י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

"חילונים חושבים שהחרדי מסריח, פינגווין שחור"

פרקליט הצמרת החרדי, יעקב וינרוט, הופיע בכנס בנושא חוק טל, ולא חסך במילים: "לא מחפשים לגייס חרדים. החילונים רוצים אותנו מחוץ לצבא כדי שיוכלו לירוק עלינו"

יעקב וינרוט. צילום ארכיון
יעקב וינרוט. צילום ארכיון

העיתון 'מקור ראשון' מצטט הבוקר (ה) הרצאה שנשא פרקליט הצמרת החרדי עורך הדין יעקב ויינרוט באוניברסיטת תל-אביב. ויינרוט, חבר ועדת טל לשעבר, תקף באופן חריף את העליהום החילוני בנושא הגיוס ואת השנאה המשגשגת לחרדים בכלל, ולא חסך את שבטו מפוליטיקאים ש'עולים על הגל'.

"כשאתה מופיע מול ציבור אתה צריך לשאול את עצמך מה הציבור הזה חושב. הפרוטוטיפ של החרדי הוא פרוטוטיפ ברור מאוד: הוא משתמט, הוא עובד בשחור, הוא פרזיט, הוא עלוקה, הוא יצור נורא ואיום. הוא גם מסריח בקיץ, פינגווין שחור. הוא אדם שהחברה הישראלית סולדת ממנו ובכלל אנחנו לא יודעים מה לעשות עם היצור הזה. בעינינו הוא יצור מתועב. זה מה שהציבור במדינת ישראל חושב על האיש החרדי, ולכן צריך לראות, אם בכלל מדברים על הנושא הזה, צריך לראות את ממדי העומק שלו וקודם כל לדבר אמת. צריך להציב את הבעיה בצורה כנה, בצורה נכונה, לא בצורה מעוותת.

"הבעיה היא לא לגייס את החרדים, הבעיה היא איך מעלימים את התופעה הנוראה הזו. היצר הזה להעלים את החרדים רוכב על שני בסיסים: האחד, הצורך לשנוא הקיים בכל חברה. הצורך להציב 'אחר' נורא ואיום ולשנוא אותו קיים בכל חברה, ודאי בחברה הישראלית שהיא חברה יהודית. מה לעשות, שהגורל לא הכיר בהיותנו כעם ככל העמים. שמתעבים אותנו בכל העולם מקצה ועד קצה. ואנשים שמתעבים אותם צריכים לחפש מישהו שהם יתעבו אותו".

ויינרוט התייחס גם למאמר השנאה של העיתונאי ירון לונדון שקרא השבוע לפעול לצמצום החרדים. "בחברה הישראלית הדבר קיים בגנים מאז תקופת ההשכלה, עבור לתקפות הציונות. החרדי הוא האנטיכריסט של המשכיל ושל הציוני. החרדי הוא בן אותה תרבות שמתוארת כאן: הוא האיש הלא יצרני, הוא הטפיל, הוא היהודי שמתכלה שם ולומד דפי גמרא. הוא מונע את המעבר של היהודי לקדמה. הוא זה שעוצר את האמנציפציה. הוא זה שצריך להדיח אותו כדי להדליק את הלפיד של האור ואם אנחנו לא נדכא את הדבר הזה, האור שלנו יעומעם. יש סכנה. יש סכנה שהקדמה לא תתקדם במסלול שבו היא צריכה לצעוד אם אנחנו לא נבער את הציבור הזה. וזה גם מה שאפיין את התנועה הציונית".

ויינרוט לא שכח לנפץ גם את המיתוס הציוני: "התנועה הציונית לא רצתה לפתור את הבעיה של הקיום היהודי, הקיום הפיזי של העם היהודי. זה לא נכון, מי שחושב שזו הציונות פשוט לא מבין מהי ציונות. הציונות רצתה לפתור את הבעיה היהודית על ידי זה שאנחנו יוצרים אב טיפוס יהודי חדש, שהיהודי הגלותי הוא התשליל שלו. ומי זה היהודי הגלותי האולטימטיבי? מי ניצב שם? אם לא החרדי".

וגם קצת אקטואליה, "בציבוריות הישראלית אם אתה שוטף את החרדים ומכה בהם אתה מתקדם. את הכרטיס הזול ביותר למועדון הקדמה אתה קונה בזה שאתה מכה את הדתיים, אם אתה רוצה להסביר כשלון פוליטי - אתה מסביר את זה בחרדים.

"פתאום הציבור הזה פרה ורבה. בלשון של הטוקבקים: 'השריץ'. וכל אישה ילדה שישה בכרס אחד והנה הם פה ולא רק שהם נמצאים פה לא עלינו המזרחיות האלמנט המפגר והפרימיטיבי השני צץ מחדש. מאיפה הוא צץ לעזאזל? הוא צץ פתאום דרך הנושא החרדי. איך פתאום צבר הרב עובדיה יוסף עוצמה נוראית? וזה מה שחושב הציבור החילוני על הציבור החרדי הוא לא רוצה אותו בצבא. הוא רוצה שהוא יהיה מחוץ לצבא כדי שהוא יוכל לירוק עליו. כדי שיוכל להצדיק את אותו פרוטוטיפ שנמצא אצלו בראש וזו האמת וכל עוד לא יגידו את האמת הזו הויכוח יהיה מלאכותי".

את דבריו סיים עורך הדין הנודע בהבהרה חד משמעית בנוגע לגיוס: "שום כפיה לא יכולה להביא אדם לידי גיוס אם אין לו את ההזדהות המינימלית הזאת, אם אין לו את השפה האחת והדברים אחדים שמקיימים חברה משותפת. אוי ואבוי אם ביום אחד יצטרפו לצה"ל 60 אלף חרדים. תאמינו לי, אלעזר שטרן (שותפו לכנס המדובר. א.כ.) יברח מהצבא. הוא לא יודה בזה אף פעם. אבל צה"ל יכול ולא רוצה להתמודד עם הוויה החרדית".
ויינרוט גיוס חרדים חילונים חוק טל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד