ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024
לקראת רפורמה משמעותית?

מפגין לנסראללה: "צא מהבור, אתה לא מפחיד"

מחאת הענק שמתרחשת בלבנון, אילצה את הממשלה לנקוט בשורה של רפורמות כשהמהלך המרכזי הוא הזרמת מליארדי דולרים לטובת משלמי המיסים • עשרות אלפים מוחים ברחובות. מפגין פנה בפנים גלויות למנהיג חיזבאללה ותקף אותו: " לא אתה ולא גדולים ממך יפחידו אותנו" • צפו

מפגין לנסראללה: "צא מהבור, אתה לא מפחיד"
ההפגנות בלבנון צילום: צילום מסך

ברחבי לבנון נמשכות ההפגנות נגד השלטון הלבנוני. על פי ההערכות עשרות אלפים משתתפים בהן.

אחד המפגינים בלבנון פנה בצורה ישירה ובפנים גלויות למנהיג חיזבאללה - חסן נסראללה, ואמר: "לא אתה ולא גדולים ממך יפחידו אותנו, צא מהבור שמתחת לאדמה! אנשים רעבים וזה הכל בגללך".

מנגנוני הביטחון הלבנוניים נפרסו באזור ארמון הנשיאות בבעבדא שבבירה ביירות וחסמו את הצירים למקום. מערכת הבריאות במדינה הועמדה בכוננות. כך דווחו עומרי חיים וגל ברגר בערוץ הטלגרם של תאגיד השידור כאן 11.

הבנקים בלבנון סגרו את שעריהם אתמול, גם אוניברסיטת לבנון השביתה את הלימודים והודיעה על דחיית הבחינות לסטודנטים.

ראש הממשלה סעד חרירי התכנס היום עם הצוות הכלכלי שלו על פי המתפרסם בערוץ הלבנוני אל-מיאדין ובערוץ אל-ערביה, הרפורמה תכלול גזרים לציבור ושורה של גזירות על הממשלה והמגזר הציבור.

בסעיפי התוכנית: הזרמת שלושה מיליארד דולר לתקציב המדינה מהבנק המרכזי והבנקים הפרטיים, הגדלת המס על רווחי הבנקים, הבנקים וחברות הביטוח ימוסו ב-25 אחוזים.

כמו כן, יהיה קיצוץ של 50% במשכורות השרים וחברי הפרלמנט בהווה ובעבר, בכירים בלבנון יחויבו בהצהרת הון, ותוטל תקרת שכר על מנכ"לים ושופטים (5,000 דולר, 10,000 דולר בהתאמה). כל תוספות המס על טלפון, שירותים ומע"מ יבוטלו, ויבוטל גם הקיצוץ בקצבאות אנשי הצבא ומנגנוני הביטחון.

חלק ממשרדי הממשלה יבוטלו אף הם, תחל הפרטה של שוק הסלולר ויקודם חוק להשבת כספים שהוצאו שלא כחוק.

מנהיג הדרוזים בלבנון וליד ג'ונבלאט, קרא הערב לחיזבאללה להפנים את זעמו של הרחוב הלבנוני והוסיף כי שרי מפלגתו לא יוכלו להמשיך לשבת לצד חלק משרי חיזבאללה בממשלה. ג'ונבלאט ציין עוד כי הרחוב הלבנוני אינו שבע רצון מחבילת ההקלות שגובשה ופתרון המצב נעוץ בבחירות חדשות שלא יהיו כבולות למפתח עדתי.

בכיר במשרד החוץ האמריקני אמר בעילום שם לערוץ האמריקני אל-חורה המשדר בשפה הערבית כי ארה"ב תומכת בזכותו של העם הלבנוני להפגין בדרכי שלום. לדבריו, מחויבות מצד ממשלת לבנון לרפורמות משמעותיות עשויה לסלול את הדרך לחבילת סיוע בינלאומית בשווי מיליארדי דולרים.

רועי קייס כתב לענייני ערבים של תאגיד השידור כאן 11 דווח, כי אל-חרירי הציג את מסמך הרפורמות כ"מהפך כלכלי". לדבריו, סוף סוף אחרי שנתיים קיבלו את מה שהוא אומר והמפגינים הם אלה שהובילו לאותן החלטות. הוא אמר להם שההחלטה להמשיך להפגין היא בידם והוא תומך בהם והם למעשה המצפן. אל-חרירי לא דיבר על אפשרות של התפטרות ממשלתו, אבל כן אפשרות של בחירות מוקדמות לפרלמנט: "אם זאת הדרישה שלכם, אז אני תומך בה".

עוד דווח רועי קייס. כי חיזבאללה ובת בריתו השיעית מפלגת אמל בדרום לבנון, קוראים לציבור הלבנוני לאמץ את הרפורמות שאישרה היום הממשלה בביירות. בפגישה שנערכה בין הנהגות שני הארגונים במשרדי חיזבאללה בנבטיה שבדרום לבנון הזהירו חיזבאללה ואמל מפלגות פוליטיות אחרות בלבנון הרוכבות על הגל כלשונן ומנסות להסיט את המחאה ממסלולה ולייחס לה מטרות שיביאו לכישלונה. כך דווח באתר החדשות הלבנוני א-נשרה.

בביירות, בטריפולי, בצידון ובערים לבנוניות אחרות הפגינו גם היום אלפי ואולי עשרות אלפי לבנונים. שר החינוך הלבנוני אכרם שהיב קרא לראשי ומנהלי האוניברסיטאות ובתי הספר לעשות מחר הערכת מצב אם לפתוח את שעריהם. הבנקים בלבנון הודיעו כי יישארו סגורים גם מחר.

לבנון נסראללה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד