י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
"רק הקב"ה הבעלים"

בסוכה של המאסטרו: יואלי דיקמן בראיון חג

"שיפסיקו לשאול אותי מתי יוצא האלבום של ליפא, זה לא האלבום שלי": בערב חג הסוכות התיישבנו לצד המנצח המוזיקלי, תרתי משמע, לשיחת עומק אחד על אחד • מהו השיר האהוב עליו? מדוע הוא נוהג להאזין ברכב ל”סקיצות”של בחורי ישיבה, ואיך מתכוננים לסיומי הש”ס? • מרתק  

בסוכה של המאסטרו: יואלי דיקמן בראיון חג
יואלי דיקמן צילום: באדיבות המצלם

הוא מופיע על הבמות הכי גדולות, מבוקש בדינרים היוקרתיים ביותר ומנצח על העיבודים והתזמור בהופעות הענקיות ביותר. האיש שהפתיע (ואולי לא?) את כולם כשניצח כבר בפעם הרביעית וינצח השנה על ההפקה המוסיקלית היוקרתית בניו יורק ‘האסק’, מגיש מדי יום תוכנית רדיו מוזיקלית מצליחה שהרייטינג שלה הביא לפני כשנה גם למאבק בין התחנות החרדיות ‘קול חי’ ו’קול ברמה’, שבסופו של דבר הביא לעריקתו מ’קול חי’ ל’קול ברמה’. כעת, לרגל חג הסוכות, התיישב ‘בחדרי חרדים’ לצד אחד מהדמויות המסקרנות ביותר בתעשייה לראיון אחד על אחד.

מאיזה גיל אתה מנגן?

“מגיל קטן הייתה לי משיכה למוזיקה. בערך מגיל 3 התחלתי לנגן בצורה מאוד מאוד בסיסית, בגיל 6 קיבלתי מההורים אורגן קטנצ׳יק של אוקטובה וחצי במתנה ומאז הכל היסטוריה”.

אתה מגיע ממשפחה מוזיקלית?

“כן, גם מצד האמא וגם מצד האבא משפחתי קיימת המוזיקליות. אבי הוא בעל תפילה והוא מנגן על כלי נגינה אמנם בצורה יותר חובבנית. אבל זה דבר שתמיד היה באווירה של הבית. אמי הייתה גם מנצחת בסמינר שלימדה בגייטסהד שבאנגליה, שם הייתה אחראית על כל מגמות השירה והמקהלות.

מה אתה זוכר משולחן שבת בתור ילד?

“שולחן השבת מעורר בי המון זכרונות, אחד מהן זה הזיכרון המוזיקלי. יש קטע של פרחי לונדון שפחות ידוע ומפורסם שהוא נקרא ‘שימו לב אל הנשמה’ שהיינו שרים כל המשפחה יחד בקולות והרמוניות. בגלל המורכבות של הקטע, ההרמוניות היו יוצאות מאוד יפה כשכולם היו שרים את זה ללא יוצא מן הכלל. השיר, הניגון והמילים הפכו את אווירת שולחן השבת למיוחדת במינה”.

מה השיר האהוב עלייך?

“לא קיים כזה שיר שהכי אהוב עליי, יש בכל תקופה שיר שאני הכי אוהב. מתקופת הילדות עד תקופת הבחרות בישיבה קטנה וגדולה. לכל תקופה יש שיר אהוב משלה. זה לא שיר אחד. בתור ילד הייתי אוהב מאוד את פרחי מיאמי, במיוחד שיר שלהם שנקרא ‘ברכת הבית’ בעיבודו של ישראל לאם. יותר מאוחר אהבתי את ‘כה יאמר ה’ של פרחי לונדון, לאחר מכן את ‘אמת כי אתה הוא יוצרם’ של אברהם פריד. זה מתחלק גם לפי תקופות העבודה במהלך הקרירה למשל, כשעבדתי על הקונצרט של האסק, השיר האהוב עליי היה ‘ברכת הבית’ של אייבי רוטנברג ‘ברכת הבית’ בביצועו של שלמה שמחה”.וכן הלאה יש בכל תקופה את האהוב עלי ביותר

איזו מוזיקה אתה שומע ברכב?

“שאלה מעניינת. בדרך כלל כשאני נוסע באוטו זה זמן איכות לפני הופעה שאז או שאני אוהב שקט דממה, להירגע ולהתרכז במה שאני הולך לעשות .וכשחוזר מהופעה בדרכי הביתה הדבר היחיד שאני שומע ברכב זה סקיצות של בחורי ישיבה. מאות בחורי ישיבה שולחים לי לחנים ושירים לזמרים ולהפקות, על מנת שאעביר על זה חוות דעת. והזמן היחיד הרגוע שיש לי להאזין לזה זה ברכב”.

מה הסיפור הכי מרגש שהיה לך בתור מנצח?

“היו לי המון המון סיפורים מרגשים ואטרקטיביים, אבל אחד הזכורים ביותר והמרגשים היה לפני כמה שנים בניו יורק”, מספר דיקמן ל’בחדרי חרדים’. “הופענו בברוקלין קולג’ יחד עם פרחי מיאמי, יוסף חיים שוואקי ועוד כמה גדולי זמר בחנוכה והתארחנו בביתו של יוסף חיים שוואקי, בלורנס שבניו יורק. יום למחרת הלכנו להתפלל מנחה ואחרי התפילה עמד על הבימה בן אדם מאוד מבוגר שדפק על הבימה לאחר סיום התפילה והודה לחזן, כפי שנהוג שם יחד עם הכנסת אורחים, תוך שהוא מזכיר למתפללים ואומר להם ברוכים הבאים למוזיקאי ולמנצח יואלי דיקמן שהגיע לכבד פה, הוסיף כמה דברים וסיים את הנאום.

יואלי דיקמן מתוך הקליפ

כשסיים את דבריו הוא ניגש אליי ואמר לי ‘שלום, אתה לא יודע מי אני?’ בעברי הרחוק הייתי מנצח גוי. כשהתגיירתי הגעתי לעולם שחשבתי שהדבר היחיד שיש שם זה תורה ותפילה, וכמובן חסד ומצוות, אבל הם מנותקים מאומנות ומכל מיני דברים. במהלך השנים ראיתי שקיימים דברים כאלה פחות ברמה, יותר ברמה. אבל הנכד שלי שמאוד אוהב מוזיקה, הביא לסבא לשמוע את היסק של יוסף חיים שוואקי. ליתר דיוק, הוא הביא לי לשמוע רצועה קלאסית מתוך האלבום ‘חביבין עלי’ שנקראת ‘כל ישראל’, הקשבתי לזה ובכיתי, כי זה הזכיר לי את הימים הכי גדולים שלי כמנצח ולא האמנתי שיכול להיות בעולם היהודי רמה מוזיקלית כזו גבוהה, איכותית וטובה”, סיפר גר הצדק הישיש לדיקמן.

“זה היה רגע מאוד מרגש ומחמם לשמוע את זה ממוזיקאי גדול שהוא גם דוקטור למוזיקה וניצח על תזמורות חשובות בכל העולם, שהתגייר, הפסיק לעסוק במוזיקה ונהפך לתלמיד חכם. הסיפור הזה ממש חיזק וריגש אותי”.

איך אתה מופיע יום יום עם אותו מרץ ושמחה?

“אני לא בא לעבוד. אני לא בא להתפרנס. אני בא לשמוח, להנות, לשמח חתנים וכלות. לא רלוונטי כסף, לא רלוונטי שום דבר. אני בא נטו להנות ולשמח. נקודה”.

יש איזושהי הפתעה/ שיר בדרך?

“יש בערך 20 דברים שאני באמצע להפיק והם צריכים לצאת. יש את האלבומים של שלומי דסקל ואלי הרצליך שאמורים לצאת ממש אחרי סוכות. יש את האלבומים של נמואל הרוש, שמחה פרידמן ויוני שלמה שחלק מהעיבודים שם שלי ואמורים גם לצאת בתקופה הקרובה.יש הרבה סינגלים בודדים שצריכים לצאת בחורף .יש את המחלקה של הלייב קונצרטים ואת סיומי הש”ס. וכמובן מופע ההאסק העולמי המיתולוגי שכבר עובדים עליו מעכשיו.וכרגיל שומרים על דיסקרטיות על התוכן שיהיה במופע המון הופעות, קונצרטים ודיסקים”. לדברי דיקמן, פרויקט העל השנה הוא ללא ספק מעמדי סיום הש”ס. “לפני החגים כבר התחלנו להתארגן לאירוע סיומי הש”ס ובימים אלה אני כותב את העיבודים לאירוע הכי גדול באירופה של סיום הש”ס, באיצטדיון וומבלי שבאנגליה, אחד הסיומים הגדולים והנחשבים ביותר בעולם, שאנחנו טסים במיוחד עם כל התזמורת המורחבת שלנו להופיע בה”.

“כמובן פרויקט הבכורה שלי ‘נאמבר 1′ שכולו לחנים, עיבודים והפקה מוזיקלית שלי מא’ עד ת’. אלבום ראשון שלי שאני מבצע וגם שר לראשונה לחנים שלי. זה בעצם פרויקט חיים של שירים שהייתי מאוד קרוב אליהם והיה חשוב לי מאוד לבצע אותם”. דיקמן חושף לראשונה ל’בחדרי חרדים’ כי “באלבום יתארחו כמה אמנים וזה ייצא במהלך החורף”. בנוסף, מפיק דיקמן גם את אלבומו החדש של ליפא שמעלצר, שעשה השנה קאמבק. לדברי דיקמן, השקת האלבום תהיה ככל הנראה בין חנוכה לפורים. “אני עוזר לו לסגור את המיקסים כרגע בניו יורק. כולם שואלים אותי ‘יואלי מתי יוצא הדיסק של ליפא’ כאילו אני הבעלים. אני לא הבעלים רק ליפא והקב”ה הבעלים, ליפא ילד גדול ואחראי הבלעדי והתאריך שליפא חתם חוזה עם האיש שעושה את המיקסים ( אלי לשינסקי )כשהתחייב לו שהכי מוקדם חנוכה והכי מאוחר פורים. בקיצור, הפתעות עד אין סוף”.
ובעזרת השם שנזכה לשמוח ולשמח עד אין סוף

ליפא שמלצר יואלי דיקמן מגזין חג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד