י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

התרגיל המצליח • נתניהו: הממשלה הרחבה אי פעם • מופז: שלוש שנים רציתי אחדות

במסיבת עיתונאים משותפת הציגו נתניהו ומופז את קווי היסוד לממשלת האחדות החדשה • ארבעת הנושאים המרכזיים: תחליף שוויוני לחוק טל, שינוי מהותי בשיטת הממשל, העברת התקציב וניסיון לקדם את תהליך השלום • נתניהו: "טענו נגדי שאני מתחמק מהבעיות הקשות, אז הנה אני בא להתמודד" • מופז: "מהלך היסטורי. לא ביקשנו ולא רצינו כיבודים" • יחימוביץ': "פוליטיקה מכוערת של הימלטות מדין הבוחר"

"מהלך היסטורי". צילום פלאש 90
"מהלך היסטורי". צילום פלאש 90



באיחור של כ-20 דקות, נפתחה מסיבת העיתונאים המשותפת של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ויו"ר האופוזיציה עד לאמש - שאול מופז, בה התייצבו השנים להסביר את הצעד של הקמת ממשלת האחדות.

נתניהו פתח: "מדינת ישראל זקוקה ליציבות. מלכתחילה רציתי שנמשיך בעשייה הזאת עד למועד הבחירות, אבל כשהתברר לי שאפשר להקים ממשלה רחבה מאוד, למעשה הממשלה הרחבה ביותר בתולדות ישראל, הבנתי שאפשר להחזיר את היציבות מבלי ללכת לבחירות, ולכן החלטתי להקים ממשלת אחדות לאומית רחבה.

"אני מברך את שאול על הצעד שעשה. ארבע נושאים יעמדו בפנינו בתקופה הזו, חוק שוויוני שיחליף את חוק טל, שינוי שיטת הממשל, העברת התקציב באופן טוב לכלכלה, לביטחון ולשאר הצרכים של ישראל, ודבר אחרון - לנסות ולקדם שלום אחראי.

"טענו נגדי שאני מתחמק בממשלה הזו מהשאלות קשות, מחוק טל ומהתקציב, אז הנה אנחנו הולכים להתמודד עם השאלות הקשות האלה".

במהלך דבריו של נתניהו התפרץ ח"כ ניצן הורוביץ ממרץ, ששהה במקום, לעבר ראש הממשלה: "אין לכם בושה. שברתם את מחסום הבושה, אתם עושים קרקס מהבית הזה". לאחר רגע קל הוא הוצא מהמקום ונתניהו המשיך בדבריו.

עוד בנושא:
דרמה: נתניהו ומופז הקימו ממשלת אחדות • גפני וליצמן לראש הממשלה: מודאגים • סיקור מיוחד

מופז במסיבת העיתונאים. צילום: פלאש 90צילום: מופז במסיבת העיתונאים. צילום: פלאש 90
מופז במסיבת העיתונאים. צילום: פלאש 90


מופז: "נתניהו הציע לי תפקיד וסירבתי"

שאול מופז אמר: "ארבעת הנושאים האלה של חוק שוויוני לנשיאה בנטל, שינוי שיטת הממשל, העברת התקציב וניסיון לקדם את תהליך השלום, זה מה שטוב לאזרחי ישראל ונכון למדינת ישראל. לכל הנושאים שציימתי יש רוב בכנסת, והכנסת הזו והממשלה לא הצליחו להעביר אותם, אני קיבלתי החלטה להעביר אותם יחד עם ראש הממשלה שהיה פתוח להצעה הזו, שהנושאים האלה הם חלק מהמצע והדגלים שקדימה מאמינה בהם.

"הלכנו על מהלך היסטורי וגדול, לא מדובר בסחטנות ולא בכיבודים, לא ביקשתי תפקיד, ראש הממשלה רצה שאקבל תפקיד של שר מסוים, אבל לא רציתי. לא באתי בשביל זה אלא בשביל הנושאים הגורליים של מדינת ישראל, קדימה הולכת למהלך החשוב הזה בשביל להוביל תהליכים שעד כה לא הצליחו להעביר ולא בשביל כיסאות, אנחנו נסייע להעביר את התהליכים הללו.

"קיבלתי החלטה ששמה את טובתה של מדינת ישראל במרכז, אנחנו עושים את המעשה הנכון כמו בכל 45 שנות שירותי את המדינה - טובתה קודמת לטובת הפרט, גם אם הפרט הוא אני, צריך להעדיף את טובת הכלל על פני טובתם של סקטורים ואינטרסנטיים צרים.

"בכוונתי להיות שותף מלא לעשייה מבלי לסטות מהדרך של קדימה. אני וראש הממשלה ניבחן על פי התוצאות ולא הבטחות. נוצר חלון היסטורי לביצוע שינוי אמיתי לטובת משלם המיסים שמשרת ורואה פה את עתידו.

"להשקפת עולמי ממשלת אחדות היא צו השעה, כולכם יודעים שאם זה היה תלוי בי הייתי מצטרף לפני שלש שנים וחצי לממשלת אחדות. רוצה להודות לחברי סיעתי שתמכו במהלך לאחר שהצגתי בפניהם את המשמעויות של ההסכם הקואליציוני וההצטרפות לממשלה.

"באשר לשינוי שיטת הממשל הוא יביא לשינוי מהותי בכל רכיבי המשילות, וישראל תדע יציבות ומשילות לאורך טווח. כולנו אזרחי ישראל מבינים את חוסר הצדק שבנטל שאינו שוויוני, עד לביטול חוק טל - צוות בראשות קדימה יוביל תהליך של חקיקה של חוק צודק, כמובן בהסכמה, ובאופן שנוכל ליישם אותו בשנים הבאות כתהליך ארוך טווח.

"גם הכניסה למו"מ מדיני, החתירה לשלום, היא תנאי יסוד בכניסה לממשלת אחדות זו, בהזדמנות זו אני קורא גם להנהגה הפלשתינית לגלות אחריות ולהאמין כי ניתן להגיע להסדר שיביא בעקבותיו את השלום. האמינו לי, נעשה הכל בצורה שקולה, נחושה ומחושבת תוך גילוי אחריות לאומית ושמירה על זכותינו להגן על עצמנו מול כל איום מבית ומחוץ.

לסיום, מאז הקמתה חרטה קדימה על דגלה את טובת המדינה, כך נהג מייסדה אריאל שרון וכך אנו ממשיכים עד היום להפוך למדינה הוגנת, טובה וצודקת יותר וזה עומד נר לרגלינו".

כבר לא שקרן?

במהלך מסיבת העיתונאים נשאל מופז כיצד הוא מסביר את הזיגזג הפוליטי המהיר, והוא כורת ברית עם נתניהו - יום אחרי שהכריז כי ראש הממשלה הוא שקרן.

מופז השיב: "סיכמתי עם ראש הממשלה שנניח את הדברים האלה מאחורינו ונפתח דף חדש".

מופז גם נשאל מה השתנה עתה, והבהיר: "כולכם יודעים שאני רציתי ממשלת אחדות לאומית כבר לפני שלש שנים, ואני חושב שהשיקול של חוק שוויוני לבדו מכריע יותר מחשיבותן של שלש שנים באופוזיציה, כך גם לגבי שינוי שיטת המשילות. קל וחומר כששני הדברים מתאחדים".

נתניהו התייחס במהלך מסיבת העיתונאים לטיעונים שחלק מסיעות הקואליציה ינטשו אותה, והדגיש: "אף אחד לא ביקש להוציא סיעות מהקואליציה, כולם תמכו במהלך".

"מכבדת אותו" יחימוביץצילום: "מכבדת אותו" יחימוביץ
"מכבדת אותו" יחימוביץ


יחימוביץ': "נמלטים מדין הבוחר. פוליטיקת מכוערת של הישרדות"

בשעה 13:30 הגיע תורה של יו"ר האופוזיציה החדשה, שלי יחימוביץ', להגיב לתרגיל הפוליטי, ממנו היא עשויה לצאת נפגעת באופן משמעותי: "צפיתי במסיבה של ראש הממשלה וסגנו החדש, העמידה בוטחת, גברית ובטוחה בעצמה, חיתוך דיבור נחרץ, אבל האם האמנתם למילה אחת שיצאה מפיהם? האם אין ערך למושג האמת? מילים יכולות להיזרק לאויר בלי אחריות 5 דקות אחרי המילה שנאמרה מקודם? הכל ריק מתוכן? אין משמעות לאמירה ולהתייבות?

"סוגיית האמינות היא נושא מרכזי, בלי זה למילים האלו אין שחר והן הונאה מתמשכת, גורפת, חוזרת ושבה על עצמה שוב ושוב. היינו עדים לזיגזג המגוחך והנלעג ביותר אי פעם בפוליטיקה הישראלית. היא תילמד בספרי הפוליטיקה, והיא תיפול על ראשם של אלו שחוללו אותה.

"בנימה אישית, אני מרבה להסתובב בארץ ולהרצות לקבוצות מגוונות, ובעיקר לשמיניסטים, מקדישה כמה שעות בשבוע לומר להם שפוליטיקה היא מכשיר נפלא למימוש השקפת עולם, ולא כלי מגעיל, והיא כלי דמוקרטי ממדרגה ראשונה. ובשביל דמוקרטיה צריך מערכת פוליטית, והיא נתעבת רק כשמחזיקים בה לשם הישרדות, ושוכחים את התכנים שלשמם נשלחו, אז היא הופכת להיות מגונה. מה נאמר להם עכשיו? מישהו מאמין למילה אחת שיצאה מפיו של מופז? והאם מישהו יאמין לנו? כי זה מקרין לכל המערכת הפוליטית וזה הרסני ופוגע בדמוקרטיה וממאיס את הפוליטיקה.

"כל הקדנציה 'קדימה' היתה פארסה של אופוזיציה, ועכשיו הם הולכים להעביר מדיניות הרסנית שמנוגדת לחלוטין לקולות ששמענו בקיץ האחרון, זה יהיה תקציב מר ונמהר, קפיטליסטי וקשיח שיגדיל את הפערים במדינת ישראל. ועושה זאת מי שהצהיר שיוביל את המחאה החברתית בקיץ, מאיפה? מהמשרד של נתניהו? אין גבול לדיסוננס בין המילים למציאות?

"לפני שהולכים לעשות שלום, ואני אשת שלום, ועמדתי פרגמטית ויונית, לפני זה ולפני שיוצאים למלחמה להגן על האזרחים, צריך קודם כל שתהיה מדינה, ואת זה שכחנו. ומהי מדינה? מקום שבו הממשלה אחראית לאזרחיה, מקום של סולדיריות וערבות הדדית, קיום וחיים בכבוד, יכולת להתפרנס ולהשתכר בכבוד, בריאות טובה ומשפט צדק, כל זה הוא הקרב האמיתי של החברה הישראלית המוסר והציונות שלה".

הצמד החדש במסיבת העיתונאיםצילום: הצמד החדש במסיבת העיתונאים
הצמד החדש במסיבת העיתונאים


"עכשיו ברור - אנחנו האלטרנטיבה היחידה"

יחימוביץ' המשכה לתקוף: "סוציאל דמוקרטיה היא תת דרך של איזון בין סקטור תחרותי המתגמל את המוכשרים לבין מדינה אראית לאזרחיה. אני לא אמרתי מעולם שנתניהו שקרן כפי שעשה זאת מופז, כיבדתי אותו. אבל יש פערים משמעותיים בינינו, הוא תאצ'ריסט מהסוג הישן, קפיטליסט ואיש ימין קיצוני, ועל זה הדיון, שתי דרכים אידיאולוגיות שונות יש ביני לבינו. קיפאון מדיני מול גישה פרגמטית ושוחרת שלום.

"על מה היה המהלך הפוליטי עכשיו? על אידיאולוגיה ודרך? לא, על הישרדות והימלטות מדין הבוחר, הפוליטיקה הרעה והמכוערת במלא התגלמותה וזה מזיק לנו

"לסיום מילה על מפלגת העבודה, אנחנו יוצאים מהמהלך הזה לדרך חדשה והזדמנות עודפת על זו שניתנה עד עכשיו, הציבור שב ובטח בנו, ועכשיו התחדדה באופן צלול העובדה שאנחנו האלטרנטיבה היחידה השלטונית לממשלת נתניהו, כי אלו שהתיימרו להיות כאלה דהרו אליו אפילו בלי תנאים בסיסיים.

"ומי שלא רצה את העבודה עם 20 מנדטים בפאזה הזו יקבל אותנו עם הרבה מאוד מנדטים ובראשות הממשלה בסוף הקדנציה הזו. אני קוראת לכל מי שנגעל מהמהלך הזה לבוא ולהתפקד למפלגת העבודה".
נתניהו מופז ממשלת אחדות מסיבת עיתונאים יחימוביץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד