י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
כשחרב הפיטורים מונפת

החרדים אינם מתמצאים בדיני עבודה?

שלום רוחם, יו"ר ועד עובדי 'נטו' כותב על כאבם של העובדים שחרב הפיטורים מרחפת על צווארם

החרדים אינם מתמצאים בדיני עבודה?
מפעל במבה החדש בקרית גת צילום: אלברטוס

שורות אלו אני כותב ימים מספר לפני ר"ה,שברקע עולים מכלי התקשורת זעקתם של עמיתיי יו"ר ועד עובדי פלאפון ויו"ר ועד סלקום נגד חרב פיטורין אגרסיבית המרחפת מעל מאות ראשי עובדיהם.

כן, מסתבר למרבה הצער שגם ב2019 במדינה מתוקנת מעסיקים אינם שוקטים על השמרים, בחברות הללו יש הסכם קיבוצי,ועד פעיל ועדיין מנסים המעסיקים לפגוע בפרנסתם של העובדים במקרה הזה לצד כרטיס ברכה לחג יקבל העובד גם מכתב פיטורין, עצוב וכואב.
את וועד העובדים בקבוצת "נטו מלינדה" הקמתי לפני כשנתיים, זאת לאחר קבלת אור ירוק מ"דעת תורה".

לאחריה החלתי בקיום שיחות ופגישות, מסקנתי מהן הייתה ברורה:הקמת ועד הדואג לזכויות העובדים זו השליחות שלי זו חובתי וזכותי כאחד.

חברת "נטו מלינדה" מעסיקה כ-1200 עובדים,יהודים ומוסלמים,חילוניים וחרדים ונמנית בין 5 השחקניות החזקות בשוק המזון החולשת על שלל מותגי מזון :דלידג, שלושת האופים, טיבון ויל, ריץ, ביכורי שדה ועוד.

כמו כן משווקת בלעדית מותגי בשר בכשרויות גבוהות: עטרה, קהילות, הידורים ודליקטסו.

ביום הראשון להקמת הוועד נתקלנו אני וחברי בהתנגדות אגריסיבית שלוותה באלימות פיזית כלפי מצד הנהלת החברה.

למחרת, ובימים שאחר כך מצאתי את עצמי נלחם בבית הדין נגד פיטורי עובדים ש"העזו" להצטרף למהלך, בניהם עשרות סדרני סחורה ברשת "אושר עד" רובם ככולם חרדים בעלי משפחות.

מנהלי מחלקות בדרגים שונים הסתובבו בשטח והילכו איימים על עובדים להחתימם על ביטול חברותם בהסתדרות.
למרות הלחץ שהופעל נגדנו המשכנו להחתים עובדים ימים ולילות להגיע לייעד. בחסדי ה' הצלחנו לצרף מעל שליש מעובדי החברה, שע"פ חוקי העבודה בישראל אנחנו ועד יציג.

ההנהלה עשתה כל שביכולתה למוסס את ההתארגנות,ניסו בשיטת המקל, קרי, פיטורין וירידה לחייהם של חברי הוועד, שיטה זו לא צלחה להם. בפס"ד מבית הדין לעבודה נקבע כי החברה נהגה שלא כדין פעלה נגד ההתארגנות ולכך, פסקה ל"נטו" קנס פיצוי של חצי מליון ש"ח! שגם עירעורה של החברה על כך נידחה ע"י בית הדין הארצי.

מאז הקמת הוועד נתקלתי באין ספור שאלות שהמובילה היא: אתה יו"ר ועד נטו?? אתה חרדי! איך? או במילים אחרות,"מה לכהן בבית הקברות?

איך חרדי עומד בראשה של נציגות עובדים? מה לך ולהתמצאות בדיני עבודה והתאגדות?

בעיניי העם בישראל חרדי, נתפס כקבוצת מיעוט שאינו מתמצא בדיני עבודה.

אז הגיע הזמן לנפץ את המיתוס הזה:הודות להסתדרות החדשה בראשות מר ארנון בר דוד, גברה המודעות למשמעות קיומם של
ארגוני עובדים ולחשיבותם לשיפור תנאי העבודה של העובדים.

בהסתדרות קיימת חטיבה חרדית המעסיקה רכזת חרדית בעידודו הצמוד של יו"ר ההסתדרות שעושה רבות למען העובדים בישראל תוך שימת דגש כאמור על קבוצות מיעוט כגון החברה החרדית וכו'.

אדם מאמין שדרך התורה היא נר לרגליי, בדקתי ומצאתי שאני נוהג על פי ההלכה ,את נושא התאגדויות ניתן למצוא בשולחן ערוך: (חושן משפט) "רשאים בעלי אומנות לעשות תקנות בעניין מלאכתם כגון לפסוק ביניהם שלא יעשה א' ביום שיעשה חברו וכיוצא בזה"
כלומר ההתאגדות שחבריה מתחייבים ביניהם לכללי התנהגות מסוימת, יכולה לחייב את החברים על פי ההלכה.

כך ניתן למצוא פסקי הלכה ראיה מהסיפור הבא: מספר עובדים פנו לבית הדין של הרב קרליץ בבני ברק ושאלה לגבי זכות ההתאגדות. בתשובתו קבע בית הדין כי "התאגדות מותרת, בתנאי שהתאגדות זו לא תביא לפעולות שאינן על פי ההלכה,בהתקיים כל התנאים רואה בית הדין את רצון העובדים להתאגד על מנת למצות את המגיע להם – מוצדק וראוי."

"ההסתדרות היא הגמ"ח הגדול במדינה". כך התבטא הרב עובדיה יוסף זצ"ל התבטא בפניו של יו"ר ההסתדרות דאז מר עופר עיני.
הרבי מחב"ד שתורתו היא דרך חיי, ניסח זאת בערך כך:כל אדם בעולם נולד לשליחות מסויימת בכל מקום שהוא נמצא בו ידאג להופכו למקום טוב יותר.

לעמוד איתן מול מעסיק למען עובדים זהו תפקיד סזיפי,מלחמה יום יומיות שלא נגמרת אף פעם,לעיתים קשה, מתיש מעייף מייאש, ואפילו חלילה כפוי טובה.

אבל שליחות זו היא סיפוק אדיר לנשמה לדעת שאתה עושה למען אלפי עובדים ובני משפחותיהם.
לסיום, אאחל שתהה לנו שנה מתוקה וגמר חתימה(גם על הסכם קיבוצי)טובה!

שלום רוחם, יו"ר ועד עובדי נטו.

נטו ועד עובדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד