כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

הגראי"ל שטיינמן: לבטל הקרוסלות במקווה לגמרי

חשיפה • סערת המקוואות בחדרה ממשיכה רב העיר, הגר"ד ורנר, עלה לביתו של הגראי"ל שטיינמן ושטח בפניו את הבעיה • הגראי"ל חזר בו מדעתו הראשונה • בפנים: ההבהרה בכתב ידו

הגראי"ל שטיינמן. צילום: מנחם הלוי
הגראי"ל שטיינמן. צילום: מנחם הלוי



רכבת הקרוסלות (מנגנוני התשלום. י.א.) בכניסה למקוואות ברחבי הארץ, עלה כבר בעבר על שולחנם של גדולי ישראל, ובהם הגרי"ש אלישיב, הגראי"ל שטיינמן והגר"ע יוסף.

הגרי"ש והגר"ע התנגדו להרכבתם, בטענה לבעיות רבות שהדבר עשוי ליצור, אך הגראי"ל קבע כי ניתן להציב את הקרוסלות בתנאים מחמירים, ולהקפיד על מספר תקנות, בהן מניעת חילולי שבת.

לאחרונה התעורר הנושא ההלכתי מחדש, בעקבות סערה שפקדה את חדרה, ואף גרמה להתערבות המשטרה, כאשר רבני העיר, הגר"ד ורנר והגר"ש ביטון, התנגדו בנחרצות להצבת קרוסלות, ואילו נציגי המועצה הדתית אפשרו ותמכו בהתקנתם. באחת הפעמים אף התפתח עימות אלים בין הצדדים, והנושא נתון בחקירת משטרה.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי בעקבות האירוע שינה הגראי"ל שטיינמן את דעתו, וכתב בכתב-ידו כי הוא אוסר לחלוטין את הצבת הקרוסלות במקוואות.

במכתב - שנחשף כאן לראשונה - כתב הגראי"ל: "היות שהתברר במשך הזמן שיש הרבה מכשולים בהן צריך לבטל לגמרי זה, המכונות והקרוסלות", על החתום: "י.א. לייב שטיינמן אור לט"ז אייר תשע"ב לפ""ק".

את המכתב כתב הגראי"ל אתמול (ב) לאחר שעלתה לביתו משלחת רבנים והגר"ד ורנר בתוכם. הרבנים סיפרו לגראי"ל על המכשולים שיצרו הקרוסלות בתקופה האחרונה, מעבר לוויכוח שנוצר בעיר. "האם בשביל כמה שקלים נוספים בקופת המועצה הדתית שווה לגרש אנשים מקיום של מצווה מהותית כטבילה במקווה?" שאל הרב ורנר את הגראי"ל.

הרב ורנר הוסיף וסיפר, כי הקרוסלות יצרו מחסום והרחיקו משפחות רבות ממצוות הטבילה החיונית לקיומו של הבית היהודי. אחד מהרבנים סיפר ל'בחדרי חרדים', כי במשך זמן רב שאל וחקר הגראי"ל את הנושא, ולבסוף לקח את המכתב בו כתב את קביעתו הראשונה והוסיף את ההבהרה.



המכתב של הגראי"ל. צילום בלעדי: בחדרי חרדים


הגראי קרסולות תשלום המועצה הדתית חדרה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד