כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

מהירות מופרזת – מצלמות המהירות חוזרות לעבוד

אם אתם נוהגים על הכבישים ברחבי המדינה, בוודאי שמתם לב למצלמות המהירות א- 3 המצויות בדרך, אשר מהוות אמצעי לאכיפת העבירה של מהירות מפורזת • על אף שלפני שנה הפרקליטות הורתה למשטרה לחדול משימוש במצלמות המהירות בשל העובדה שהן לא באמת אמינות בהתאם לפסק דין שהתקבל בית הדין לתעבורה בעכו, הרי שבימים הללו ניתן לראות שהמלצות שבות לעבוד לאחר שהטכניון בדק את המצלמות והעניק חוות דעת חיובית על האמינות שלהן

מהירות מופרזת – מצלמות המהירות חוזרות לעבוד
מהירות מופרזת צילום: דיפוזיט פוטו

אם אתם נוהגים על הכבישים ברחבי המדינה, בוודאי שמתם לב למצלמות המהירות א- 3 המצויות בדרך, אשר מהוות אמצעי לאכיפת העבירה של מהירות מפורזת. על אף שלפני שנה הפרקליטות הורתה למשטרה לחדול משימוש במצלמות המהירות בשל העובדה שהן לא באמת אמינות בהתאם לפסק דין שהתקבל בית הדין לתעבורה בעכו, הרי שבימים הללו ניתן לראות שהמלצות שבות לעבוד לאחר שהטכניון בדק את המצלמות והעניק חוות דעת חיובית על האמינות שלהן.

השבתת מצלמות המהירות- מדוע?

עורכי הדין בתחום התעבורה, טענו במשך השנים הן בפני המשטרה, הן בפני בתי המשפט והן בפני הפרקליטות כי מצלמות א- 3 אינן אמינות באופן וודאי. יעידו על כך לא מעט מקרים אשר בגין אותן מצלמות נהגים נתפסו כעוברים על המהירות המותרת, אך זוכו לאחר שעורכי הדין שלהם הגישו ערעור והדברים נבדקו באופן יסודי יותר. הדוחות שאותם נהגים שזוכו כמובן התבטלו. על מנת שלא יהיו עוד מקרים שבהם מצלמת המהירות טועה בזיהוי נהגים שעוברים לכאורה על עבירת מהירות, התנהל מאבק משפטי עיקש שמטרתו הייתה להוכיח שבידי המשטרה אין חוות דעת מקצועית שבכוחה להוכיח כי מצלמות המהירות שהוצבו בדרכים אכן אמינות ובעלות תוצאות מדויקות וזאת בשל העובדה שהמצלמות מעולם לא נבדקו על ידי גורם מקצועי. כמו כן, בתהליך המשפטי התגלה שהמצלמות קיבלו תו תקן ממכון התקנים, על אף שמעולם לא נבדקו על ידיח מכון התקנים. בהתאם לזאת, הפרקליטות הורתה למשטרה להשעות את השימוש במצלמות ובשל כך, בשל תקופה ארוכה לא הונפקו דוחות מהירות לנהגים בשל זיהוי מהירות מופרזת במצלמות הללו.

מהי הסיבה שמצלמות המהירות חזרו

לאחר הפסיקה של בית המשפט אשר הורתה למשטרה להשעות את השימוש במצלמות המהירות, המשטרה נאלצה לפנות לגורמים מקצועיים, אשר יערכו את כלל הבדיקות הרלוונטיות למצלמות אשר יוכיחו כי מדובר במצלמות אמינות ותקינות. חשוב לציין שלכספי המדינה נכנסו במהלך השנים מגביית קנסות בגין דוחות המהירות שהונפקו בשל שימוש במצלמות מהירות מיליארדי שקלים. כמו כן, לא מעט רישיונות נהיגה של נהגים נשללו בשל זיהוי מהירות מופרזת של אותם נהגים על ידי אותן מצלמות. מי שהופקד על מלאכת בדיקת המצלמות הם מהנדסי הטכניון. לפני מספר חודשים המשטרה העבירה דוח אשר מעיד על כך שמהנדסי הטכניון בדקו בצורה יסודית ואיכותית את מצלמות המהירות והכריעו כי מדובר במצלמות המודדות באופן מדויק את המהירות של כלי הרכב בכבישים. כמו כן, המהנדסים קבעו כי המצלמות עומדות בדרישות אשר מופיעות בהמלצות הבינלאומיות. לאחר שהמשטרה הגישה את הדוח המדובר, הפרקליטות נתנה אישור להמשיך ולהשתמש במצלמות המהירות ולהפוך אותם שוב לאמצעי אכיפה לעבירת מהירות מופרזת. השאלה הנשאלת היא: מהו הדין של כל דוחות המהירות אשר הונפקו בעבר ומה צריך אדם אשר קיבל דוח מהירות מופרזת בשל זיהוי רכבו במצלמה לעשות.

מה עושים כאשר מקבלים דוח מהירות מופרזת

אין ספק שכל העניין שהיה סביב מצלמות המהירות, יצר אי ידיעה משמעותית בקרב הנהגים אודות דוחות ישנים שקיבלו בגין שימוש במצלמה. חשוב לדעת שדוחות מהירות שהונפקו בעבר לנהג בגין מצלמת מהירות אשר שולמו, נשפטו או חלף זמנם ללא בקשה להישפט- ייבחנו בצורה יסודית ובמקרים מסוימים ניתן יהיה לעשות עימם משהו. מכיוון שהטכניון קבע שמדובר במצלמות אמינות, הרי שבלתי אפשרי להטיל ספק בתוצאות בדיקה פרטנית, אשר הובילה למתן דוח מהירות מופרזת. אם קיבלתם דוח על נהיגה מעל המהירות המותרת, חשוב מאוד שתתייעצו עם עורך דין תעבורה מקצועי ומנוסה בתחומו, בייחוד אם מדובר בעבירה אשר מלבד הקנס הכספי אשר תדרשו לשלם בגינה, גם תגרום לכם לצבירת נקודות או בהזמנה למשפט, אשר עלול להסתיים בשלילת רישיונו של הנהג. עורך דין ינסה להטיל ספק באמינות הבדיקה ובמידה ולא יצליח הוא יפעל למען הגעה להסדר טיעון שיקל את עונשו על הנהג בהתאם לנסיבות של המקרה.

המאמר נכתוב ע״י עורך דין ניר שלום – מומחה בתחום התעבורה ותאונות הדרכים 077-9976882

מצלמות מהירות עבירות תעבורה נהיגה מסוכנת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד