כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

סקר אור ירוק: מי רוצה בטיחות?

כולם מבינים ורוצים בטיחות ברכב, אבל מה הם באמת עושים בשביל זה? • כמה נהגים יודעים מהם 'כוכבי ריסוק'? ובאילו אזורים בארץ הבטיחות נמצאת בראש מעייניהם? • נתונים מפתיעים

מבחן בטיחות לרכב, תמונת אילוסטרציה
מבחן בטיחות לרכב, תמונת אילוסטרציה



סקר אור ירוק מגלה: כמחצית מהנהגים מצהירים כי הבטיחות היא הגורם החשוב להם ביותר ברכישת כלי רכב, אך הנכונות לרכוש מערכות בטיחות, נמוכה.

שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק אמר בעקבות הנתונים: "על מדינת ישראל מוטלת האחריות לוודא כי מחירים של מערכות מצילות חיים, יהיו שוות לכל נפש ויהוו מערכות סטנדרטיות בקניית כלי רכב חדש. מערכות בטיחות יכולות להציל חיים ולכן יש לפעול על מנת שהן יותקנו בכמה שיותר כלי רכב. מעבר לכך, יש לתת ציון לכל כלי רכב על פי אביזרי הבטיחות שיש בו ולהעניק לו בהתאמה, הנחה במיסוי".

48% מהנשאלים טענו כי בטיחות הרכב, הוא הגורם החשוב ביותר בעת רכישת כלי רכב. במקום השני, (22%) מהנשאלים השיבו כי צריכת הדלק היא הגורם החשוב להם בעת קניית כלי רכב ובמקום השלישי (20%) מהנשאלים השיבו כי מחיר כלי הרכב הוא הגורם המרכזי בעת הרכישה. כך עולה מסקר שנערך על ידי מכון המחקר גיאוקרטוגפיה עבור עמותת אור ירוק, בתחילת חודש מרץ, 2012.



המחקר נועד לבחון את מודעות הציבור כלפי מערכות טכנולוגיות שונות להגברת הבטיחות ברכבים, שימוש במערכות אלה, עמדות ותפיסות בדבר יעילותן, ונכונות לרכוש מערכות שונות.

למרות שנושא הבטיחות נמצא בראש סדר העדיפויות בעת רכישת כלי רכב, הרי שרק 17% מהציבור מודעים לכוכבי הבטיחות של כלי הרכב שברשותם ו-40% כלל אינם יודעים מהם כוכבי הבטיחות של כלי הרכב. 43% כלל לא ידעו מהו המושג "כוכבי ריסוק".

"כוכבי ריסוק" זהו ציון תוצאות מעבדה, הבוחנת את כלי הרכב בשלושה מצבי תאונה: התנגשות חזיתית, התנגשות צידית, התנגשות צידית בעמוד. הציון המשוקלל ניתן לנוסעים בכלי הרכב, לנהג, לנוסעים בתוך כלי הרכב ולהולכי הרגל הנפגעים מחזית כלי הרכב. הציון נע בין כוכב ריסוק אחד לחמישה כוכבי ריסוק.

למרות חשיבות הבטיחות, ההיענות העקרונית לרכוש את מערכות הבטיחות אינה גבוהה.

הסקר בדק שלוש מערכות הגנה לכלי הרכב – מערכת המונעת איבוד שליטה והתהפכות (ESP). מערכת המתריעה כאשר ישנה סטייה מהנתיב ושמירת המרחק מכלי הרכב שמלפנים קצרה מדי וחיישני רוורס, המתריעים בנסיעה לאחור על קירבת מכשול לחלק האחורי של כלי הרכב.

בסולם 1-10 טענו הנשאלים כי הסיכוי שירכשו מערכת המונעת איבוד שליטה והתהפכות במחיר של 1600 שקלים הוא 4.7. חיישני רוורס במחיר של 300 שקלים, זכו לציון 5.1, ומערכת הגנה מפני סטייה מהנתיב ושמירת מרחק, במחיר חודשי של 110 שקלים למשך ארבע שנים, קיבלה את הציון 4.3.

מהסקר עולה עוד כי 89% מהנשאלים מכירים את מערכת חיישני הרוורס, 70% מהנשאלים מכירים את המערכת המתריעה כאשר ישנה סטייה מנתיב הנסיעה ו-58% מכירים את המערכת המונעת איבוד שליטה והתהפכות כלי הרכב.

באזור הצפון מאמינים בבטיחות כלי הרכב.

55% מתושבי הצפון, טענו כי בטיחות כלי הרכב היא הדבר החשוב ביותר בעת קניית כלי רכב.
50% מתושבי השרון, טענו כי בטיחות כלי הרכב היא הדבר החשוב ביותר בעת קניית כלי רכב.
49% מאזור המרכז, טענו כי בטיחות כלי הרכב היא הדבר החשוב ביותר בעת קניית כלי רכב.
43% מתושבי ירושלים, טענו כי בטיחות כלי הרכב היא הדבר החשוב ביותר בעת קניית כלי רכב.
39% מאזור הדרום, טענו כי בטיחות כלי הרכב היא הדבר החשוב ביותר בעת קניית כלי רכב.

מעל מחצית מתושבי ירושלים לא יודעים כמה כוכבי ריסוק יש בכלי הרכב שלהם
51% מתושבי ירושלים, לא יודעים כמה כוכבי ריסוק יש לכלי הרכב שלהם.
45% מתושבי המרכז, לא יודעים כמה כוכבי ריסוק יש לכלי הרכב שלהם.
36% מתושבי הדרום, לא יודעים כמה כוכבי ריסוק יש לכלי הרכב שלהם.
33% מתושבי הצפון, לא יודעים כמה כוכבי ריסוק יש לכלי הרכב שלהם.
30% מתושבי השרון, לא יודעים כמה כוכבי ריסוק יש לכלי הרכב שלהם.

מעל שליש מאזור המרכז טענו כי מערכת המונעת איבוד שליטה והתהפכות, מותקנת אצלם בכלי הרכב ושליש מהם ומתושבי הדרום, העניקו למערכת את הציון 10 ברמת התרומה שלה לבטיחות הנהג.
50% מתושבי אזור חיפה והצפון כלל לא שמעו על המערכת.

38% מתושבי אזור השרון העידו כי הם אינם מכירים את המערכת אשר מתריעה כאשר לא שומרים מרחק או סוטים מהנתיב. 18% מתושבי ירושלים דיווחו כי מערכת מהסוג הזה מותקנת בכלי הרכב שלהם. 40% מתושבי הדרום העניקו את הציון 10 ברמת התרומה של המערכת לבטיחות הנהג.

19% מתושבי חיפה והצפון טענו כי הם אינם מכירים את מערכת חיישני הרוורס, כאשר 33% מהם העניקו למערכת את הציון 10 ברמת התרומה לבטיחות הנהג. 53% מתושבי השרון דיווחו כי חיישני רוורס מותקנים בכלי הרכב שלהם.

אביזרי בטיחות בכלי הרכב הן אביזר מציל חיים. כיום קיימים חמישה כוכבי ריסוק מקסימאליים, אשר מדרגים את רמת הבטיחות, לכלי הרכב. ישנן מספר מערכות בטיחות שניתן לרכוש ולהתקין גם בכלי רכב שאינו חדש.
בטיחות אור ירוק רכב מחיר כוכבי ריסוק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד