י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
יְתוֹמִים הָיִינוּ

תיעוד דומע: רבבות ליוו למנוחות את פוסק הדור הגר"נ קרליץ זצ"ל

תיעוד דומע ממסע ההלוויה: העיר בני ברק הושחרה מאדם במסע הלווית פוסק הדור הגאון רבי ניסים קרליץ זצ"ל • 'בחדרי חרדים' עדכן באופן שוטף מהמסע והעביר שידור חי • בין המספידים: בנו הגאון רבי אברהם ישעיהו קרליץ, ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין ונוספים • צפו בתיעוד

תיעוד דומע: רבבות ליוו למנוחות את פוסק הדור הגר"נ קרליץ זצ"ל
מסע הלווית הגר"נ קרליץ זצ"ל צילום: שוקי לרר

רבבות מלווים בשעה זו (שלישי) את פוסק הדור הגאון רבי ניסים קרליץ זצ"ל, שנפטר הלילה בגיל 93. מיטתו של הגר"נ יצאה מבית החולים 'מעיני הישועה' - שם נערך הטהרה. 

13:15 > במהלך מסע הלוויה, נפלו שני ילדים בגילאי שנתיים וארבע וחצי מחלון ביתם בקומה הראשונה ברחוב כהנמן, לאחר שצפו בהלוויה. השניים פונו במצב קל לבית החולים.

13:00 > בעקבות מסע ההלוויה, נחסמו לתנועה כלי רכב הרחובות הבאים: רחוב רבי עקיבא - שני הכיוונים; רחוב חזון איש - שני הכיוונים; רחובות הירדן, שפירא, נפחא, השלושה, חבקוק וריינס נחסמו לתנועה לכיוון דרום.

המיטה הובאה לצומת הרחובות רבי עקיבא השומר - שם ישנו שטח סטרילי - בו הונחה המיטה ושם מתקיימים ההספדים. את שורת ההספדים פתח הגאון הצדיק רבי שמעון גלאי בפרקי תהילים ובקבלת עול מלכות שמים במעמד הציבור. 

לאחר מכן נשא דברים בנו של הגר"נ זצ"ל, הגאון רבי אברהם ישעיהו קרליץ, רב בית המדרש 'הליגמן', שעמד על גדלותו של אביו ואמר: "יתומים היינו, כמה שנים היינו יתומים. אבל היה לנו את האב שהגן עלינו. אבל עכשיו איבדנו גם את האבא, כל החיים הסתיר את עצמו עד שאני לא הכרתי אותו". רבי אברהם ישעיהו הרחיב בסיפורים מפעימים על גדלותו של אביו בהיותו יושב בבית הדין וקבלתו שקיבל בצעירותו.

לאחר מכן הספיד ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין, "הוא היה בעל הבנה בחינוך וידע איך מחנכים את הדור הצעיר, השפיע השפעה גדולה והרבה תורה ויראת שמים במידות טובות".

ראש הישיבה סיפר שהעמיד בעלי הוראה ועכשיו זה חסר לדור ולכל הציבור. "עכשיו, שזה חסר ההשפעה, אז החיוב על כל אחד ואחד מהציבור להוסיף חיזוק בכל כוחו בספרי מוסר ומן השמיים ירחמו עלינו ויבולע המוות לנצח".

הגרב"ד פוברסקי, ראש ישיבת פוניבז', אמר בהספדו: "איך אני יכול להספיד אדם קדוש כזה. הגמרא בסוכה אומרת על אב בית דין שלא נספד כהלכה החמה לוקה, אב בית דין שפוסק תורה והלכה הוא אחד שיודע איך להתנהג בכל פרט ופרט. אין גבול למה שאפשר להספיד אב בית דין - אז לכן החמה לוקה".

"קראנו אתמול", הוסיף הגרב"ד, "על מיתת משה - שהקב"ה לקח אותו במיטת נשיקה. כשמשה רבינו נפטר הקב"ה בוכה מי יקום לי עם מרעים, משה רבינו שמר על הדור והגיע הזמן והקב"ה לקח אותו במיתת נשיקה. מלאכי השרת בוכים גם כן, אתמול אמרנו תהילים בישיבה והקב"ה לקח אותו במיטת נשיקה". 

"האמא שלו הייתה אחות של החזון איש והוא היה מתברך אצלה, כמה זהירות שראו אצל החזון איש על כל ודבר ודבר. שמעתי שאמרו שהשקפה ראשונה שלו הייתה דעת תורה. תורה תורה חגרי שק והתפלשי בעפרים, אצל כל אח  אבל יחיד. כל אחד יודע כמה הנפטר עזר לו, כמה ישיבת פוניבז' חייבת לו, הוא הציל את הישיבה ושמר על הישיבה. כל ישיבת פוניבז' שייכת לו".

חתנו הגאון רבי שריאל רוזנברג, אב בית הדין בני ברק, אמר בהספדו "מעולם לא חיפש משכורת כשהייתה לו משכורת מהעירייה לא הסכים לקחת משכורת מהכולל. הוא העמיד וחידש את כל המושג של בתי הדין בישראל על פי השולחן ערוך בלי שום פשרות. לא לקח שום פרוטה ושום טובת הנאה. המהרש"א אומר שדיין נעשה שותף לקב"ה וזה רק דיין שלא לוקח דמי טרחה והכל בחינם וזה מה שהנחה אותו". 

עוד הוסיף חתנו בדברי ההספד שנשא: "מעולם לא אכל מאכלים יותר מידי. רק מה שצריך קיום הגוף. הרבנות שלו לא הייתה שררה אלא עבדות. הוא עמד לרשות הציבור. בעשרים שנה האחרונות התגלו הספרים בחידושים שחידש בהלכה, ועכשיו שבת משוש ליבנו מהתורה שנחסרה מכלל ישראל".

בסיום הודה לבן ר' מרדכי קרליץ, שהתמסר לאביו במשך חמש וחצי שנים האחרונות - וביקש מחילה בשם כל המשפחה.

חתנו הדיין הגאון רבי מנחם מנדל לובין, הספיד: "חכם שמת הכל קרוביו. כמה צריך לבכות שהאבא הגדול עוזב אותנו. שנים שנים אבא גדול כזה. רואים דבר מאוד מופלא - גדולי הדור מורי הוראה היו צריכים לשבת על כל דבר כמה ימים ומשמיים זימנו שמוטל עליהם עול ציבור ולפי הבנת השכל אי אפשר להבין איך יכולה להיות הוראה ברורה עם כל הטרדות ונשיאת עול הציבור".

רבי מנחם מנדל הוסיף, "כמה נזעק לטפל בכל דבר, לכל בת סמינר שלא התקבלה. לכל הבחורים בקשיים. הוא היה 'הפקר' לציבור. גם בשמחות של נכדים. וכשהייתה שמחה אחרת שמישהו ביקש סידור קידושין, אפילו שהייתה שמחה של נכד - היה הולך קודם למי שביקש ורק אחר כך למשפחה". 

"אנחנו רחוקים מללמוד מקצת דרכיו. הוא היה כמו מלאך. כמה שאפשר ללמוד ולהתחזק וזה יהיה לעילוי נשמתו. ראש עיריית בני ברק, אברהם רובינשטיין, הכריז כי "על פי רצונו של רבינו זצ"ל, ימלא את מקומו הגאון רבי מנחם מנדל לובין כרב שכונת רמת אהרן בבני ברק".

הרב ניסים קרליץ מסע הלוויה פוניבז' הגרב"ד פוברסקי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד