י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
הישיבה המיתולוגית בעין הסערה

קרבות ענק ב'שערי חסד': משפ' רייכמן בעימות עם 'מעלות התורה'

קרב איתנים בין עמותת ישיבת 'מעלות התורה' שהקים הגר"ש אויערבאך זצ"ל, לבין משפ' רייכמן הטוענת כי הבנין בשכונת שערי חסד, ניתן לו כהלוואה עד שיחדול מלכהן בראשה | בעקבות חוב עתק שהצטבר, הוצאה לפועל דורש מהישיבה להתפנות ובד"ץ 'העדה' הורה להקפיא הליכים

קרבות ענק ב'שערי חסד': משפ' רייכמן בעימות עם 'מעלות התורה'
בנין המריבה צילום: גוגל מפות

חשיפה: כשנה וחצי לאחר פטירתו של ראש ישיבת 'מעלות התורה' הגר"ש אויערבאך זצ"ל, עתידה של הישיבה שהקים בשכונת 'שערי חסד' לוט בערפל, מאחר והנכס בו מתאכסנים תלמידי הישיבה ניתן לראש הישיבה הגר"ש אויערבאך זצ"ל, כשבהסכם סוכם כי הנכס יהיה בידיו של הגר"ש והשווי יחזור למשפחה לאחר שיחדול מלעמוד בראשות הישיבה, מה שגורם כעת לקרב איתנים, כך נודע ל'בחדרי חרדים'.

כשניתן הנכס סוכם בין הצדדים בהסכם שנמצא בידי בית המשפט כיום, כי הנכס ינתן כתרומה, אך הוצב תנאי כי כשראש הישיבה הרב אוירבאך יחדול מלעמוד בראשה, העמותה תחזיר את שווי הנכס כפי שנמכר לפי המדד בשוק באותה העת
לידי משפחת רייכמן שתרמה את המבנה, כשכיום החוב מוערך ב-12 מיליון שקל, לעומת השווי של הבניין העומד על סך 22 מיליון שקל.

כעת, לאחר פטירתו הגיעו משפחת רייכמן להנהלת העמותה שמחזיקה את ישיבת 'מעלות התורה' ודורשים לקבל בחזרה את הנכס לידם, כאשר ב'מעלות התורה' מבקשים לברר את הסוגייה בבית הדין שהם טוענים כי אין צורך להחזיר לידי המשפחה את החוב שנוצר, כשהם מציעים להתדיין על כך בפני בית הדין ולקבל כל החלטה שתתקבל שם.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי בפועל, הנושא הגיע לדיון בפני בית המשפט כאשר בישיבה טוענים כי המבנה הועבר לראש הישיבה זצ"ל כתרומה ולא כהלוואה והסעיף המדובר, בו סוכם כי הנכס יהיה רק בידי הגר"ש אויערבאך מפוקפק, שכן ההסכם לא מופיע ברשומות העמותה והדבר מעלה סימני שאלה, על כך שהנכס עצמו כן מופיע תחת העמותה ללא סיווגים.

בחודש האחרון המאבק עלה שלב, כך נודע ל'בחדרי חרדים', כאשר ב'מעלות בתורה' מאשימים את הרב משה ויסלובסקי שמונה למנהל הישיבה על דעת ראש הישיבה זצ"ל ושימש בתפקיד עד התקופה האחרונה, בנוסף להיותו חבר עמותה שתפקידו הוא לדאוג לנכסים שתחת העמותה, אך בפועל מסייע למשפחת רייכמן כדי להפקיע את הנכס מידי הישיבה, כאשר הנושא הגיע לפתחם של אנשי ההוצאה לפועל שמבקשים לפנות את המבנה כדי לממש את החזרת החוב, כשבפועל לעמותה נכסים נוספים בירושלים, שגם משם ניתן להחזיר את החוב העומד על סך 12 מיליון שקל.

בישיבה הגישו תביעה בפני בית הדין של בד"ץ 'העדה החרדית' שיכריעו בעניין. תוך שאלה אוסרים על המשפחה וחברי העמותה לפנות להוצאה לפועל ולכונס הנכסים עד שבית הדין יכריע בסוגייה. כאשר הצד הנתבע סירב להגיע לדיונים ולאחר מכן אף הסכים להתדיין בבית דין אחר, כשבפועל הם פנו לבית המשפט שדן בימים אלו בעניין.

בישיבה טוענים בנוסף כי הסעיף המדובר מעלה סימני שאלה רבים, כאשר תמוה כיצד ראש הישיבה המנוח הסכים לקבל תרומה כשבפועל הוא הופך לבעל חוב, כמו כן, לטענתם הסעיף נכתב בזמנו מחשש שהרב אויערבאך יעזוב את הישיבה וגורמים אחרים ינסו להשתלט על המבנה, ולכן סוכם שבמקרה וראש הישיבה יחדול מלכהן כראש הישיבה עוד בחייו, אז החוב יחזור למשפחה תוך 90 יום.

אך לטענת מנהלי הישיבה לא היה כוונת הגר"ש אויערבאך זצ"ל לחתום ולהסכים שמבנה הישיבה יעבור חזרה לידי המשפחה 40 שנה לאחר הקמתה או לאחר פטירתו, כאשר רצונו היה שהישיבה תמשיך ותפעל עם מאות התלמידים שנמצאים בה ולומדים בה גם בימים אלה.

כך או כך, בשבועות האחרונים פנו בהוצאה לפועל להנהלת הישיבה בדרישה לפנות את המבנה לצורך עיכול, אלא שבישיבה טענו בפני בית המשפט כי קיימות טענות משפטיות שמעלות שאלות בעניין החוב ולכן בית המשפט קבע שלא לפנות את הישיבה ומחר צפוי בית המשפט לקיים דיון בעניין.

ולתגובות:

ממשפחת רייכמן נמסר בתגובה ל'בחדרי חרדים': "ישיבת מעלות התורה היתה ישיבה של איש אחד. במשך כל השנים מאז הקמתו ועד פטירת ראש הישיבה זצוק"ל היה רק איש צוות אחד ויחיד בישיבה והוא מרן ראש הישיבה הגאון רבי שמואל אויערבך זצוק"ל. כל הישיבה סבבה סביבו ורק סביבו. לא היה לראש הישיבה שום צד שהישיבה תמשיך אחריו כי אין מי שימשיך אותו. הוא לא העלה על דעתו שאחד מתלמידיו יעז להיכנס לנעליו ולמלאות את מקומו".

"מסיבה זו כשר' אליהו רייכמן ז"ל נתן את הבניין לישיבה הוסכם והותנה שזה רק בחיי ראש הישיבה כי אחריו לא יהיה המשך", הוסיפו ואמרו במשפחת רייכמן, "ראש הישיבה בנה תלמידים בעצמו ולשם כך פתח ישיבה. לא היה לו עניין כל שהוא בהמשך הישיבה הספציפית הזו לאחר שהוא לא נמצא שם", כשלטענתם "מצער ששניים מתלמידיו החליטו שהם ראויים לחשוב אחרת ממנו ועוד להוביל על כך מאבק".

עוד מסרו בני המשפחה ל'בחדרי חרדים' כי "מגוחך לטעון שההסכם מפוקפק אחרי שישנו שיעבוד יחיד ובלתי חוזר על המבנה המופיע בכל רישום שהוא. ראש הישיבה זצוק"ל לא היה חותם על שיעבוד כזה אם זה לא היה הסכם רציני. כל תלמידי הישיבה מאותם ימים יודעים עוד מלפני 30 שנה שבניין הישיבה נבנה בצורת בניין דירות ומשמש את הישיבה בהשאלה רק כל עוד רבי שמואל משמש כראש הישיבה. במשך כל השנים כולם ידעו מכך ודיברו על כך בהערכה ועכשיו הם כולם שותקים מול החוצפה של שניים שקפצו בראש נגד דעת ראש הישיבה זצוק"ל".

במענה לטענה כי פנו להוצאה לפועל טוענים הרייכמנים כי "בהסכם עצמו מופיע שאפשר לנקוט בכל דרך לממש את ההסכם וכך אכן נעשה ממש בימים אלו. בתקווה שכל תלמידי מרן ראש הישיבה זצוק"ל יתעשתו ויביעו את מחאתם באוזני אלו שמנסים להמרות את פי רבם בריש גלי".

'בחדרי חרדים' פנה לקבל תגובה גם מהרב משה ויסלובסקי וזה השיב, "אני לא מכיר את האתרים ומעולם לא התקשרתי לשמוע את האתרים, שמעתי מראש הישיבה זצ"ל שאין להיות בקשר עם כל אותם אתרים ולכן אני מבקש את סליחתי שלא אשתף פעולה ולא התייחס לטענות".

שכונת שערי חסד הרב שמואל אוירבעך מעלות התורה הוצאה לפועל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד