י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
באופן חסר תקדים

הסוף לפייק-בוק? בית המשפט הורה לפייסבוק לחשוף פרופיל פיקטיבי

באופן תקדימי, בית המשפט פנה לחברת פייסבוק ודרש ממנה לחשוף את פרטיו של חשבון אנונימי וזאת בכדי לצרפו לתביעת לשון הרע בגין השמצות שפרסם |  "מדובר בתיק רגיש ביותר עבור פייסבוק", אומר עורך הדין מצד התביעה | אם החברה לא תיענה לדרישה היא עלולה להסתבך

הסוף לפייק-בוק? בית המשפט הורה לפייסבוק לחשוף פרופיל פיקטיבי
פרופיל פייסבוק צילום: unsplash

במסגרת הליך משפטי שמתנהל בבית משפט השלום בתל אביב, השופט חייב את חברת פייסבוק לחשוף את פרטיו של פרופיל אנונימי שנגדו הוגשה תביעת לשון הרע על ידי מהנדסת העיר רמת גן.

מדובר בתביעת לשון הרע, פגיעה בפרטיות, הפרת חובה חקוקה והעלבת עובד ציבור, שהגישה מהנדסת העיר רמת גן, נגד פייסבוק ישראל, חברת פייסבוק באירלנד וכן נגד שני אזרחים תושב רמת גן, על סכום של 200,000 ש"ח.

על מה התביעה? בתאריך 11/09/2015 נפתח פרופיל בשם "איתי עמירם", שעל פי כתב התביעה שהגיע לידי 'בחדרי חרדים' "כל מטרתו של פרופיל זה היא להשמיץ, להכפיש ולפגוע בין היתר בעובדי עיריית רמת גן". אחת הקרבנות, היא מהנדסת העיר עליזה זיידלר-גרנות, עליה פורסם פוסט "בו החליט הפרופיל לבצע משפט שדה לתובעת ולזרוק לעברה האשמות ריקות מתוכן על היותה שקרנית, וזאת ללא כל הסבר או ביסוס לדבריו".

בעקבות פוסטים רבים נגד מהנדסת העיר, הצטרפו גם תושבים למסע ההכפשות ושניים בולטים מהם צורפו כנתבעים בעתירה. בפוסטים השונים כונתה מהנדסת העיר "שקרנית", "שפוטה של השלטון", "אישה רעה" ועוד שלל כינויים מעליבים ופוגעניים.

במסגרת ההליך, נדרשה חברת פייסבוק לחשוף את זהותו של אותו אדם "איתי עמירם", כאמור שם פיקטיבי, על מנת שמהנדסת העיר תוכל לצרף את שמו לתביעת לשון הרע. באופן מפתיע ותקדימי, השופט אילן דפדי חייב את חברת פייסבוק לגלות את פרטיו של הפרופיל הפיקטיבי תוך 30 יום.

"מדובר בהחלטה תקדימית אשר מתגברת על הלכת רמי מור, ומורה לפייסבוק אירלנד (שהתנגדה נמרצות וטענה שהמידע אצל פייסבוק ארה"ב) לחשוף מידע על פרופיל פיקטיבי בתביעת לשון הרע" אמר עו"ד גיא אופיר, שהגיש את התביעה בשם מהנדסת העיר.

עו"ד אופיר מסביר כי "מדובר בתיק רגיש ביותר עבור פייסבוק, שכן במהלכו פייסבוק אירלנד הצהירה בפני הרשות להגנת הפרטיות באיחוד האירופי, לפיה השליטה במידע על משתמשים - עברה לפייסבוק ארה"ב (כדי להתחמק מהוראות ה GDPR). הצהרה זו אינה אמת ופייסבוק חוששת שאחקור על כך את עדיה. לכן באופן חריג פייסבוק אף נמנעה מלהגיש בתיק תצהירי עדות ראשיים שמא אחקור העדים על שאלה זו".

בהחלטתו הוסיף השופט דפדי, כי אם פייסבוק לא תמסור את המידע מכל סיבה שהיא, אם מגבלה טכנית או בשל כללים שחלים עליה, יהיה עליה להגיש תצהיר ולקחת בחשבון שמי שיצהיר על כך יוזמן לחקירה בבית המשפט בישראל.

פרופילים בפייסבוק פייסבוק ישראל תביעת לשון הרע פסק דין תקדימי פרופיל פיקטיבי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד