י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
הח"כים פנו, היועמ"ש השיב

כך תהפכו לראשי הממשלה; הליכוד בלמו את היוזמה לפוטש

היועמ"ש לכנסת שיגר מכתב ובו הוא התייחס לימים שנותרו עד להרכבת הממשלה • "ככל שייכשלו ההליכים שאנו מצויים בעיצומם, ונגיע לתקופת 21 הימים, יהיו רשאים חברי הכנסת לחתום על בקשה לנשיא  באותה העת, וכי בעת הזו לחתימה על בקשה כאמור אין נפקות משפטית"

כך תהפכו לראשי הממשלה; הליכוד בלמו את היוזמה לפוטש
גנץ, ריבלין נתניהו בבית הנשיא צילום: באדיבות המצלם

המערכת הפוליטית שנמצאת מזה כשבוע בתרדמת כשלא ברור לאיש המסתובב במסדרונות המערכת הפוליטית להיכן הרוח נושבת, מה עתידה של מדינת ישראל, והאם עתידה לקום ממשלה בקרוב, כאשר הערב יועמ"ש הכנסת מסדיר לחברי הכנסת את ההליך שיהפוך אותם לחברי הכנסת כאשר בסיעת 'הליכוד' בלמו הערב את היוזמה לפוש מתוך הליכוד. 

במכתב ששיגר הערב (חמישי) היועץ המשפטי של הכנסת עו"ד אייל ינון בו הוא התייחס ל 21 הימים האחרונים בהם כל אחד מחברי הכנסת זכאי להגיע בפני הנשיא עם 61 חתימות, ולקבל את האפשרות להרכיב ממשלה,  ציין ינון כי המסמך נכתב לאחר שהוא קיבל פניות מכמה חברי כנסת, שלדבריו, "נשאלנו על ידי חברי כנסת מסיעות שונות וגורמים נוספים האם ניתן כבר בעת הזו, ועוד בטרם מוצתה התקופה להרכבת ממשלה חדשה להטיל את התפקיד להרכיב ממשלה על אחד מחברי הכנסת".

לאחר התייעצות עם היועצת המשפטית לנשיא המדינה ועל דעתה, קבע ינון, כי השלב השלישי שמגיע אחר שהמועמד הראשון שמקבל 38 יום ועוד וספת של 14 יום, ולאחר שנשיא המדינה מעביר את מנדט למועד שני  שנכשל גם כן מגיע השלב השלישי שבו הטלת התפקיד להרכבת הממשלה עוברת למי שמציג בקשה החתומה על ידי רוב של 61 חברי כנסת. ינון קובע כי ניתן לעשות זאת, "לאחר שכשלו ההליכים הקודמים".

במקרה כזה עומדת לרשותם של חברי הכנסת תקופה של 21 ימים, שבמהלכה רשאים לפחות 61 חברי כנסת לבקש מנשיא המדינה, בכתב, להטיל את התפקיד על חבר כנסת מסוים, שהסכים לכך בכתב. הוא קובע כי "החתמה עוד בטרם מוצו השלבים הקודמים להרכבת ממשלה, על ידי מי מחברי הכנסת, יש בה משום שיבוש של התהליך החוקתי, לפיכך, עמדתנו היא כי ככל שייכשלו ההליכים שאנו מצויים בעיצומם, ונגיע לתקופת 21 הימים, יהיו רשאים חברי הכנסת המעוניינים בכך לחתום על הבקשה לנשיא המדינה  באותה העת, וכי בעת הזו לחתימה על בקשה כאמור אין נפקות משפטית".

באם ההליך הזה גם לא יצליח, אזי יודיע נשיא המדינה יודיע ליושב ראש הכנסת כי לא עלה בידי מי מהמועמדים והכנסת תצא לבחירות בזק תוך 90 יום, ויצביעו לכנסת ה 23 כאשר במחלקה המשפטית של הכנסת ערוכים לשלב השלישי שטרם היה בישראל והודיעו לחברי הכנסת כי "לאור העובדה שמעולם לא הגענו לשלב השלישי, ובעקבות שאלות נוספות שנשאלנו ביחס אליו, הרי שככל שנגיע לשלב זה הפעם, יצאו מבעוד מועד הנחיות מסודרות, בתיאום עם כלל הגורמים הרלוונטיים, באשר לסדרי הגשת הבקשה לנשיא המדינה, לרבות טופס חתימות וטופס הסכמה של המועמד".

בתוך כך, בליכוד נערכים מבעוד מועד לישירות האחרונה ולאפשרות כי חלק מבכירי הליכוד ינסו לעשות פוטש לנשיא המדינה, כאשר ישיבת מרכז הליכוד התכנסה הערב וקבעה כי בנימין נתניהו המוגדר כ'יושב ראש הליכוד וראש הממשלה' הוא מועמד תנועת הליכוד לכהונת ראש ממשלת ישראל, הוא מועמד הליכוד לראשות הממשלה לכל כהונת הכנסת ה22. וזאת כדי למנוע יוזמה של חברים אחרים בליכוד להחתים חברי כנסת ולהקים ממשלה.

עוד נקבע בישיבת המרכז, שהתקיימה הערב בתל אביב וברגע האחרון נתניהו ביטל בה את השתתפותה כי, "במהלך כהונתה של הכנסת ה-22 הליכוד יהיה שותף אך ורק לממשלה שיושב ראש הליכוד ומועמדה לראשות הממשלה, מר בנימין נתניהו, יעמוד בראשה - בין אם לכל תקופת כהונתה או לחלק מכהונתה במסגרת רוטציה".

.

מו''מ קואליציוני הליכוד הכנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד