ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
יצא מפרופורציות

העיתונאים אמרו "קדיש"? הבלוף של נתניהו

לא קדיש, לא הספד ולא איחולים למות נתניהו - רק הבעת המשאלה של המתמודדים לעתיד על ראשות הליכוד • טור דעה מאת יוסי אסולין

העיתונאים אמרו "קדיש"? הבלוף של נתניהו
בנימין נתניהו צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"קברו את נתניהו", "הספידו אותו", "אמרו עליו קדיש בשמחה", "פולסא דנורא", "הסתה לרצח" - לשלל הביטויים הגרנדיוזיים הללו, המכוונים אל ההתבטאות אמש של אמנון אברמוביץ ועודד בן עמי מהחדשות - אחראים שרים בממשלה. לא פחות.

אליהם הצטרף אף ראש הממשלה נתניהו בכבודו ובעצמו, שאמר: "אברמוביץ׳ ובן עמי אפילו לא מנסים להסתיר את שנאתם - ואומרים היום קדיש בשידור חי. תארו לכם מה היה קורה אם מישהו מהימין היה אומר קדיש על אחד ממנהיגי השמאל. אפילו בושה כבר אין להם".

הדברים המתסיסים של נתניהו ואנשי הליכוד עוררו כמובן גל תגובות נרחב וקיצוני אף יותר - הן מצד עיתונאים והן מצד גולשים ברשתות החברתיות - גל שכלל אף תגובות אלימות כנגד אותם עיתונאים. 

אינני נמנה על תומכיו של אמנון אברמוביץ או על מחנה "רק לא ביבי", ויש לי הסתייגויות ממנו ומהם במקרים רבים. אבל דומה שהביקורת הקיצונית של ראש הממשלה היא דמגוגיה זולה במקרה הטוב והסתה - בדיוק מה שמנסים לטעון אנשיו - במקרה הפחות טוב.

ואסביר: המילים "בעגלא ובזמן קריב" אכן מופיעות בנוסח הקדיש; אך כשהן נאמרות בנפרד, אינן אלא כביטוי בעלמא שכוונתו היא פירוש המילים בלבד - במהרה ובזמן קרוב. לבא ולומר שהם אמרו את הביטוי הזה ממקום של הספד ואמירת קדיש - זו דמגוגיה זולה שחוטאת לאמת בכוונה תחילה. אין פה מקום לפרשנות.

גם הביטוי כשלעצמו לאו דווקא מלמד על בעייתיות או נקיטת עמדה מצד המגיש והפרשן. כשבוחנים את ההקשר המלא, מסתבר שהשניים התדיינו על המאבקים הפנימיים בתוך הליכוד ועל הקרב על הכיסא של נתניהו שאכן נמצא בעיצומו. לכן גם הביטוי "בעגלא ובזמן קריב", כאמור לפי ההקשר שבו הוא מגיע, מתפרש לכאורה כהבעת משאלתם של המתמודדים על הכתר ולא של העיתונאים עצמם.

הדבר היחיד שנתפס באופן מובהק כלא מוצלח בתוך כל הסרטון הזה שיצא לגמרי מפרופורציות, ובהחלט היה אפשר לוותר עליו - זו אמירת ה"אמן" של בן עמי, כביכול הוא עצמו מייחל לסוף עידן נתניהו (במובן הפוליטי בלבד). הא ותו לא.

בנימין נתניהו בעגלא ובזמן קריב קדיש אמנון אברמוביץ עודד בן עמי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 162 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד