א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

פרשת התתי"ם: הוארך מעצר המנהל ועוזרו ב-4 ימים

הארכת מעצר נוספת למנהל התתי"ם החשוד ברישום פיקטיבי, דיווח כוזב והעלמות מס בהיקף נרחב • השופט: "החשוד המחזיק בדרכון אנגלי עלול להימלט מאימת הדין"

פרשת התתי"ם: הוארך מעצר המנהל ועוזרו ב-4 ימים
אתר בתי המשפט

לפני 16 ימים פשטו חוקרי מפלג ההונאה של משטרת ירושלים על תלמודי תורה חרדיים בירושלים ובביתר-עילית, בחשד כי הם הונו את המדינה וקיבלו מלגות עבור רשימות תלמידים פיקטיביות. בפשיטה נעצרו חמישה בני אדם, בהם שני מנהלי העמותה ושלושה מנהלי תלמוד התורה מביתר עילית וירושלים.

למחרת הובאו החשודים לבית המשפט, שם הוארך מעצרם של מנהל התלמוד תורה ועוזרו האישי בשבעה ימים. שלושת החשודים הנוספים שוחררו למעצר בית בתנאים מגבילים.

לפני שבוע (ב) פשטו חוקרי יחידת ההונאה על ישיבת 'היכל אברהם' ברחוב חיי יצחק שבביתר עילית, וערכו בה חיפושים - במהלכם נעצר ראש הישיבה הרב יצחק ו. לצורך חקירה, ובסיומה הוא שוחרר. למחרת הגיעו חוקרי ההונאה שוב לתלמוד תורה לעלוב ברחוב יעקובזון בירושלים, כשהם מלווים באחד מעובדי המקום. החוקרים נכנסו למחסן סמוך למטבח שם החרימו קלסרים וחומרים נוספים.

ביום רביעי האחרון הובא מנהל תלמוד התורה שוב לדיון בהארכת מעצרו, יחד עם עוזרו האישי, בפני השופט אלכסנדר רון בבית משפט השלום בירושלים, אשר החליט להאריך את מעצרם של השניים בחמישה ימים נוספים, על בסיס חשד למעורבות במעשי מרמה שבהם, כאמור, על פי החשד, הוצאו כספים מהמדינה.

היום (ב) הובאו שוב השניים לדיון בהארכת מעצרם בפני השופט אביטל חן, המשטרה בקשה להאריך את מעצרם במעצר גישור למשך חמישה ימים לצורך הכנת כתב אישום בעניינם. זאת בטענה כי השניים עברו יחדיו לאורך תקופה ארוכה עבירות של הלבנת הון והסתרת מקור רכוש, גניבה, מרמה בנסיבות מחמירות, זיוף בכוונה לקבל דבר, שימוש במסמך מזויף לקבל דבר, ניהול ספרים כוזבים ועבירות מרמה.

עוד בנושא:
המשטרה פשטה על ת"תים בביתר וי-ם: הונו במיליונים
פרשיית מנהלי התתי"ם: השופט האריך מעצרם
פרשת ההונאה בביתר: ראש ישיבה נחקר
צפו • חוקרי המשטרה פשטו על ת"ת לעלוב
פרשת הת"תים: הוארך מעצר המנהל ועוזרו בחמשה ימים

הרקע לאישומים לטענת המשטרה הוא הוצאת כספים במרמה מקופת המדינה כאשר הסכומים מגיעים למיליוני שקלים, באמצעות דיווח כוזב למשרדי ממשלה בגין כמות תלמידים ומוסדות חינוך, רישומים פיקטיביים ברישומי עמותה ותשלום משכורת לאנשים שכלל לא עבדו, תשלום כספים במזומן ללא הצהרה לרשויות המס וכל זאת על מנת להתחמק בין היתר מתשלום מס.

כמו כן הגישה המשטרה הצהרת תובע, על פיה מצהירה עו"ד שניידר מפרקליטות מחוז ירושלים כי יש מקום לכאורה להגשת כתב אישום נגד המשיבים בגין תיק חקירה זה, לדעת הפרקליטות יש להאריך את מעצרם עד תום ההליכים.

במהלך הדיון אישר נציג המשטרה כי מתחילת החקירה בוצעו 176 פעולות - ברובן גביית עדויות וחקירות. עורך דינו של החשוד המרכזי ביקש שוב לשחררו בתנאים מגבילים לביתו של הגרי"ד גרוסמן במגדל העמק. וכן טען כי החשוד המרכזי הסכים להיבדק בפוליגרף.

בפסק דינו קבע השופט: "על פניו לא נראה כי העמותה התנהלה בסדר המאפשר מעקב מדויק וחלק גדול מהכספים פוזרו באמצעות שיקים אשר נפרעו על ידי אנשים עלומים באמצעות חלפנים (צ'יינג'ים) ברחבי ירושלים. המבקשת מציגה שמות של לווים אשר קיבלו סכומים הנעים בין 80,000 ₪ לבין 817,000 ₪ כהלוואות ועוד הלוואות נוספות אשר ניתנו ומעולם לא הוחזרו.

"קיימת טענה להעברת כספים לחו"ל בתנועה סיבובית, הלבנתם בחו"ל וחזרתם ארצה, תוך הונאת מס הכנסה, המכס ומע"מ. קיימות טענות מפורטות לגבי דיווחים, במוסדות 'תפארת התורה' ו'זאת הברכה' על דיווחים כוזבים בגין תלמידים שלמדו במקום. כך למשל בעניין מסגרת מוסד 'תפארת התורה' דווח על משרד חינוך על 502 תלמידים על פי הטענה כאשר בפועל למדו במקום 200 תלמידים. במסגרת מוסד 'וזאת הברכה' על 476 תלמידים כאשר במקום למדו 150 תלמידים. המקומות האמורים תוקצבו בסכומים גבוהים לאורך השנים בין היתר מקופת המדינה והסכומים הועברו על פי הטענות לגורמים עלומים אשר עשו בהם שימוש שאינו ידוע לרשויות המדינה".

השופט סיכם ואמר כי בנסיבות האמורות אכן יש לבדוק בהמשך הדרך אם ראוי להותיר את המשיבים במעצר עד תום ההליכים או שמה יש לשחררם לחלופה זו או אחרת שתיבדק היטב על ידי שירות המבחן אך בשלב הנוכחי בוודאי שיש לקבוע כי קמה מסוכנות המחייבת את מעצרם של המשיבים. והוסיף כי קיים חשש הימלטות של החשוד המרכזי המקיים עסקים בישראל ובחו"ל, ומחזיק בדרכון אנגלי ו"עלול להימלט מאימת הדין אם ישוחרר ממעצר בוודאי בשלב מקדמי זה".

השופט סיכם את הדיון וקבע כי בנסיבות העניין הזמן אשר נדרש להגשת כתב אישום בהיקף החומר הינו סביר בהחלט. והורה על המשך מעצרם של שני החשודים לעוד ארבעה ימים, עד ליום חמישי בשעה 9:00 בבוקר.
הונאה תלמוד תורה כתב אישום משטרה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד