ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
יומא דהילולא

בגיל 13 נהיה אדמו"ר, נפטר בגיל 38 ומשפיע עד היום

הערב אור לח"י תשרי, חל יום הילולת הרה"ק רבי נחמן מברסלב, שלמרות לכתו בגיל כה צעיר הצליח להפוך למנהיג החסידי הגדול בכל הזמנים, שסוחף אחריו המונים גם 238 לאחר הסתלקותו 

בגיל 13 נהיה אדמו"ר, נפטר בגיל 38 ומשפיע עד היום
מתפללים בציונו של רבי נחמן זי"ע צילום: שמעון לוי, חדשות 24

רבי נחמן מברסלב נולד לפני כ-238 שנה בתאריך א' בניסן התקל"ב במז'יבוז' שבאוקראינה, לאביו ר' שמחה, בנו של רבי נחמן מהורדדנקא, שהיה מגדולי תלמידי הבעל שם טוב, ולאמו פייגע, בתה של אדל בת הבעל שם טוב.

כבר בילדותו ניכר בתור תלמיד חכם עצום ובעל כישרון אדיר. הוא התחתן מיד לאחר שהגיע למצוות עם זוגתו מרת סשיה, וכבר בגיל צעיר זה החל למשוך אליו חסידים.

רבי נחמן ברח בתחילה מהנהגה, בפרט שכאשר החל להתפרסם כמנהיג בקרב החסידים, החלו מחלוקות בינו לבין אדמו"רים אחרים על דרך הנהגת החסידות. מכורח מחלוקות אלו הוא נסע לארץ ישראל בסוף שנת תקנ"ח, וביקר בארץ בתחילת שנת התקנ"ט למשך כחצי שנה. ביקור זה השפיע מאד על ר' נחמן ועל תורתו. לאחר שחזר מארץ ישראל, החל לנהוג בעצמו כאדמו"ר.

לאחר נדודים רבים ברחבי אוקראינה תוך שהוא חווה מסע הצקות והשפלות מצד המתנגדים לו, התיישב בעיירה ברסלב וכיהן בה כאדמו"ר, שם החלו להסתופף בצילו חסידיו ותלמידיו.

בגיל 37 הוא חלה בשחפת, ולא הצליח להשיג תרופה למחלה. באותה תקופה העתיק את בית מדרשו לעיירה אומן, מכיוון שבית מדרשו וביתו שבברסלב נשרפו.

ביום י"ח בתשרי תקע"א הוא נפטר בטרם עת והוא בן 38 בלבד. הוא נקבר באומן, מכיוון שבעת נדודיו, כשעבר באומן, סיפרו לו שנטבחו בעיר כ-30,000 מיהודי העיר, וביקש מתלמידיו שיקברו אותו בסמיכות אליהם.

מקום קבורתו משמש עד היום מוקד עליה לרגל, ופוקדים אותו רבבות יהודים מדי שנה, גם כאלו שאינם חסידי ברסלב, במיוחד בראש השנה, וכן בשבת חנוכה ובשבועות. הסיבה לכך שיום העליה המסורתי הוא בראש השנה, היא שחסידיו היו נוהגים ביום הזה להגיע אליו, וגם משום שנכתב בספריו: "הראש השנה שלי עולה על הכל. והיה פלא אצלי, מחמת שהמקורבים אלי מאמינים לי, ולמה לא יזהרו כל האנשים המקורבים אלי שיהיו כולם על ראש השנה, איש לא יעדר, כי כל עניין שלי הוא רק ראש השנה. והזהיר לעשות כרוז שכל מי שסר למשמעתו ומקורב אליו יהיה על ראש השנה אצלו, לא יחסר איש. ומי שזוכה להיות על ראש השנה ראוי לו לשמוח מאוד מאד. "אכלו מעדנים ושתו ממתקים כי חדות ה' היא מעוזכם" וזה נאמר על ראש השנה".

רבי נחמן מברסלב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד