י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

משלושה יוצא אחד • מי יהיה מבקר המדינה?

היום בוחרת הכנסת את מבקר המדינה • המועמדים: שלמה קלדרון, יוסף שפירא ואליעזר ריבלין • שפירא זוכה לתמיכתם של רה"מ בנימין נתניהו ויו"ר ש"ס אלי ישי

מבקר המדינה היוצא ויו"ר הכנסת. ארכיון
מבקר המדינה היוצא ויו"ר הכנסת. ארכיון



היום (ב') תכריע הכנסת בדבר זהותו של מבקר המדינה הבא.

על שולחנו של יו"ר הכנסת, רובי ריבלין, הונחו שמותיהם של שלשה מועמדים לתפקיד: נשיא לשכת המבקרים הפנימיים שלמה קלדרון, שופט בית המשפט המחוזי בירושלים יוסף שפירא, והמשנה לנשיא בית המשפט העליון אליעזר ריבלין.

מועמדותו של השופט שפירא הוגשה בצירוף 64 חתימות של חברי כנסת, זו של השופט ריבלין בצירוף 11 חתימות של ח"כים ומועמדותו של קלדרון שאושרה על ידי היו"ר לאחר שהתייעץ עם היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון, לאחר שנכללו בה חתימות של ח"כים שחתמו גם עבור השופט שפירא.

היו"ר קבע כי הבחירות תיערכנה ב-14 למאי (היום) גם אם תשהה הכנסת בפגרה, כפי שהסתמן בשעתו. "אכנס אותה במיוחד לשם כך", אמר אז ריבלין, אלא שהצורך בכינוס במיוחד התייתר לאחר כינונה של ממשלת האחדות הלאומת.

בשלב מסוים פורסם ב"מקור ראשון" כי השופט ריבלין צפוי להסיר את מועמדותו וכך תיסלל סופית מועמדותו של השופט שפירא. הידיעה פורסמה לאחר שיחה עם מקורבי השופט, שהעריכו שהוא לא ירצה להתבזות בהפסד לשופט שמכהן בערכת שיפוט נמוכה יותר. לימים התבררה הידיעה כלא נכונה, ומועמדותם של שלושת השופטים נותרה על כנה ותוכרע היום בכנסת.

נעליים גדולות

מעל לפני השטח נראה כי מועמדותו של השופט שפירא זוכה לתמיכתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שאף אירח אותו בביתו לפגישה בה השתתפה גם רעייתו של ראש הממשלה, הגברת שרה נתניהו.

אם אכן נכונה עובדה זו, שאין לה כמובן כל אישור רשמי מפי רה"מ, הרי שהדבר מגביר באופן טבעי את סיכויי בחירתו. בנוסף, כפי שהדבר עולה ממספר החתימות שהשיג כל שופט, הרי שברור שמלאכת איסוף החתימות בידי השופט ריבלין לא הייתה קלה כל כך. צריך לזכור כי השופט ריבלין מכהן כיום כשופט בפועל בבית המשפט העליון, דבר שהגביל באופן טבעי את אפשרותו לפעול בגלוי למען בחירתו.

גם יו"ר ש"ס, השר אלי ישי, כבר הודיע על תמיכה בשופט שפירא. יחד עם זה חשוב לזכור כי הבחירה הינה חשאית כך שכל דיבור מקדים על תמיכה כזו או אחרת אינו חייב לבוא לידי ביטוי בהצבעה בשטח. ואולי באמת זוהי הסיבה לפיה ממשיך השופט ריבלין בריצתו. התקווה לפיה לא יושפעו חברי הכנסת מהמשמעת הסיעתית, שהיא חסרת משמעות במקרה של הצבעה חשאית.

מבקר המדינה הנכנס יצטרך להיכנס לנעליו הגדולות של המבקר הנוכחי, השופט מיכה לינדנשטראוס, שהנהיג מדיניות לפיה עורכים ביקורות בזמן אמת תוך פרסום שמות המבוקרים והפקת דו"חות נשכניים במיוחד.

קשה לדעת איך ינהג כל אחד מהמועמדים לכשיבחר, וחשוב לזכור כי כאשר מונה השופט לינדנשטראוס לתפקיד היו שהגדירו אותו "ממסדי ונוח לפוליטיקאים", דבר שהתברר רחוק מהמציאות בשטח.
מבקר המדינה יוסף שפירא אליעזר ריבלין שלמה קלדרון מיכה לינדנשטראוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד