כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

הקבורה של 'חוק עמאר', והתרגיל המבריק של נהרי

בש"ס לא קיימו את חלקם בדיל וח"כ רותם הכריז: "חוק עמאר הוא יתגדל ויתקדש" • ונהרי מספר איך סיכל את 'חוק שירות לכל' בוועדת השרים: "הפכתי את המסמך, שלא יחשדו"

הפתיע. משולם נהרי
הפתיע. משולם נהרי



עלילותיו של חוק צהר תוארו כאן - באתר 'בחדרי חרדים' - בהרחבה לא פעם. תחילתו בחוק שנלר, שנקבר בוועדת החוקה חוק ומשפט למשך למעלה משנה, המשכו בחוק פאינה קירשנבאום, שהורץ לאחרונה וקודם בוועדה, בהסכמה שבשתיקה של ש"ס, שחטפה על כך, כצפוי, קיטונות של בוז ורותחין מפי דוברי סיעת 'דגל התורה'.

כזכור, שרטטנו בשעתו מתווה של דיל, לפיו קידם יו"ר הוועדה, דוד רותם מ'ישראל ביתנו', את חוק עמאר (שיאפשר לגר"ש עמאר להיבחר לקדנציה נוספת) לקריאה ראשונה, כאשר בתמורה מעניקה לו ש"ס את תמיכתה בחוק צהר.

כאשר שוחחתי על כך אז עם יו"ר סיעת ש"ס, הוא שב והבטיח כי אין כל דיל, וכי הגר"ע יוסף הסכים להצעת החוק. גם היום שבו כמה מאנשי ש"ס והבהירו כי יש הסכמה רבנית בנושא, וכי גם הגר"ש עמאר תמך בחוק ועבר עליו בעיון.

אלא שאם הדבר כה פשוט, מדוע לא סייעה ש"ס בפועל לקידומו של החוק?

בשיחה שקיימתי היום עם ח"כ דוד רותם, הוא אמר: "חוק עמאר הוא יתגדל ויתקדש" - כי קבר אותו סופית, וכי ש"ס לא תזכה לראותו עולה להצבעה.

וכל-כך למה?

ובכן, לדבריו, היה זה כאשר נסע לסין למספר ימים וסיכם עם ראשי ש"ס, כי באותם ימים יעבירו בוועדה את החוק, בתמורה כמובן לחוק עמאר, אותו העביר עבורם בקריאה ראשונה. אלא שכאשר שב מחו"ל גילה, כי לא דובים גם לא יער: דבר לא קודם בחוק צהר החשוב לו. לאור זאת החליט לעשות הכול כדי לקדם את החוק, ולו גם ביום האחרון של מושב הקיץ. אבל מחוק עמאר - שישכחו נא בבקשה. מ'ישראל ביתנו', כך אמר, לא עושים צחוק.

אז הנה לכם אישור עקיף, אך משכנע לכך שהיה גם היה דיל.

ועוד דבר: אם אכן זכה החוק לאישור רבני, אז מדוע, בעצם, לא סייעה ש"ס בקידומו? האם פחד יהדות התורה נפל עליה? אולי היו אלו אסיפות רבני הערים, הידועים בהתנגדותם לחוק, שהשפיעו עליהם?!

כך או כך, אם אכן רצתה ש"ס באמת ובתמים להביא להעברתו הסופית של חוק עמאר (כי בקדנציה הבאה רק אלוקים יודע אם התנאים הקואליציוניים יאפשרו זאת), הרי שנראה כי היא תוכל לשכוח מכך. העברת חוק בימי הפגרה הבאים תהיה מסובכת הרבה יותר, שכן כל סיעה תוכל כעקרון להטיל וטו על המשך התהליך.

וסביר להניח ש'ישראל ביתנו' תעשה זאת בשמחה וברון.

ואז נהרי שלף את המסמך

ניצול היום האחרון של מושב הקיץ הקצרצר יכול היה להיות הרבה יותר מביש, אילולא תושייתו הספונטנית של השר משולם נהרי, אחד משרי ש"ס המבריקים.

התוכנית, שהייתה משותפת לליכוד ול'ישראל ביתנו' גם יחד, הייתה להעביר בוועדת שרים את 'חוק שירות לכל' - האחד של ח"כ דוד רותם והשני של ח"כ ענת וילף.

"הם היו עושים חגיגה עלינו", ספר נהרי על מהלכו בוועדה. אז נכון שמדובר באישור בקריאה טרומית בלבד, "אבל הציבור לא היה יודע את זה, התקשורת הייתה חוגגת על זה".

עוד לפני הדיון הכין נהרי כמה מסמכים: האחד - ערר על כל אחד מהחוקים, השני - ערר משותף, כדי שאם יעברו שני החוקים כאחד, יתפוס הערר השני שלו. את שני המסמכים טמן עמוק בכיסו. כשנכנס לחדר הוועדה שלף אותם והניחם במהופך על השולחן, לבל יראה אותם איש.

גורם ההפתעה היה חשוב לו מאוד.

במכוון הוא נימק את התנגדותו לחוק בנימוקים ענייניים והגיוניים, שיהיו מובנים גם לכלי התקשורת החילוניים.

אחרי ההצבעה, רגע לאחר שביקשו לצאת בהודעה דרמטית על הצלחתם, הוא שלף את המסמך שלו, את הערר. התקשורת כבר לא דיברה על הצלחת הליכוד או 'ישראל ביתנו' אלא על הערר של נהרי.

"הכנתי את המסמך, הפכתי אותו על השולחן כדי שאף אחד לא יראה ולא יחשוד. לא רציתי שהם יתכוננו. השרים רצו כבר ללכת, הם מיהרו, כשקלטו שהעסק טורפד להם לא הייתה להם ולו אף שעה אחת לחגוג על ניצחונם".

במקום ניצחון מיהרו כל ערוצי התקשורת להרים טלפון לנהרי, כדי לשמוע מפיו על התרגיל המבריק שנקט. אפילו ליו"ר תנועתו, השר אלי ישי, הוא לא סיפר מראש על תוכניתו.

"הציבור החרדי יכול היה לצאת מושפל, בבושת פנים, התקשורת הייתה חוגגת על כך. ובמקום זה הוחלפו הכותרות ודיברו על המסמך שהנחתי".

אגב, לנהרי ברור שגם משרד המשפטים סבור שהחוק אינו חוקתי, אם כי לא אמר זאת בגלוי. וזה מה שטוב בכך שהגיש ערר לממשלה - והיה ותרצה לדון בכך בעתיד, תצטרך לקבל את חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין, שייאלץ להעניק חוות דעת בנושא.

"ואז נשמע את דעתו שהיא בוודאי נגד החוק", בטוח נהרי.

וביום שכזה, על רקע תקופה שכזו, כל ביזיון שנמנע מאיתנו, הציבור החרדי - גם הוא לטובה. ביום שכזה, אגב, יכולה סוף-סוף גם יהדות התורה להצדיע לש"ס, שעשתה עבורה את העבודה. לפחות בכל הקשור לחוק הגיוס.
חוק צוהר חוק שירות לכל חוק עמאר משולם נהרי יהדות התורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד