א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

נשיא התאחדות הקבלנים: "מחירי הדירות במדינת ישראל לא יירדו"

מתוך קרקע ל-7,000 דירות שהמינהל שיווק - נרכשו 4,600 בלבד • כך לפי נתונים שהציג יו"ר לשכת השמאים אוהד דנוס בכנס התכנון והבנייה השנתי

  • ט"ז אייר התשע"ב
נשיא התאחדות הקבלנים: "מחירי הדירות במדינת ישראל לא יירדו"



יו"ר לשכת השמאים, אוהד דנוס, הציג בכנס התכנון והבנייה השנתי הראשון את נתוני מכירת הקרקעות על ידי המינהל מינואר עד אפריל לפיהם מתוך קרקעות ל-7,000 יחידות דיור ששווקו על ידי המינהל נמכרו קרקעות לבניית 4,600 יחידות בלבד ויתר המכרזים נכשלו.

"אם ניקח את המספר הזה ונכפיל ב-3 נגיע ל-13,000 יחידות, אם נוסיף עוד 7,000 יחידות של משרד השיכון ועוד 20 אלף יחידות על קרקעות פרטיות נגיע ל-40 אלף יחידות בלבד בשנה. האמת היא שאף אחד במדינת ישראל לא מטפל בסוגיית המחסור בדירות, אין בעל בית ואין משילות". דנוס קרא לשאול מופז לנצל את התקופה בה ישהה בממשלה בנושא. "אולי סוף סוף לנושא הדיור יהיה בעל בית", אמר.

ראש מינהל התכנון, מתכננת הערים בינת שוורץ, אמרה כי "מה שקרה בשנים האחרונות זה שאותו מלאי של יחידות דיור נשחק משנה לשנה מכיוון שכמות היחידות שנכנסה למלאי התכנוני הייתה קטנה מזו שאושרה.

לדבריה, "אושרו פחות יחידות דיור מאשר התחילו לבנות מ-2007 ונשחק במלאי התכנוני מחוזות המרכז, הצפון ותל אביב - ב-2012 זה הסתיים. מבחינת כמות אנו צפויים לאשר השנה 60 אלף יחידות לעומת 26 אלף שאושרו ב-2011, מדובר ביותר מהכפלת הכמות. בתוך כך נגדיל באופן דרמטי את מספר יחידות הדיור במרכז הארץ".

לדברי שוורץ, קו המגמה של התכנון בשנים האחרונות היה הפוך לקו מגמת הביקוש, דבר שהוגדר על ידה כטעות, "אנחנו יצרנו מחסור. קו המגמה של התכנון הוא הפוך למגמה של המחירים. כעת עלינו לצמצם את המחסור שנוצר באזור המרכז. התכנון מנסה להשפיע על הביקושים אבל גם צריך להתחשב בהם ולא יכול להתעלם מהם. מבחינת תפיסת העולם שלנו, אנחנו נייצר תכנון אחר שמשנה את המגמות".

מחירי הדירות במדינת ישראל לא יירדו, נקודה

נסים בובליל, נשיא התאחדות הקבלנים, תקף בחריפות את נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, ואמר כי "יש החלטה ברורה מאוד של פישר לשמור על הרווחיות של הבנקים, קרי, לשמור על המשכורות השמנות של בכירי הבנקים שעליהם אנחנו קוראים בעיתונים. יש 80% תוספת לעלויות מימון בענף הבנייה בחצי השנה האחרונה ומישהו משלם על ההתייקרות הזו".

עוד אמר בובליל "מחירי הדירות במדינת ישראל לא יירדו, נקודה. ישנה הסטה של רכישה מנכסי יוקרה לדירות יותר קטנות זה כן, אבל מחיר הדירה לא יירד. הקבלנים והבונים גם הם רוצים להרוויח. ממשלת ישראל לא יכולה להטיל עלינו מטלות נוספות ולדרוש שנבנה 100 אלף יחידות דיור בשנה - אנחנו לא נבנה. אי אפשר באמצעות רגולציה לגרום לנו לפשוט את הרגל. רק מכון התקנים הוסיף לעלויות בנייה 11 אחוז נוספים. מישהו צריך לבוא ולומר מה חשוב. כל עוד המתכננים לא מבינים שצריך לתת מגוון של מוצרים ושאי אפשר לתת לכולם דירות ברמת התכנון והגימור הכי טובה שקיימת - לא ירדו המחירים".

עוד ציין בובליל כי בעיות המימון וכוח האדם בענף הביאו לכך שמספר התחלות הבנייה אומנם גדל אך מספר גמר הבנייה קטן, "כי אנחנו עובדים בקצב הרבה יותר איטי", כדבריו.

הכנס נערך על ידי משרד עו"ד אגמון ושות' רוזנברג והכהן ושות' ומרכז הלכה ומעשה במלון דייויד אינטרקטנטיננטל בתל אביב.
קבלן בובליל מחירים דירות בניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד