ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
לקראת היציאה לתור את הארץ

חול המועד: איך מותר להושיב ילדים ברכב?

משפחות רבות מנצלות את ימי חול המועד לצאת לביקורים משפחה, עלייה לרגל וכו'. איך ובאילו תנאים מותר להושיב ילדים ברכב? עו"ד רוני פאלוך עושה סדר בבלגן

חול המועד: איך מותר להושיב ילדים ברכב?
ילדים בתא המטען צילום: דוברות המשטרה

בימי חוה"מ קיימת דילמה של כל הורה ולמעשה כל המסיע זאטוט ברכב. ילד במושב הקדמי, מותר? אסור? במושב מאחור, בוסטר? מנשא? כיסא? באלו תנאים? עו"ד רוני פאלוך המומחה בתחום התעבורה עושה סדר לגולשי 'בחדרי חרדים'.

לנוחות הגולשים ריכזנו את הסיכום, ולאחר מכן פירוט ומקורות החוק.

  • פעוט עד גיל שנה - במושב – כיסא בטיחות מתאים, נגד כיוון הנסיעה.
  • תינוק מגיל שנה עד גיל שלוש - במושב בטיחות מתאים, בכיוון הנסיעה.
  • ילד מגיל שלוש עד גיל שמונה - במושב מגביה –בוסטר בכיוון הנסיעה.
  • ילד מגיל שמונה ומעלה - יש לחגור את הילד בחגורת הבטיחות של הרכב, אין חובה במושב מגביה – בוסטר בכיוון הנסיעה.

פעוט עד גיל שנה: עד גיל שנה או עד משקל של 9 ק"ג, הפעוט חייב להיות מוסע במושב בטיחות המתאים לתינוקות. על המושב להיות מותקן כשגבו לכיוון הנסיעה (גם במושב האחורי ברכב).

אסור למקם את מושב הבטיחות לפעוטות במושב שליד הנהג, כאשר מותקנת מולו כרית אוויר פעילה. הדבר אסור בחוק ומסוכן. התנפחות כרית האוויר עלולה לפגוע בפעוט פגיעה חמורה. התינוק צריך להיות בתנוחה של כ-45 מעלות בתוך מושב הבטיחות (בין ישיבה לשכיבה).

תינוק מגיל שנה עד 3 שנים: חייב להיות מוסע כשהוא רתום במושב בטיחות לתינוק, המתאים לגובהו ולמשקלו, בכיוון הנסיעה, ולא לפני כרית אוויר פעילה.

ילד מגיל 3 עד 8 שנים: חייב להיות מוסע כשהוא רתום למושב בטיחות לפעוטות או במושב מגביה ("בוסטר") המתאים למידותיו ולמשקלו, לא לפני כרית אוויר פעילה.

ילד מגיל 8 ומעלה: ילד שגילו מעל שמונה וחגורת הבטיחות ברכב עוברת אצלו מהכתף לאגן (ולא על הראש והצואר) רשאי להשתמש בחגורת בטיחות כמו מבוגר.

הוראות כלליות:
• גב מושב הבטיחות צריך להיות גבוה מגובה אוזניו של התינוק/ הילד. באופן זה נדע מתי הפעוט עובר את גיל המושב והוא מוכן למושב מגביה - בוסטר.

• יש להקפיד שחגורת הכתף תגיע מעל כתפו של התינוק/ הילד ותעבור על עצם הבריח שלו. במושב הקדמי ניתן לכוונן את הגובה שלה, כדי שתעבור מן הכתף אל האגן.

• אין לאפשר לתינוק/ הילד להעביר את חגורת הכתף אל מאחורי גבו או מתחת לבית השחי . עליה להיות ממוקמת לפני הכתף בכל עת.

• משענת הראש ברכב או בגב המושב המגביה צריכה להיות גבוהה מגובה אוזניו של התינוק/ הילד.

הגדרות החוק:

"מושב בטיחות": מושב הרתום לרכב באמצעות חגורת בטיחות והמיועד להסעת ילדים ברכב, ושמותקנות במושב עצמו חגורות המיועדות לרתימת הילד אליו כלומר, סלקל, כיסא בטיחות יעודי וכדו', שהם בעצמם רתומים לרכב, ויש בהם חגורה עצמאית לחגור את הילד למושב.

"מושב מגביה": מושב המיועד להסעת ילדים ברכב כשהילד היושב עליו רתום בחגורת הבטיחות של הרכב - כלומר "בוסטר" או כל בוסטר מתקדם אחר. נא לשים לב שלמושב זה אין צורך בחגורה עצמאית, אלא רק שהמושב והילד ירתמו לרכב.

ההסבר דלעיל ניתן על מנת לפשט את הגדרות החוק לקורא הסביר שאינו משפטן, ולקבל כלים לשימוש פרקטי. לנוחות "הקורא המקצוען", להלן ההגדרה החוקית של מושב בטיחות ומושב מגביה המוסדרת בסעיף 83 א' (א) לתקנות התעבורה: "(סעיף 83 א' (ב) לתקנות התעבורה מסדיר את עניין קובע כי: "לא יסיע אדם במושב קדמי ברכב מנועי ובמושב אחורי ברכב מנועי ששנת ייצורו 1983 ואילך, למעט אוטובוס שאינו אוטובוס זעיר פרטי, מונית ואופנוע (1) ילד שטרם מלאו לו 3 שנים, אלא אם כן הוא רתום במושב בטיחות המתאים לגובהו ומשקלו של הילד;
(2) ילד שמלאו לו 3 שנים וטרם מלאו לו שמונה שנים, אלא אם כן הוא רתום במושב בטיחות או במושב מגביה המתאים לגובהו ומשקלו של הילד. (ג) לא יסיע אדם ברכב כאמור בתקנת משנה (ב) ילד שטרם מלאו לו שנה, אלא אם כן גבו של מושב הבטיחות מופנה לחזית הרכב. (ד) לא יסיע אדם ילד במושב הבטיחות במקום שיש מולו כרית אוויר, אלא אם כן נותק המנגנון להפעלתה.

בכל מקרה עדיף להושיב ילד עד גיל 13 במושבים האחוריים. יצוין כי מרבית תאונות הרכב מערבות בצורה כלשהי את חזית הרכב. לכן, כאשר ילדים יושבים במושב האחורי, אנו מרחיקים אותם מאזור הסכנה, ומכך נובעת ההמלצה להושיב ילדים במושב האחורי.

הכותב עו"ד רוני פאלוך, הינו שותף ב"לויתן פאלוך עורכי דין" המתמחים בנושאי תעבורה

אין באמור משום יעוץ משפטי, מומלץ לכל מקרה לפנות לעורך דין

ונשמרתם מאוד לנפשתיכם בטיחות בדרכים חגורת בטיחות כיסא בטיחות ילדים ברכב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד