ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
"ושמחת בחגיך"

חנות הריקמה, המחלקה האונקולוגית והמוזיקה ברכב • מקהלת מלכות

הקריוקי המלכותי, מערכת התופים האנושית שהפריעה לשכנים, ההחלטות שמתקבלות על כביש גהה והדואט הבינלאומי בין שתי המקהלות המנצחות: פנחס ביכלר וזאנוויל ויינברגר חושפים (כמעט) את כל הקלפים בראיון חג ראשון מסוגו ל'בחדרי חרדים' • מרתק  

חנות הריקמה, המחלקה האונקולוגית והמוזיקה ברכב • מקהלת מלכות
מקהלת מלכות עם המנצח פנחס ביכלר צילום: מתוך קליפ

זה יכול היה עוד ראיון סטנדרטי על המדריך למיליוני צפיות והנדסת מכונת להיטים משומנת, אבל בשונה מהכותרות היח"צניות המוכרות למדי, בחר הפעם 'בחדרי חרדים' לחשוף את מה שלא ידע עולם המוזיקה החסידית. לצורך כך, התיישבנו לשיחה חגיגית, אחד על אחד, עם מנצח 'מלכות' פנחס ביכלר שחושף טפח על העבר וטפחיים אל העתיד. תוך כדי, מצלצל במקרה האיש והסולו זאנוויל ויינברגר אל מכשיר הטלפון של המרואיין והרי התוצאה.

איזה מוזיקה אתה שומע ברכב?

"השמיעה ברכב מתחלקת בין המצוי לרצוי, ובין הבחירה האישית לבחירת העם. לאמור, במסגרת העבודה, אנחנו מתבקשים ללמוד מעת לעת חומרים חדשים, פעם שיר חופה ופעם ניגון ריקוד, פעם יצירה ופעם שיר באידיש שחורז במיוחד לאירוע. הלמידה נעשית ברכב, בדרכים, וכאורך הנסיעה עליה מורה ה'ווייז', כך שב ונשנה השיר שוב ושוב עד מציאת מקום חנייה סמוך לאולם...

"בנוסף, בשל הצורך להנגיש חומרים עדכניים לקהלים שונים, אנחנו צריכים גם להתעדכן באלבומים הרואים אור כל העת כפטריות אחר הגשם. הרכב הוא המתחם בו מתקבלות ההחלטות בעניין החומרים החדשים. על כביש 6 הסואן או בפאתי גהה הפקוק, אני מסמן לעצמי איזו רצועה מהאלבום מתאימה להיום, למחר, אם בכלל, או בכלל לא... כאן רבותי נחרצים גורלם של האלבומים החדשים.

"כשאין שיר חדש ללמוד ואין אלבום חדש שהפציע אמש, הרי הבחירה בידי. ואו אז, אני דווקא מסוג האמנים שכן אוהבים להאזין לעצמם. והרי תגלית מעניינת: בתעשייה יש כאלו שאינם מסוגלים להאזין לחומרים שיצרו בעצמם, ומנגד יש כאלו שכמעט ואינם מסוגלים להאזין למשהו שלא הם יצרו בעצמם... איני נמנה לא על אלו ולא על אלו, למעט נטייה קלה לטובת אלו שכן מאזינים לעצמם, לחומרי 'מלכות' המגוונים...

"בהיעדר חומר מלכותי, אאזין לחומרים חסידיים מן היקב ומן הגורן, מבעלזא וויז'ניץ ועד ר' משה גולדמן ולחיים טיש".

 מה הסיפור הכי מרגש שהיה לכם במקהלה?

 "יש המון סיפורים מרגשים. אחד מהם הוא אולי זה שחווינו לפני שבועות אחדים, בבית החולים שניידר בפתח תקווה, בקומה האחרונה – מחלקת אונקולוגיה ילדים. עלינו לשמח ילד שחלה במחלה הנוראה. התחלנו לשיר ולנגן, כאשר אט-אט יוצאים מן החדרים עוד ועוד הורים וילדים שביקשו גם הם קצת שמחה ורגש.

"בהתקרב ימי הרחמים והסליחות, התחלנו לפתע לשיר 'זכרנו לחיים' בלחן החסידי המרגש. בין רגע נפתחו מעיינות התהום, והדמעות מילאו את פרוזדור המחלקה כולה. המקום היה לחרדת אלוקים! באותו רגע הכתה בי ההכרה, שבעוד אצלנו השיר הזה הוא 'עוד ניגון' בפלייליסט של אלול-תשרי, הרי שאצל היוצאים והבאים בשערי הקומה הזו, לשיר הזה משמעות של חיים ומוות..."

מה האירוע הכי מרגש שהופעתם בו?

"כל אירוע הוא הכי מרגש. כי הלא אצל כל חתן, יום כלולותיו הוא היום הכי מרגש. אצל כל ארגון או מוסד, יום המעמד התורני, הסיום, הדינר, או מה שזה לא יהיה, זה היום הכי מרגש והאירוע הכי מרגש. אז כשאנחנו נקראים להיות חלק מהיום הזה, בשבילנו זה גם היום האירוע הכי מרגש. בקיצור, כמעט כל יום הוא בעבורנו היום הכי מרגש..."

יש איזושהי הפתעה בדרך? אלבום חדש? שיר חדש?

 "הרבה הפתעות מחכות לנו לקראת החורף הבעל"ט. אך מסתמן שגולת הכותרת היא ההפקה המוזיקאלית של סיומי הש"ס של ארגון 'דרשו' אותם אנחנו עתידים ללוות מסביב לעולם. ממעמדי הסיום בארץ ועד המעמדים בלונדון, פריז, מנצ'סטר וגם בארה"ב. ולרבים השואלים, הרי הסקופ: 'מלכות' אכן תופיע לראשונה יחד עם מקהלת 'שירה' בסיום הש"ס בארה"ב!

"לקראת חג הסוכות הופיע סינגל מוזיקאלי ראשון מתוך ההפקה המוזיקאלית של 'דרשו' בביצוע של זאנויל ואהרלה סאמט וכמובן מקהלת מלכות".

"ועוד הפתעה מעניינת שבדרך: החורף אנחנו עתידים להשיק אי"ה רמקול קריוקי לילדים עם מיטב הלהיטים של מקהלת מלכות מכל הזמנים. מרבית הפרטים עדיין חסויים, אבל אי"ה לקראת חנוכה אנחנו מקווים לברך על המוגמר".

מאפוא צץ השם 'מלכות' שאין בו שום אזכור מוזיקאלי?

"המפגש המחתרתי הראשון בו נהגה רעיון הקמת המקהלה לפני 6 שנים, התקיים בנסיבות הימים ההם במחסני יצרנית הרקמה המפורסמת 'מלכות ירושלים'. שמות משמות שונים למקהלה הטריה עלו וירדו באותו לילה ארוך, עד שבהשראת המקום עלה בליבי השם המלכותי, שם שלראשונה יסמל משהו שונה, ייחודי, מחוץ לקופסא, אך כזה שיש בו אמירה חזקה של הוד, פאר, יוקרה – מלכות!"

מה השיר שהכי מדבר אליכם?

"החיבה לשירים משתנית לפי הזמן והעניין. לכל עונה שירים משלה, לכל חג פלייליסט משלו ולכל חתונה אווירה מוזיקאלית משלה. בעונה האחרונה התחבבה עלי מאוד היצירה 'תקע בשופר' שהתפרסמה במדיה, אותה ביצענו יחד עם זאנוויל ויינברגר סולן הבית ותזמורתו של יואלי דיקמן בדינר של ישיבת מיר בקיץ האחרון".

אין חולק שהדבר הגדול ביותר שיצא מבין שורותיה של המקהלה הוא ענק הזמר החסידי זאנוויל ויינברגר.  בשיחה עם 'בחדרי חרדים' מספר זאנוויל כי מהיום שהוא זוכר את עצמו הוא שר. "אמנם, בשל רצונו של אבי לשמר אותי במסגרת החינוכית הראויה, לא הופעתי ברבים וגם לא באלבומים. אך בחצר דושינסקיא, אליה אני משתייך, שרתי גם כילד. והיום מותר לגלות כי בכמה הפקות מוזיקאליות שהפיקה החצר בשעתו, שימשתי כסולן אנונימי החפץ העילום שמו".

זאנוויל אינו המוזיקאי היחיד במשפחתו, ובשיחה עם 'בחדרי חרדים' הוא מגלה כי גם אביו וזקנו נודעו כבעלי תפילות מצויינים. "כל אחי, שאני אגב, הצעיר שבהם, מחוננים בכישורים מוזיקאליים, חלקם מוכרים כיום מהמקום בו עשיתי את צעדי הראשונים - מקהלת הבית 'מלכות'", הוא מספר.

אם יש משהו שזאנוויל לא יכול לשכוח, עוד טרם הקריירה המצליחה, זה את סעודות השבת בבית הוריו בשנות ילדותו. "ליבי על השכנים שנאלצו להתמודד מדי שבוע עם מערכת תופים אנושית עוצמתית במיוחד, מעשי ידי כל החבריא - אני ואחים שלי. ליבי גם על שולחן העץ שמדי שבוע חישב להישבר", השיב זאנוויל בחיוך.

זאנוויל וינברגר מגזין חג פנחס ביכלר מקהלת מלכות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד