כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

פרשת יבנה • גדולי ישראל על 'אתרא': "נערים ריקים"

מאבקו של 'אתרא קדישא' ב'אגודה', הנתמכת בידי הגרש"צ רוזנבלט, והכפשות שניהלו נגדו, גרמו לגדולי ישראל לפרסם מכתב תמיכה חסר-תקדים • ומה הקשר לגאב"ד 'העדה'?

תמו ההפגנות? צילום: ארכיון
תמו ההפגנות? צילום: ארכיון

האם המכתב הבא הוא הסיבה לכך שגאב"ד 'העדה החרדית', הגרי"ט וייס נמנע מלהשתתף בהפגנה ביבנה?

לידי 'בחדרי חרדים' הגיע מכתב עליו חתומים הגר"נ קרליץ, הגר"ח קנייבסקי וראב"ד 'העדה החרדית' הגר"מ שטרנבוך, המהווה גיבוי נחרץ לפעילותה של 'האגודה למניעת חילולי קברים' ומכנה את 'אתרא קדישא' כ"נערים ריקים".

לפני שנביא את עיקרי המכתב, קצת רקע:

בשנים האחרונות מתנהל מאבק בין שני הארגונים המוזכרים לעיל, כל אחד מהם רואה את ההגנה מחילולי קברים כתפקידו. המאבק בין השתים עלה מדרגה בתקופה האחרונה סביב מתחם הבנייה של 'רכבת ישראל'. 'האגודה' טענה כי אין במתחם קברים עתיקים, תוך שהיא נתמכת בשורת רבנים ארוכה.

בארגון 'אתרא קדישא' טענו להיפך - אך לא הסכימו לשתף פעולה עם הארגון המתחרה ולשלוח מפקח נוסף על המפקח שנמצא במקום, כדי שיוכח להם שאין קברים במתחם. במקום זאת הם נקטו בצעדים של הפגנות, פשקווילים וכיוצא בזה.

ב'אגודה' לא הרימו ידיים, זאת לאחר שזכו בתמיכתם של רבנים נודעים, ובראשם הדיין הגאון הרב שבח צבי רוזנבלט, המשמש כאחד מהתומכים הרוחניים של אנשי האגודה שעושים עבודה רחבת היקף בארץ. תמיכתו הפומבית של הרב רוזנבלט באגודה משכה עליו ביקורת והשמצות מצד גורמים אנונימיים.

כפי שנחשף ב'בחדרי חרדים' - גאב"ד העדה החרדית, הגרי"ט וייס, הודיע בתחילת השבוע ברגע האחרון כי לא יגיע להשתתף בהפגנה שהתקיימה במתחם, אנשיו תירצו זאת בכך שאינו חש בטוב.

אך היום (ג) מתברר, כי המכתב היה השיקול העיקרי.

לבני ביתו של הגאב"ד נודע כבר בסוף השבוע שעבר, כי קיים מכתב עליו חתומים גדולי ישראל, ובו הם מגבים את ה'אגודה', בעיקר על רקע המאבק האחרון ביבנה. בכדי למנוע מהגאב"ד לספוג את האש בעצמו, מנעו ממנו אנשיו את הנסיעה להפגנה.

והנה תוכן המכתב המדובר: "הזדעזענו מאד לשמוע כי נערים ריקים טפלו דברי עלילות והבל כנגד האי גברא רבה, המיוחד בכוח העיון והבנת התורה והוראתה הלכה למעשה, ואשר מוסר עצמו למען תקנת הציבור, ורבים נאותים לאורו, הלא הוא הגאון הגדול רבי שבח צבי רוזנבלט שליט"א, אשר עסקני ה'אגודה למניעת חילולי קברים' העומדת תחת הכוונת גדולי ישראל שליט"א מביאים לפניו דברים הצריכים הכרעה להורות להם המעשה אשר יעשון כדעת של תורה. ולזאת הננו למחות על ביזוי כבוד התורה אשר המבזה אין רפואה למכתו".

על החתום: הגר"ח קנייבסקי והגר"נ קרליץ.

בתחתית המכתב הוסיף הראב"ד, הגר"מ שטרנבוך, את דבריו: "חז"ל מפליגים בעונש שומע חרפת ת"ח ושותק, ואני מוחה בכל תוקף על ביזוי ת"ח, וראוי לכל אחד למחות שלא יהא כבוד ת"ח הפקר. הנני המצפה לרחמי שמיים מרובים: משה שטרנבוך".
יבנה אתרא קדישא האגודה למניעת חילולי קברים הגרח קנייבסקי הגרנ קרליץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד