י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
וידום אהרן

בגיל מאה: זקן יהודי אמסטרדם נפטר בליל יום הדין

בליל ראש השנה תש"פ, הלך לעולמו הרב אהרן אהרונסון ז"ל זקן יהודי אמסטרדם, שנפטר בשיבה טובה בגיל מאה • 'בחדרי חרדים' עם סיקור חייו של  ר' אהרן שהיו חטיבה אחת של קידוש השם

בגיל מאה: זקן יהודי אמסטרדם נפטר בליל יום הדין
הרב אהרן אהרונסון ז"ל צילום: באדיבות המצלם

ברוך דיין האמת: מאמסטרדם שבהולנד מגיעה הידיעה המעציבה על פטירתו בשיבה טובה של הרב אהרן אהרונסון ז"ל זקן יהודי אמסטרדם, מראשי אגודת ישראל וממקימי ובוני הקהילה היהודית בהולנד שאחרי המלחמה כשהוא בן 100 בפטירתו. 

בשבת האחרונה התמוטט בביתו שבהולנד, ואיבד את ההכרה. הוא אושפז כשהוא מונשם ומורדם, במצב קשה. רבים העתירו בתפילה לרפואתו של הרב אהרן בן בלומא אך נגזרה הגזירה והוא השיב את נשמתו ליוצרה בליל ראש השנה.

במשפחה בישראל שקיבלו את הידיעה על פטירתו במהלך החג חגגו ביום השני ברית לנינו שנקרא על שם הסבא הגדול. 

ר' אהרן ז"ל שריד לדור דעה, היה מראשי אגודת ישראל באירופה מזה עשרות בשנים, היה ממקימי ומחזיקי עולם התורה לאחר השואה באירופה. למרות גילו המופלג הוא שימש כחזן הקהילה גם בתפילת 'נעילה' במוצאי היום הקדוש, וכך בכל שבת מגיעים מכל אירופה לשמוע אותו. הוא גם משמש למרות גילו המופלג כחזן בחתונות יהודיות באירופה. 

במשך שנים היה נציב של ישיבת פוניבז' בבני ברק, הוא היה אישיות כובשת, כשריד לדור דעה שהקים וביסס את הקהילה באמסטרדם בהביאו למקום רבנים. 

בכל שנה היה הרב אהרונסון מגיע לארץ הקודש לחג הפסח וחג הסוכות כדי לשהות במחיצת נכדיו ובני המשפחה, בשנה האחרונה חגג את הגיעו לגיל 100 שנים בלעה"ר. הוא הגיע למעונו של שר התורה הגר"ח קנייבסקי ברחוב רשב"ם והגר"ח שמח מאוד לבואו ואף התבטא שנראה יותר צעיר ממנו.

ב'בחדרי חרדים' פורסם אז דבר הפגישה וסופר כי בביקור סיפרו לגר"ח כי אביו, מרן בעל ה'קהילות יעקב' הסטייפלער זצ"ל, אמר שהוא מקנא בגן עדן של הרב אהרונסון, בעקבות מקרה שהיה לאחר השואה שביקשו ממנו השלטונות להלשין על מישהו וסירב והוא סבל התנכלויות מצד השלטונות בגלל זה ועל כך התבטא הסטייפלער שמקנא בגן עדן שלו.

בעבר אף פורסם בעיתון 'המודיע' כי ר' אהרן קידש שם שמים שסירב בכל תוקף לפגישה עם מלך הולנד, המלך  וילהם אלכסנדר שביקר בבית הכנסת הפורטוגזי העתיק ולאחר מכן נקבעה פגישה במוזיאון ששכן בארבעת בתי הכנסת האשכנזים שנסגרו בפרוץ מלחמת העולם השנייה, הרב אהרונסון שהיה אמור לייצג את הקהילה היהודית סרב וזאת על פי תקנת רבה של אמסטרדם הגאון רבי מאיר יוסט זצ"ל שאין להיכנס למקום מאחר ומנהליו של המוזיאון הנמנים על הקהילה הרפורמית פתחו את המקום בשבתות בניגוד להלכה וחרף כל הבקשות כי יחדלו מכך. סירובו של ר' אהרן להיכנס למקום הרעיש את הקהילה היהודית בהוכיחו שעל עקרונות לא מוותרים.  

זכה והותיר אחריו דור ישרים מבורך, בנו ר' מוטל אהרונסון, בין נכדיו המפורסמים יועץ התקשורת ואיש יחסי הציבור ירח טוקר, ושדרן הרדיו מנחם טוקר. 

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים. 

אהרן אהרונסון אמסטרדם ראש השנה תש"פ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד