כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
הנשמה להם

ראיון חג מרתק עם מקהלת 'נשמה'

בחג הסוכות הם נחים רק בין הופעה להופעה, ומבחינתם לא מפסיקים לשיר כל עוד יש אנרגיה • ישבתי עם חברי המקהלה על מנת להבין כיצד היא נוסדה, מה עומד מאחורי השם ומאחורי ההקמה, מי קהל היעד שלהם ואיפה הם רואים  את עצמם בעוד 5 שנים מהיום • מרתק

 ראיון חג מרתק עם מקהלת 'נשמה'
מקהלת נשמה צילום: באדיבות המצלם

בחג הסוכות הם נחים רק בין הופעה להופעה, ומבחינתם לא מפסיקים לשיר כל עוד יש אנרגיה, וברוך ה' יש אנרגיה שמתחדשת מיום ליום. מקהלה 'נשמה' היא איגוד כישרונות ווקאליים במוזיקה החסידית, תחת שרביט ניצוחו של אמן העיבודים הקוליים, איציק פילמר, ששמו נודע לפניו. האם הם חלמו לפני כשנה כי זה מה שיהיו היום? מקהלה פורחת ומבוקשת בעולם הזמר החסידי? 'בחדרי חרדים' שאלו והם ענו בשיחת חג מלאה השראה.

כיצד נוסדה המקהלה?

הרעיון לגבש את חברי המקהלה תחת מותג חדש ומרענן, 'מקהלת נשמה', נרקם מזה זמן רב תוך כדי הופעות ואירועים שונים. לאורך כל העת זו היתה תוכנית מגירה שחיכתה לתזמון ממשי. העידוד והפידבקים הרבים שהגיעו ללא הרף מזמרים ומעבדים שונים, וכמובן מהקהל והידידים הקרובים, הביאו לכך שהמקהלה הפכה לרשמית, מוקדם יותר מהצפוי. כמו כן אנו זוכים לייצוגו המופלא של המפיק הנודע והמוכשר, נטע לוין, מה שמוסיף ערך מוסף מקצועי לפן הניהולי.

מהו החלום שמאחורי ההקמה?

החלום הגדול הוא לעשות את מה שכל חברי המקהלה אוהבים ושואפים - "לשמח אלוקים ואדם". להביא לידי ביטוי בפועל של הכישרונות המוזיקליים המיוחדים, מבלי להתפשר על רמת העיבודים הגבוהה, כזו שתביא חן יהודי מקורי לכל שיר וניגון.

מי הם חברי המקהלה? בוא נפרגן לכולם בשמותיהם:

איציק פילמר

יהודה הרטשטין

שמוליק קאליש

יענקי ביקסינשפן

שמוליק גולדשטין

איצ'ה רובינפלד

שלוימי פולק

לייבי אדלר

 

לכולם יש רקע מוזיקלי? או שחלקם הם "גילוי" חדש?

רוב חברי המקהלה נמצאים שנים רבות בתחום, אלו הופיעו במאות רבות של אירועים והקלטות. ב"ה עלה בידנו להוסיף ולרענן עם חברים חדשים שנבחרו בקפידה ועברו סינון מקצועי ונמצאו מתאימים לסגנון הייחודי והיוקרתי של המקהלה.

כיצד נכנסתם לתודעת הקהל?

במשפט שאולי ישמע לכולם קלישאתי, אך זוהי המציאות הברורה: סיעתא דשמיא היא זו שמלווה אותנו מראשית, וכך גם המשך הדרך. כרטיס הביקור הטוב והאפקטיבי ביותר, הוא ההמלצות המרובות שיש ב"ה מפה לאוזן - בהודאה על העבר ובתפילה לעתיד. מבחינת ההשתדלות שלנו, מיד בתחילת דרכנו כמקהלה קיבלנו פניות ממספר בלתי מבוטל של מפיקים ואמרגנים, בחנו את ההצעות וכיום אנו מיוצגים במשרדו של המפיק, נטע לוין, שעושה עבודה נפלאה ויחסי ציבור יוצאים מן הכלל.

מי קהל היעד שלכם?

אנו פונים אל קהל שוחרי המוזיקה החסידית, עם דגש רב על אלו שמתרפקים על ניגוני רגש וכיסופים מבית אבא, ומתענגים תדיר מצלילי הדבקות והשמחה של חצרות החסידים.

 מי מזמין אתכם לשיר ולאלו סוגי אירועים?

יש לנו שיתוף פעולה מתמשך עם מפיקים ואמרגנים גדולים, אנחנו מוזמנים לדינרים של חצרות חסידיות ומוסדות שונים, וכמובן ביום יום מופיעים בכל סוגי השמחות והאירועים.

עם אלו זמרים מוכרים עשיתם שיתופי פעולה?

תקצר היריעה מלהכיל. הופענו ברוך ה' עם מיטב הזמרים המוכרים והידועים בתחום, גם בארץ הקודש וגם בחו"ל ועוד נופיע רבות בע"ה. אין לנו ספק כי אנחנו בדרך לשם בענק.

נשמה עם מרדכי בן דוד

נתקלתם בתגובות עוינות בעולם המוזיקה? בכל זאת כה צעירים וכה מצליחים - סוג של איום, לא?

חלילה. ישנן עוד מקהלות מוצלחות וטובות. על אף שכביכול אמורה להיות תחושה של תחרותיות מתוחה - היא איננה קיימת. אנו מאמינים כי לכל אחד יש את הסגנון המותאם והשמור לו. אין בלקסיקון אווירה או ביטוי של חוסר פרגון.

מהו הפרויקט הכי מרגש/משמעותי/מעניין שלכם?

בכל פעם מחדש אנחנו עומדים נפעמים מול ההתרגשות של הקהל שנמצא איתנו. בעיקר תמיד מרגש לראות כיצד אנו מעלים חיוך של שמחה אצל חולים ונדכאים ר"ל. מדהים להבין כיצד אנו מצליחים לרומם את נפשם לשמחה ברגעים קשים - זו תחושת שליחות אמיתית. בתפילה איתנה לרפואתם השלימה של כל החולים ושלא נתבקש לבוא לבתי רפואה.

 

 

ספרו על תגובה מרגשת במיוחד שקיבלתם אחרי אירוע?

זה היה אחרי אירוע מדהים ששרנו במוסקבה. שרב הראשי לרוסיה, הגר"ב לאזאר, ניגש אלינו ואמר לנו בחמימות אופיינית: "עשיתם קידוש ה' עצום וגרמתם פה לשמחה חסידית טהורה". המשוב הזה נתן לנו משב של עידוד חיוני ומחייב.

 

איפה נמצאת המקהלה בעוד 5 שנים מהיום?

בעוד 5?!

בע"ה בחג הסוכות הבעל"ט בשמחת בית השואבה בבית המקדש השלישי אכיה"ר.

מקהלת נשמה מגזין חג סוכות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד