כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

המחטף של רותם: חוק הגיור הצבאי

למרות התנגדותם של נציגי 'דגל התורה', העבירה ועדת החוקה במחטף לקריאה ראשונה, את הצעות החוק שיסמיכו את הרבנות הצבאית לבצע גיור • האבסורד: הרבנות הצבאית עצמה מתנגדת למהלך

דוד רותם. צילום ארכיון
דוד רותם. צילום ארכיון



רגע לפני פיזור הכנסת, מיהרה היום ועדת חוקה, חוק ומשפט לאשר לקריאה ראשונה שתי הצעות חוק, שמסמיכות את הרבנות הצבאית לגייר חיילים ולחתום על תעודת המרה לחייל צה"ל שהתגייר.

הצעת החוק של ח"כ דוד רותם קובעת, כי הרב הצבאי הראשי רשאי להקים בתי דין לגיור שיהיו מוסמכים לעסוק בגיור חייל שמשרת בצה"ל בשירות סדיר או קבע, או מי שהשלים את עיקר ההליכים לקראת עריכת גיור בעת היותו בשירות. החלטת בית דין צבאי המאשרת כי נערך לחייל גיור, תועבר לאישורו של הרב הצבאי הראשי, ואישורו יחשב כתעודת המרה לפקודת העדה הדתית. לא יהיה תוקף לביטול גיור שערך בית דין צבאי. חבר בית דין צבאי המכהן כרב רושם נישואין, יוסמך לטפל ברישום נישואין של בני זוג שאחד מהם התגייר בבית דין צבאי, ללא קשר למקום מגוריו.

על פי הצעת החוק של ח"כ זבולון אורלב: "אישר הרב הצבאי הראשי או אדם מטעמו, הליך גיור שנערך במסגרת צבאית בתקופת שירותו הצבאי של המתגייר, יראו את האישור האמור כתעודת אישור שניתנה כדין".

נציג הרב הראשי לצה"ל, תא"ל הרב אייל קרים, אמר: "אנחנו עובדים בתיאום עם הרבנות הראשית לישראל. אין היום שום בעיה הלכתית או פרוצדוראלית ואנו מבקשים להמשיך ולעבוד בתיאום עם הרבנות הראשית".

יו"ר הועדה, ח"כ דוד רותם, אמר: "אף אחד לא אומר לך לא לתאם. אני מבקש לעגן בחוק, סמכות לרב הצבאי הראשי לחתום על תעודות גיור. היום רושמי הנישואין מצפצפים על הרבנות הראשית".

ח"כ זבולון אורלב תהה "מדוע הצבא לא נזקק להסמכה מהרבנות הראשית בנושאי כשרות? לעומת זאת, בגיור, הרבנות הצבאית כן נזקקת לאישור הרבנות הראשית לשראל. אני מברך על כל תיאום, אבל כל אחד צריך לדעת את מקומו. אני בתחושה שהרבנות הצבאית משדרת תחושת נחיתות", נאום אורלב.

גפני: "יוצרים סטיגמה של שתי מערכות גיור"

ח"כ אברהם מיכאלי פנה לח"כ אורלב: "אתה יוצר מדינה בתוך מדינה. לא יהיה יחס שווה למגויר שיגויר על ידי הרבנות הראשית, למגויר שיגויר על ידי הרבנות הצבאית".

ח"כ משה גפני אמר: "אני פונה לזבולון אורלב ולא אליך דוד רותם. כלפיך, הדברים אינם רלוונטיים. מחוקקים חוק, שהוא טובת הרבנות הצבאית. שוחחתי עם הרב הצבאי, והוא מתנגד לחוק, ובצדק רב". גפני המשיך ושאל את אורלב, "האם אתה זוכר מקרה נוסף שהרבנות הצבאית מתנגדת לחוק שירחיב את סמכויותיה, והכנסת מתעקשת לחוקק אותו? אתה יוצר פה סטיגמה וחלוקה של שתי מערכות גיור. אנחנו ערב בחירות ויש אינטרס לקדם חוק שאולי יביא עוד מנדט. אתה יוצר חקיקה שבעוד כמה שנים תתחרט עליה".

גפני פנה גם ליועצת המשפטית של הוועדה: "האם ניתן להחיל את החוק רטרואקטיבית על גיורים שכבר בוצעו? אני מתנצל, לא למדתי את הליבה ולכן אני לא מבין במשפטים. אבל לעניות דעתי החוק בנוסח המוצע הינו חוק רטרואקטיבי".

ח"כ אורלב השיב לגפני: "עם כזו תמיכה ברבנות הצבאית, לך תתגייס לצה"ל".

גם רותם ענה לגפני: "אתה לא מדבר אלי, אבל אני כן אדבר אליך. יש לי חשש שאתה או מישהו שדומה לך יהיה מחר הרב הראשי והוא לא יחתום על תעודות הגיור".

ח"כ אורי מקלב אמר: "הציבור עלול לחשוב שיש גיור סוג א' ויש גיור סוג ב'. נציגי הרבנות הצבאית מתנגדים להצעת חוק זו, בטענה שהדבר רק יזיק, אך יוזמי הצעת החוק עושים זאת מטעמים פופוליסטיים".
חוק הגיור הצבאי דוד רותם ישראל ביתנו משה גפני זבולון אורלב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד