י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
מדינה בהמתנה

אין פתרון באופק: הפוליטיקאים ישלפו שפן או שיכריזו על בחירות

אחרי שהונח המתווה של ליברמן במוצאי יום הכיפורים, שלא הפתיע איש, כאשר הוא ממשיך לדבוק בהטחתו לבוחר, שלא לשבת בממשלה עם חרדים ומשיחיים, ככל שעוברים הימים נראה שפנינו למערכת בחירות שלישית שתגרור זעם ותסכול בקרב האזרחים | והחרדים? שותקים למופת

אין פתרון באופק: הפוליטיקאים ישלפו שפן או שיכריזו על בחירות
גנץ/ליברמן/נתניהו צילום: יונתן זינדל/תומר נויברג/מארק ישראל סלאם, פלאש 90

שלושה שבועות חלפו מאז מדינת ישראל הלכה לקלפי בפעם השנייה בתוך שנה, וגם קודקודי המערכת הפוליטית לא יודעים לומר לאן צועדת המערכת הפוליטית, כשממשלה חדשה לא נראית באופק, מה שמעלה יותר ויותר כי אין מנוס מכך שנצא למערכת בחירות שלישית.

מזה כשבוע המגעים שהיו בין 'כחול לבן' ל'ליכוד' הופסקו כליל וככל שנראה כאלו גם לא מתקיימים באופן חשאי, כאשר צוותי המו"מ של 'הליכוד' ו'כחול לבן' לא נועדו מאז ערב ראש השנה, ומאז בוטלה גם פגישה בין ראש הממשלה ויו"ר 'הליכוד' בנימין נתניהו ליו"ר 'כחול לבן' בני גנץ.

הנתק שורר בעקבות ההתעקשות משני הצדדים, מחד בליכוד מסרבים לקבל את דרישת 'כחול לבן' להיפרד מהבלוק הימני הכולל את המפלגות החרדיות ומפלגת 'ימינה' ומאידך גם ב'כחול לבן' מסרבים לקבל את מתווה הנשיא לממשלה ברוטציה על בסיס נבצרות, כלומר שבנימין נתניהו הוא הראשון לכהן כראש הממשלה ואם יוגש כתב אישום ייצא לנבצרות עד אשר יסתיים ההליך המשפטי.

מזה כשבוע הודיעו בסביבתו של ראש הממשלה נתניהו כי הוא צפוי להחזיר את המנדט שקיבל מנשיא המדינה, שהטיל עליו את מלאכת הרכבת הממשלה מוקדם מהצפוי, כאשר בפועל הדבר לא קרה עד לרגע זה, שגם כעת אומרים בליכוד כי הם יחזירו את המנדט למרות שטרם חלפו להם 28 הימים הראשונים + השבועיים הנוספים המוקנים להם בחוק.

לאחר שהמנדט יוחזר לידי הנשיא במועד או שלא מוקדם מכך, הוא צפוי להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על בני גנץ, שם צפויים לנסות להרכיב ממשלה צרה, כשהסיכויים לכך קלושים, כאשר הבלוק הימני התחייב בפני נתניהו שלא לקיים מגעים עם בני גנץ והאפשרות השנייה של ממשלה עם ליברמן והסיעות הערביות לא נראית ריאלית, אפילו לא ממשלה עם יהודים ממפלגת 'המחנה הדמוקרטי' המורכבת בעיקרה מאנשי 'מרצ', שגם עליהם הטיל ליברמן ווטו מוחלט.

גם מתווה ליברמן שפורסם אמש (מוצאי יום הכיפורים) לא נותן פתח להקמת ממשלה, כאשר הדרישות שלו כפי שהוצגו במתווה מתנגשות עם התפיסה של 'הליכוד' ו'כחול לבן', כשגם אפשרות של ירידה שלו עצמו מהעץ לא נראית אפשרית, כשהוא שב מידי יום ומצהיר כי יתעקש על חוק הגיוס וביטול חוק המרכולים. ונצמד בעצם להבטחת הבחירות שלו לבוחריו כי לא יישב בממשלה עם חרדים ומשיחיים, כשהוא מתכוון לשרים רפי פרץ ובצלאל סמוטריץ'.

בינתיים, האפשרות הסבירה להקמת ממשלה נראית במועד האחרון של 21 הימים, בהם יכול כל חבר כנסת מתוך 120 שנבחרו לכנסת ה-22, ובלבד שיציג רוב של 61 ח"כים בפני הנשיא, אז קיים חשש במפלגות הגדולות לבגידות פנימיות כאשר נתניהו נערך מבעוד מועד כדי לקבע את מעמדו בליכוד ולקבוע כי 'הליכוד' ישב בממשלה אך ורק תחת נתניהו.

במפלגות החרדיות גם שומרים על שקט מופתי, כאשר ראשיה לא מנהלים מגעים עם בכירי 'כחול לבן' כפי שהיה מצופה לעשות כמי שמחזיק בגוש של 16 חברים, כשבשיחות סגורות מעריכים ראשי הסיעות החרדיות כי בחירות שלישיות הם כבר עובדה מוגמרת כשאין סיכוי ממשי שנתניהו או גנץ יצליחו להרכיב ממשלה.

בחירות 2019 אביגדור ליברמן משבר פוליטי ממשלת אחדות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד