ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
לידיעת הנוסעים

החל מהחודש הבא: איסור העלאת אופניים לרכבת

תוגבל העלאת אופניים לרכבות בשעות העומס בימי חול • אופניים מתקפלים יורשו להיכנס לרכבת בתיק נשיאה ייעודי בלבד • תתאפשר העלאת כל סוגי אופניים לרכבות בשעות השפל ובסופי שבוע • תתאפשר העלאת קורקינטים מתקפלים בכל שעות היממה ללא תיק • המדיניות החדשה תיכנס לתוקף מתאריך 1.12.19 על מנת לאפשר זמן התארגנות מירבי לנוסעים

החל מהחודש הבא: איסור העלאת אופניים לרכבת
אופניים ברכבת צילום: דוברות רכבת ישראל

בשנים האחרונות חווה רכבת ישראל גידול עצום ובמבורך בהיקף הנסיעות ברכבת, ובכלל זה עלייה משמעותית במספר זוגות האופניים המועלים ברכבת. יחד עימם קיים גידול משמעותי ביותר בהיקף השימוש ברכבת בקרב נוסעים בעלי מוגבלויות.

בעשור האחרון יותר משהוכפלה כמות הנסיעות ברכבת, מ-35.9 מיליון בשנת 2010, ל-67.7 מיליון בשנת 2018. נתון זה כולל צמיחה חסרת תקדים במספר הנסיעות של נוסעים עם מוגבלויות, אשר צפוי לחצות את רף ה-65 אלף נסיעות בשנת 2019.

משתמשי הרכבת שעולים אליה עם אופניים, בשעות השיא, עושים שימוש בקרון הייעודי לנוסעים עם מוגבלויות, ובשל כך קיימת פגיעה בשירות לנוסעים אלו. במקרים רבים נקשרים האופניים למעקות הבטיחות ולמעברים, באופן שחוסם נוסעים עם מוגבלויות שונות. בנוסף קיימים רוכבים שאינם נשמעים להנחיות הבטיחות, קושרים את אופניהם בכניסות לקרונות הרגילים, תוך חסימת דלתות הקרון באופן שפוגע בכלל משתמשי הרכבת ומסכן אוכלוסיות נעזרות כגון אזרחים ותיקים, עגלות תינוקות וכ'. בשל כך נגרמת פגיעה בשירות, עיכובים ואיחורי רכבות.

אופניים ברכבת. צילום: דוברות רכבת ישראל

בהיעדר תשתית מסילה מספקת, לצד מחסור חמור בקרונות וצי נייד, לא ניתן כיום להאריך את הרכבות ולהגדיל תדירותן. הרכבת נדרשת לאזן בין משתמשיה השונים, בכדי להביא למיצוי מיטבי של המשאב הרכבתי המוגבל.

משרד התחבורה ורכבת ישראל מודעים לצרכי רוכבי האופניים וליתרונות הגלומים בהם, כמענה משלים לשימוש בתחבורה ציבורית, בדגש על הרכבת. ואולם על מנת לאזן בין צרכי משתמשי הרכבת כולם, ולאפשר מתן שירות לנוסעים עם מוגבלויות בהתאם לחובתה החוקית של הרכבת, וכן מהבחינה הערכית, ביצע משרד התחבורה לבקשת רכבת ישראל עבודת מטה לעדכון מדיניות האופניים הקיימת. בסיומה הוחלט על עדכון מדיניות האופניים כלהלן, אשר תוחל החל מתאריך 1.12.19 ועיקריה:

• למעט בשעות השיא, תתאפשר הכנסת כל סוגי האופניים (מלבד גלגלי בלון), בין תשע בבוקר לשלוש אחה"צ, ובין שבע בערב לשש בבוקר (09:00-15:00; 19:00-06:00), וכן בימי שישי ומוצאי שבת בכל השעות.

• אופניים מתקפלים יורשו להיכנס לרכבת בשעות השיא כאשר הם ארוזים בתיק נשיאה ייעודי.

• ניתן יהיה להמשיך ולהעלות לרכבת קורקינטים מתקפלים בכל שעות היממה

מהודעת רכבת ישראל ומשרד התחבורה נמסר, כי "משרד התחבורה ורכבת ישראל מעודדים הגעה עם אופניים אל תחנות הרכבת וקשירתם בתחנה לפני העלייה לרכבת. בשנים האחרונות נפרסו מאות מתקני חנייה ייעודיים בתחנות המאפשרים קשירה נוחה וקלה של עשרות זוגות אופניים בחינם. זאת לצד עשרות מתקני עגינה וקשירה מברזל, הפזורים בסביבת התחנות. בימים אלה פועלת רכבת ישראל להגדלת מספר המתקנים מסוג זה.

כמו כן החלה התקשרות עם ספק של מתקני חנייה רובוטיים מתקדמים, המאפשרים ניצול אופטימלי של שטח הקרקע, בטוחים מגניבות ונזקים, ומאפשרים שימוש מהיר וללא כוח אדם, באמצעות אפליקציה ייעודית. מתקנים אלה יוצבו במסגרת פיילוט בארבע תחנות רכבת מרכזיות, ויאפשרו אכסונם של מאות זוגות אופניים בכל מתקן. במקביל פועלת רכבת ישראל לקידום שיתופי פעולה עם חברות אופניים וקורקינטים שיתופיים על מנת לספק שירותי השכרה לשימוש נוסעי הרכבת מתוך מתחמי התחנות.

המדיניות החדשה נועדה לאזן בין הצרכים של משתמשי הרכבת השונים ואנו מאמינים כי יהיה בה בכדי לתת מענה הן להגעה אל הרכבת וממנה, באמצעות אופניים או קורקינטים חשמליים, והן לשימוש נוח ובטיחותי לכלל משתמשי הרכבת, לרבות נוסעים עם מוגבלויות".

אופניים רכבת ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד