י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
"הקטנים סובלים אבל הגדולים יותר"

נחשפו מכתבים של ילדים יהודים מפולין לפני השואה

נחשפו מכתבים שנכתבו על ידי ילדים יהודים לפני השואה ובהם הם מגוללים את קורותיהם באותן שנים • "כל המכתבים כתובים בכתב יד בכתיבה תמה ובעברית ברורה להפליא"

נחשפו מכתבים של ילדים יהודים מפולין לפני השואה
pixabay

מכתבים נדירים שכתבו תלמידים יהודים בפולין טרום השואה, ובהם הם מספרים על הקורות איתם - מוצעים כעת למכירה פומבית בבית המכירות Dynasty בירושלים. התלמידים היהודים שכתבו את המכתבים, למדו בכיתה ה', בבית הספר העממי (יסודי) "תרבות" שבזווירציה, במחוז קילצה שבפולין, והם מתייחסים לאנטישמיות ההולכת וגוברת והחשש הכבד מפני הבאות. כך פורסם ב-YNET. 

כל המכתבים כתובים בכתב יד בכתיבה תמה ובעברית ברורה להפליא, וכולם נכתבו בחודש כסליו התרצ"ח (מתוארכים בגוף המכתבים). לא נתברר מה עלה בגורלם של הילדים הכותבים, והאם שרדו את השואה או שנספו.

כל למשל מתארת הניה יחטסון - תלמידת בית הספר, כי "בבית הספר שומעים רק עברית, אבל כשאנחנו יוצאים אז השקצים מכים אותנו וזורקים אחרינו אבנים". עוד היא כתבה, כי "אפילו הקטנים סובלים, אבל הגדולים הרבה יותר. אני מאוד הייתי רוצה לעלות לארץ ישראל. הייתי יכולה להשיב למתנפלים. לא כמו כאן שאני מפחדת".

תלמיד נוסף בשם משה פרומן מספר במכתבו כי הוא יו"ר הכיתה וגם "מתעסק בחנות" (לא ברור אם חנות כיתתית או שעבד בעסק מסודר). הוא מספר כי בכיתתו לומדים 14 תלמידים, ומתאר לחבריו שבארץ ישראל את השפות השונות הנלמדות בבית הספר - עברית ופולנית - "ובמחלקות היותר גבוהות לומדים גם יהודית" (ככל הנראה לימודי יידיש).

בהמשך המכתב הוא מספר, כי "הייתי חפץ להיות בארץ ישראל ולהתראות אתכם וגם להישאר, כי כאן לא נותנים לנו מרגוע", הוא כותב. "מצב היהודים בפולניה הוא רע. האנדקים (אנשי המפלגה הלאומית הדמוקרטית) חפצים שהסטודנטים היהודים ישבו בצד השמאלי של האוניברסיטה, אבל היהודים לא מסכימים לזה. עתה גומר אני את המכתב. שלום לכם, משה פרומן - בית ספר תרבות בזבירצה".

תלמידה נוספת בשם רחל מינץ שמכתביה נמצאו מתארת: "בטח שמעתם על המאורעות בפולניה, שאנשים רעים מכים את היהודים ואין מי שיבוא לנו לעזרה. כל היהודים בפולניה חפצים מהר לבוא לארץ ישראל".

המכירה תתקיים ביום שלישי,ל' בתשרי תש"פ, 29 באוקטובר 2019, בשעה 18:00.

 

 

שואה מכתבים פולין מכירה פומבית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד