י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
כשריבלין ביקש סליחה

טקס השבעת הכנסת ה-22 - כל מה שרציתם לדעת

כמה ח"כיות יכהנו בכנסת ה-22, כמה ח"כים חדשים וכמה מחודשים? • ממי ריבלין ביקש סליחה ומי השתמש בפסוקים המותאמים לרוח הימים? • יו"ר הכנסת אדלשטיין: "ברוח ימי הפיוס האלו, שבין כֶּסֶה לעשור, אני משוכנע שאפשר לעמוד בה, יחד, רק יחד, נעשה ונצליח"

טקס השבעת הכנסת ה-22 - כל מה שרציתם לדעת
ההכנות להשבעת הכנסת צילום: FLASH90

רק כ- 180 יום עברו מאז השבעת הכנסת ה- 21, ובישראל, כמו שרק בישראל יכול לקרות, עמדו היום (חמישי) שוב 107 הנבחרים של הכנסת ה-22 והושבעו לכנסת ה-22. 13 חברי הרשימה הערבית המשותפת החרימו את טקס ההשבעה בעקבות "אי טיפול בפשיעה במגזר הערבי" לטענתם.

שמונה חברי כנסת הושבעו לראשונה: יאיר גולן (המחנה הדמוקרטי), ווליד טאהא, ג'אבר עסאקלה וסמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת), אלכסנדר קושניר ומרק איפראימוב (ישראל ביתנו) מתן כהנא (הימין החדש),  ומשה אבוטבול (ש"ס).

חברי הכנסת החדשים עם יו"ר הכנסת. קרדיט: יצחק הררי/דוברות הכנסת

לצידם, יש עוד תשעה חברי כנסת שלא כיהנו בכנסת ה- 21, אך כיהנו בכנסות קודמות ושבים עתה אל הכנסת: אורלי לוי אבקסיס, עמר בר לב, רויטל סוויד (סיעת העבודה-גשר), נפתלי בנט, איילת שקד (הימין החדש), ניצן הורביץ, סתיו שפיר (המחנה הדמוקרטי), סעיד אלחרומי (הרשימה המשותפת), וחמד עמאר (ישראל ביתנו).

בעוד הכנסת הקודמת, הושבעה רק לא מזמן עם 38 ח"כיות, בכנסת הנוכחית יכהנו 32 ח"כיות בלבד. סך הכל יכהנו בכנסת ישראל 88 גברים ו-32 נשים.

יו"ר הכנסת יולי יואל אדלשטיין לא הושבע כיו"ר הכנסת בתום ההשבעה כפי שהיה בהשבעת הכנסת ה-21, אך ימשיך למלא את התפקיד באופן זמני.

 ישיבתה הראשונה של הכנסת ה-22, נפתחה בטקס הצהרת האמונים של מאה ועשרים חברי הכנסת שנבחרו. ביציע האורחים נכחו משפחותיהן הנרגשות של חברי הכנסת החדשים וסגל יחד עם נושאי התפקידים הבכירים במדינה. הישיבה נפתחה כאשר חוליית מחצצרים מתזמורת צה"ל השמיע שלוש תרועות כבוד לנשיא המדינה ראובן רובי ריבלין שפתח את הישיבה בשלוש נקישות פטיש את ונשא דברים.

בפתח דבריו התייחס ריבלין לקריאתו להקמת ממשלה רחבה, לניסיונותיו לגשר בין הצדדים ואמר: " קריאתי לממשלה רחבה זכתה לביקורת מימין ומשמאל. אני קשוב לביקורת הזאת. זו ביקורת לגיטימית, שיש בה הרבה מהצדק. אני יודע, שממשלה רחבה או "ממשלת אחדות", היא לא הפתק ששלשלו כל אזרחי ישראל לקלפי. אני גם יודע, שבמקרה ותקום ממשלה רחבה, חלקכם ימצאו את עצמם באופוזיציה. ואילו אני, מעומק ליבי, ומתוקף תפקידי, מתבקש ומבקש להיות נשיא גם שלכם. לא רק של הרוב, לא רק של האחדות, שמטבעה משאירה חלקים נרחבים מחוץ למעגלי ההשפעה. ועדיין, יש רגעים בודדים בחיי עם, שבהם נדרש הנשיא, מתוקף תפקידו הממלכתי, להתערב, לפעול לכיוונה וכיולה של המערכת, שמתקשה לשוב אל המסילה.

ריבלין בהשבעת הכנסת ה-22. צילום: הדס פרוש/פלאש 90

כוחי מוגבל . אין לי אלא את פי. אני יכול רק להציע ואולי לנסות ולגשר, ואני גם לא יודע, אם אני המגשר המתאים ביותר למשימה. אבל אני יודע, שעת צרה היא ליעקב - עת חירום לביטחון ישראל. עת חירום לחברה הישראלית. עת חירום לדמוקרטיה הישראלית - לכל הדברים שיקרים לנו. הקמת ממשלה אינה משאלת לב חברתית בלבד. בימים אלה, יותר מתמיד, היא צורך כלכלי-בטחוני שכמותו לא ידענו כבר שנים רבות."

הנשיא התייחס לתוצאות הבחירות ואמר: "תוצאות הבחירות הן גם תעודת כבוד לחברה הישראלית. הן כרטיס אדום שהוציאו אזרחי ישראל לנבחריהם. כרטיס אדום לפופוליזם, לשיטה פוליטית שניזונה מחיטוט בקרעים ושרואה בפחדים של כולנו, אלה מאלה, משאב לחצוב בו.

בסוף דבריו ביקש הנשיא ריבלין לבקשת סליחה: "יקיריי, אזרחי ישראל כולם. בסוף דבריי, אבקש לנהוג כמנהג ישראל, המאמינים שאין יום הכיפורים מכפר על מצוות שבין אדם לחברו עד שירצה את חברו, ויבקש סליחה. סליחה אם נהגתי או התבטאתי שלא כדין, או ששתקתי ולא הבעתי מחאתי מול תופעות פסולות. אני מבקש סליחה, ממי שפגעתי בו. ממי שנפגע מדבריי, מעשי או מחדליי. ממי שנפגע מדברים שאמרתי או מדברים שלא אמרתי. "מרובים צרכי עמך ודעתם קצרה". צרכי עמי מרובים, ודעתי קצרה".

אדלשטיין מושבע לכנסת. צילום: דוברות הכנסת

יו"ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין ניצל את נאומו בפתיחת הישיבה הראשונה של הכנסת ה 22 כדי לקרוא לראש הממשלה בנימין נתניהו וליו"ר כחול לבן ח"כ בני גנץ, לפעול עוד היום להקמת ממשלת אחדות. "הכנסת הזו היא פריו של אירוע שמעולם לא התרחש בישראל: בחירות חוזרות בתוך כמה חודשים", אמר. "לצערי לאחרונה אני שומע רבים שרוממות האחדות בִּגְרוֹנַם, אבל בידיהם הם מסמנים: מי כן חלק, ומי לא. מי משלנו, ומי לְצַרֵינוּ".

עוד הוסיף אדלשטיין ואמר, "אזרחי ישראל לא יסלחו לנו אם נדרדר אל תהום של מערכת בחירות נוספת. בל נשלה את עצמנו שנוכל לגלגל את האשמה בכך איש על רעהו. כולנו נישא בה.

"אני פונה מכאן אליך, ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואליך, חבר הכנסת בני גנץ. עוד לא מאוחר! לשכתי עומדת לרשותכם, עוד היום. שבו. שוחחו. אל תותירו אבן על אבן עד שתמצאו את הנוסחה. אפשר לגשר על הפערים. אפשר לאחות את הקרעים. אפשר - בוודאי שאפשר! - להגיע לאחדות. עומדת בפנינו משימה גדולה".

הוא סיים את דבריו בקריאה לפיוס ואמר כי "ברוח ימי הפיוס האלו, שבין כֶּסֶה לעשור, אני משוכנע שאפשר לעמוד בה. יחד, רק יחד, נעשה ונצליח".

השבעת חברי הכנסת רובי ריבלין יולי אדלשטיין חברי כנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד