י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
תיעוד מהריקודים

מדוע החלו ההקפות ב-11:15 ומה קיבלו הבחורים על עצמם

כמידי מוצאי שמחת תורה נמכרו הכיבודים בהקפות של ישיבת פוניבז' בראשות הגר"ש מרקוביץ' | השנה נרשם גידול במניין הבחורים שרכשו הקפות בקניין רוחני וזכו לרקוד עם ספר התורה ומהי הסיבה בגינה החלו הריקודים רק בשעה 23:15 

מדוע החלו ההקפות ב-11:15 ומה קיבלו הבחורים על עצמם
הקפות שניות בישיבת פוניבז' צילום: באדיבות המצלם

בהיכל ישיבת פוניבז' ציינו השנה היסטוריה, כאשר בליל שמחת תורה החלו ההקפות רק בשעה 11:15 בלילה, קרוב לשעתיים לאחר הזמן בהם הם היו אמורות להתחיל. ההקפות הסתיימו קרוב לשעה 02:00 לפנות בוקר.

למרות השעה המאוחרת והעיכוב הממושך בהמתנה לתחילת ההקפות, אף אחד מהנוכחים הרבים לא גילה סימני קוצר רוח, להיפך, ככל שנקף הזמן והשעה התאחרה השמחה גאתה מתוך תחושת סיפוק והתפעלות.

הסיבה לאיחור היא קיומו של 'שוק המכירות' הגדול, עליו מנצח ראש הישיבה הגר"ש מרקוביץ, שבמהלכו נדרשים כלל תלמידי הישיבה לקבל על עצמם התחייבויות וקבלות שונות.

בישיבת פוניבז', כמסורת של שנים וכפי שהנהיג מרן הרב מפוניבז' זללה"ה, לא כל תלמידי הישיבה רשאים להחזיק בספר תורה במהלך ההקפות בהיכל הישיבה, אלא אך ורק בחורים ש"רכשו" את ההקפה, תמורת קבלות לחיזוק לימוד התורה במהלך השנה הבעל"ט.

יום שמחת תורה היה בישיבה מאז ומקדם מעין "יום דין" למינוף הצמיחה התורנית ועלייתם של בני הישיבה בתורה ובשקידה. כאשר ראשי הישיבה זצ"ל מעודדים את התלמידים לקבל על עמם קבלות גדולות ולעמוד בהם במהלך כל ימי השנה.

בתיאור היסטורי שנשתמר מתקופתו של מרן הרב מפוניבז' זללה"ה מתואר יום שמחת תורה במחיצתו: "היה מחבר פיוט בן מילה אחת, ושר אותו מאות פעמים בכל הניגונים והריקודים, 'לערנען לערנען' 'ללמוד ללמוד'... ויש שהיה משתלב במחולות בין שני בחורים ומחבק עמהם באהבת נפש, ותוך כדי ריקוד ושירה הוא לוחש באוזנו של הבחור לימינו 'קלאר ווערן ש"ס' 'קלאר ווערן ש"ס' - קבל עליך עכשיו ללמוד בהתמדה עד שתהיה בקי בכל הש"ס. אחר הוא פונה לשמאלו וחוזר ולוחש בעצם הרקידה באוזנו של הבחור השני 'קלאר ווערן ש"ס' 'קלאר ווערן ש"ס' וכעבור רגעים ספורים הוא כבר נמצא בקטע אחר של מעגל הרוקדים, ומתחבק שוב עם פרחי תורה אהובי נפשו, להלהיבם שיהיו בקיאים בש"ס...".

"הוא שהנהיג בישיבה את מכירת הכיבודים בשמחת תורה, פסוק ב'אתה הראת' וכיוצא, במחירים מפולפלים של מאות ואלפי דפים גמרא, או אפילו הש"ס כולו, אשר הקונים העילויים התחייבו ללמוד במשך השנה הבעל"ט. והיה מנצח אישית על כל מהלכי הבורסה הזאת, המכרזים והתחרויות, כשפניו קורנות מרוב אושר ושמחה, באמרו שעושה ביום זה את העסקים - 'ביזנס', הטובים ביותר מכל השנה, בריקודים של שמחת תורה".

למרות שכבר בשנים האחרונות דומה היה שנשברו כל שיאי המכירות, אך התברר שהשיא עדיין לפנינו. והשנה נשברו בישיבת פוניבז' שיאים חדשים, כשהפעם הריבוי העצום של רוכשי ההקפות באמצעות קבלות גרם לאיחור הגדול בשעת תחילת ההקפות, כשכמעט 530 תלמידים זכו השנה להקיף הקפה עם ספר התורה.

ששה בחורים קיבלו על עצמם ללמוד ולסיים את כל הש"ס בבלי בשנה הקרובה, וזכו לקבל ספר תורה בהקפה הראשונה לצד ראשי ורבני הישיבה שליט"א.

180 בחורים קיבלו על עצמם לימוד רצוף בימי שישי במשך שש שעות בתענית דיבור בחודשי החורף הקרוב, כאשר לצורך כך הוקצה ביהמ"ד 'אולמי סגל' הממוקם בבנין הישיבה, ובו לא מתקיימת תפילת מנחה בשעות הצהרים, בכדי שלא לקטוע את הרצף הלימודי.

270 בחורים קיבלו על עצמם ללמוד עד שמחת תורה תשפ"א, ארבעה פעמים בעיון את כל מסכת בבא מציעא שתילמד בשנה הקרובה בישיבה, גפ"ת ועם הראשונים רמב"ן, רשב"א, ריטב"א, רי"ף ור"ן.

105 בחורים קיבלו על עצמם לימוד רצוף של 14 שעות ביום ברציפות למשך שבוע, כשהמכירות מתבצעות על פי סדר פרשיות זמן החורף הקרוב.

160 בחורים קיבלו על עצמם חיזוק לימי שבת ומוצאי שבת, כאשר במשך כל שבתות החורף הם ילמדו ברציפות חמש שעות בליל שבת, ו-5 שעות נוספות ברציפות במוצאי שבת, ובסה"כ 10 שעות ברציפות מידי ש"ק ומוצש"ק.

290 בחורים קיבלו על עצמם לחזק את סדרי הישיבה, ולהתחיל ללמוד בכל סדר רבע שעה לפני המועד הנקוב.

יצוין כי המכירות חופפות, וישנם בחורים שמתמודדים במספר מכירות במקביל.

לפני ההקפות כאשר מתבצעות המכירות הפומביות, מסתובב ראש הישיבה הגר"ש מרקוביץ בין הבחורים באולם הישיבה ומעודד את התחרות בין התלמידים על העלאת רף הקבלות מעלה מעלה, בחורים מבוגרים 'אלטער'עס' שהיססו להעמיס על עצמם התחייבויות גדולות זוכים להבטחה לישועה בקרוב.

לאחר הרכישה מתקיים 'מי שברך' מיוחד ובו מוזכרים כל שמות הבחורים שרכשו את ההקפה, ולאחר מכן הם עוברים להתברך אצל כל ראשי הישיבה, המשגיחים והר"מים. כאשר בשל התור הארוך שהשתרך קרוב לשעתיים, התעכבה תחילת ההקפות כאמור עד לשעה 11:15 בלילה.

ביום שמחת תורה, לאחר תפילת מוסף התקיימה שמחת הברית לבן הרב שמריהו גריינימן, בהשתתפות הגר"ש מרקוביץ והגר"א דויטש ורבני הישיבה, הרך הנימול נקרא בשם "אברהם", על שמו של הסבא, ח"כ הרב אברהם רביץ ז"ל.

ישיבת פוניבז' הרב שמואל מרקוביץ הקפות שניות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד