כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

חברות שביצעו אקזיט ישלמו למדינה עד פי 6 מהמענקים שקיבלו

זאת לעומת קנס של עד פי שלושה, אם ישאירו חלק מהפעילות בארץ. כך אישרה ועדת הכספים • פורום החממות: השינוי ישפר יכולת חברות להתחרות בחו"ל

  • כ"ב אייר התשע"ב
חברות שביצעו אקזיט ישלמו למדינה עד פי 6 מהמענקים שקיבלו



ועדת הכספים אישרה היום (ב') את התקנות החדשות לגבי מימושים בחברות היי-טק, שגיבשו שר האוצר ושר התמ"ת. על פי התקנות, חברות שקיבלו מענקים מהמדען הראשי ומוציאות את כל הפעילות והידע לחו"ל, בדרך כלל במסגרת מכירה לחברה זרה, ישלמו עד פי שישה מסך כל המענקים שקיבלו בתוספת ריבית שנתית.

לעומת זאת, אם חלק מהפעילות תישאר בארץ, התשלום למדען יופחת בצורה משמעותית ויהיה עד פי שלושה. בכל מקרה התשלום לא יקטן מהמענקים שקיבלו החברות בתוספת ריבית שנתית.

למרות ההעדפה למימושים שמשאירים פעילות שמייצרת תעסוקה בארץ, סבור המדען הראשי במשרד התמ"ת, אבי חסון, כי התקנות הן בשורה לתעשיית ההיי טק, כיוון שהן מעניקות ודאות של תיקרת תשלומים.

"יש צורך לקבוע תקרת תשלומים בגין מכירה והעברת ידע לחו"ל", אמר חסון בדיוני הוועדה. "כיום קיימת אי ודאות בקרב חברות ומשקיעים המבקשים לקבל מענקים מהמדען הראשי, בנוגע לגובה התשלום שיידרשו לשלם במידה ויצטרכו מסיבות שונות להעביר את הבעלות על החברות, על הידע או את הפעילות הריאלית שלהן אל מחוץ לישראל.

עד היום, לא היתה תקרה של גובה ההחזר וזה יכול היה לעמוד על סכומים גבוהים במיוחד. חוסר הוודאות הזה, עשוי להוביל לכך, שאותן חברות יתקשו לגייס הון משלים על ידי משקיעים מחו"ל שיחששו מכניסה להשקעה בתנאי אי ודאות של החזר תשלומים למדען הראשי. על כן, התקנות באות לקבוע תקרת החזר תשלום בגין מכירת חברות והעברת הידע שלהן לחו"ל", הוסיף.

בתגובה נמסר מפורום החממות הטכנולוגיות, כי "הצבת תקרה להחזרת מענקים תדרוש מהמדען הראשי להיערך להגדלת תקציב התמיכה בחברות".

איל ליפשיץ, יו"ר הפורום ושותף בקרן הון סיכון פרגרין אמר, כי המהלך יוצר שקיפות, מסיר חסמים להשקעות ומהווה אבן דרך קריטית להתפתחות תעשיית ההיי-טק בישראל. "הצבת תקרה לנוסחה תציג למשקיעים ולחברות הזרות שקיפות ותפשט את חוק המחקר והפיתוח (מו״פ) ובכך תשפר את היכולות של החברות הישראליות לצמוח ולהתחרות בתעשייה הגלובלית", אמר ליפשיץ.

להערכתו, הצבת התקרה תביא לישראל משקיעים אסטרטגיים נוספים בעיקר חברות בינלאומיות קטנות ובינוניות בהיקפים של מאות מיליוני עד מספר מיליארדי דולרים, שנרתעו עד היום מהשקעות בחברות ישראליות בשלבים מוקדמים בשל הבעייתיות בחוק המו"פ, ועתה לאחר התיקון יתנו זריקת מרץ להשקעות בשלבים מוקדמים.

בעקבות השינוי העריכו בפורום החממות, כי בטווח הקצר יגבר הלחץ על תקציב המדען הראשי ולכן צריך להיערך להגדלת התקציב לתמיכה בחברות טכנולוגיה. "חלק ניכר מחברות ההיי-טק לא הגישו בקשות לסיוע מהמדע"ר בשל הבעיות שהיו קיימות בחוק המו"פ. עכשיו נצטרך להתמודד עם הצורך האמיתי הקיים בשוק", אמר ליפשיץ.

ממשרד התמ"ת נמסר, כי התקנות קובעות מה קורה במקרים בהם המדען אישר את הוצאת הידע – אין אישור אוטומטי וועדת המחקר היא זו שמחליטה האם לאשר בהתאם לנימוקים ולשיקולים העומדים על הפרק.
ועדת הכספים מימושים היי טק קנס החזר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד