י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
בית המשפט קבע

א' מפרשת דומא היה חבר בארגון טרור

נשיאת המחוזי קבעה היום כי נאשם שהיה מעורב בתכנון הפיגוע בדומא - ביצע עבירה של חברות בארגון טרור בעת שהיה קטין

א' מפרשת דומא היה חבר בארגון טרור
בית משפחת דַוָואבְּשֶה בדוּמָא צילום: פלאש 90

נשיאת בית משפט המחוזי מרכז, קבעה היום (חמישי) כי נאשם א' שהיה מעורב בתכנון הפיגוע בדומא, בו נרצחו שלושת בני משפחת דוואבשה, ההורים סעד וריהאם דוואבשה ובנם עלי בן שנה וחצי, ביצע עבירה של חברות בארגון טרור בעת שהיה קטין.

הקטין הואשם במעורבות ברצח, לצד עמירם בן אוליאל שהואשם ברצח עצמו. ההודאות הנוספות נפסלו על ידי בית המשפט למרות שתחילה הודו הנאשמים, זאת לאחר שהתברר כי ההודאה הייתה תחת לחץ פיזי ועינויים בשב"כ.

"צבר הראיות מציג תמונה ברורה בנוגע לקיומו של הארגון וחברותו של הנאשם בו", קבעה השופטת רות לורך. "הוא פירט בפני המדובבים מהו תג מחיר ומה מטרתו, פירט כי הקבוצה כוללת כמאה אנשים והרחיב על פעילות הארגון ועל פעולות שביצע".

עוד הוסיפה השופטת כי "הנאשם הודה שביצע את העבירות ממניע גזעני. הוא תיאר את החזון שלאורו פועלים הוא וחבריו. בחקירתו בשב"כ שהתקבלה כראיה השיב כי 'מטרה נעלה היא הקמת מדינה שתתנהל לאור סמכות תורנית... אין מקום כלל ועיקר לגויים להיות במדינה כזו... ואם לא יצאו יש להרוג אותם. הגוי שיישאר אחת דינו - למות'".

בפרקליטות אמרו כי "בית המשפט קבע כי צבר הראיות מציג תמונה ברורה אודות קיום הארגון והשתייכות הנאשם לו. נקבע כי הנאשם והאחרים, היו חברים בארגון טרור אשר שם לו למטרה להביא לתבערה ביטחונית על רקע לאומני ובין דתי. תכניות הפעולה של הארגון כללו פגיעה בערבים חפים מפשע וברכושם ובקודשי דת נוצרים ומוסלמים, וזאת במטרה לעורר מדנים בין חלקי האוכלוסייה באופן שיביא למתיחות על רקע לאומני ויחייב את מדינת ישראל להשקיע תשומות רבות על מנת להחזיר את השקט והסדר.

עוד הוסיפו כי "הפעולות האלימות אותן ביצעו הנאשם והאחרים במסגרת ארגון הטרור נועדו להעביר מסר מרתיע ולזרוע אימה ופחד בקרב האוכלוסייה הערבית. נקבע כי הנאשם והאחרים פעלו מתוך מניע גזעני ואידאולוגי בכוונה להביא לשינוי מדיניות השלטון ולכך שהמדינה תתנהל לפי חוקי התורה".

כזכור, לפני מספר חודשים במאי 2019 קבע בית המשפט, לאור הודאתו של הקטין במסגרת הסדר טיעון, כי ביצע עבירה של קשירת קשר לביצוע פשע ממניע גזעני בכך שלקח חלק בתכנון ובהכנות לפיגוע בו נרצחו בני משפחת דוואבשה. בנוסף נקבע על פי הודאתו כי ביצע עבירות של הצתה והשחתת מקרקעין ממניע גזעני, השחתת פני מקרקעין ממניע גזעני, חבלה במזיד והיזק בזדון ממניע גזעני. האישום של חברות בארגון טרור נותר להכרעת ביהמ"ש, שניתנה היום.

"בעצם ההודאה במסגרת ההסדר, וויתרה ההגנה על האפשרות לערער על ההחלטה במשפט הזוטא" אמרו בפרקליטות. "בין היתר, וויתרה ההגנה על האפשרות לערער על הקביעות בנוגע להודאות הנאשם בפני המדובבים במסגרת התרגיל אשר התקבל כקביל על ידי בית המשפט במסגרת ההחלטה במשפט הזוטא".

פרקליטו, עו"ד ציון אמיר, אמר לאחר החלטת בית המשפט כי "אנחנו מקבלים את ההחלטה בהפתעה גדולה מאוד, בדיון שבו ניתנו הסיכומים באישום, לא היה צל צילו של ספק ביחס לעמדתו של בית המשפט באישום הזה, הדברים היו כ"כ קשים ונוקבים. השופטים פנו בפורש לתביעה וביקשו להסכים לזיכוי של הנאשם הקטין. אנחנו לא יודעים להסביר את ההיפוך הזה של הדברים בצורה של 180 מעלות. אני הרבה מאוד שנים נמצא בבית משפט וקשה לי להיזכר במשהו דומה. זו הייתה עמדה כלך כך ברורה, חוץ מלחתום את הזיכוי של העבירה של חברות בארגון טרור הכל נאמר בה, אז באנו כדי לשמוע את הזיכוי מהאישום הזה, זה לא קרה, אבל אנחנו נגיע לבית משפט העליון בעניין הזה"

עו"ד אמיר הוסיף כי "בית משפט העליון צריך להכריע האם התרברבות מסויימת של קטין בגיל 15 או 16 היא הופכת אותו לטרוריסט, משום שהוא נגיד ניקב צמיגים של מכונית, זאת שאלה מורכבת, אני בטוח שעוד נשמע מזה בבית משפט העליון. אנחנו רוצים להזכיר שהאשימו אותו ברצח, ובשותפות לרצח. הדברים האלו ירדו ואינם עוד, אפילו לא קשירת קשר לרצח וצריך להתנצל בפני קטין שנעצר ועבר חקירות קשות מאוד במסגרת עינויים שעבר בחקירות".

"במשפט זוטא ארוך, נמרץ, וממושך בית המשפט קיבל את הטענות וביטל את ההודאות שנגבו תוך בפגיעה חמורה בזכויות היסוד שלו ובניגוד לרצונו, את זה כדאי לזכור. אז כשאנחנו נמצאים, דווקא במקום כזה ולאחר שהואשם בעבירות שהן קשות מהן, ברצח, ומיזה הוא זוכה בסופו של יום כך התוצאה הסופית, אז כדאי לזכור את זה ולומר לציבור כולו לציבור הישראלי היהודי והערבי כאחד, צריך לכבד את ההכרעה הזו ואת זה אנחנו לא שוכחים".

עו"ד עדי קידר מארגון חוננו אמר "אנחנו מופתעים מאוד מההחלטה, אתם זוכרים, אתם הייתם פה ונכחתם, והייתם עדים לדברים הנוקבים והברורים מאוד שבית המשפט אמר לפרקליטות לפני חודשיים. בית המשפט עבר טענה טענה ואמר לפרליטות בדברים ברורים, בשחור על גבי לבן, שאין להם קייס, שהם צריכים לחזור בהם, וזה לא השופט הראשון שאומר את הדבר הזה".

"ההחלטה היום היא מעוררת פליאה כי היא גם לא מחדשת שום דבר ופתאום באופן מפתיע מקבלת את העמדה של הפרקליטות. קשה לי להבין מה התחולל בזמן הפציעות אצל ההרכב. בית המשפט כמובן אמר בסיפא של הדברים, שעדיין הטענות שלנו יקבלו ביטוי בעונש, זו החלטה יפה אך אנחנו לא מסתפקים בכך, אנחנו נערער על כל ההחלטה הזאת על כל ההיבטים שלה, על כל המסקנות שלה, על כל מה שהיה בתרגיל המדובבים ובכל האמירות שמיוחסות לנאשם שהם היוו את הבסיס להרשעה".

פרשת דומא משפחת דוואבשה עינויי נחקרים ארגון טרור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד