ונפש, בזכות המסירות והארגון, בזכות המתנדבים היקרים, ובזכות כל השותפים של 'עזר מציון', שחתמו על כתב שותפות וקנו להם זכויות גם בחסד העצום הזה.

רוצים לקחת חלק בפעילות הקודש של 'עזר מציון'? הכנסו לכאן>>>

עזר מציון נופשון ילדים חולים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד