א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

המדד עלה כצפוי ב-0.9%; מחירי הדיור הפתיעו בעלייה של 0.8%

סעיף החשמל לצריכה פרטית עלה ב-7.8% והעגבניות זינקו ב-23%; קצב הגידול השנתי של המחירים זינק ל-3.2%

  • כ"ג אייר התשע"ב
התייקרו משמעותית
התייקרו משמעותית



מדד המחירים לחודש אפריל הסתכם ב-0.9% בהתאם לציפיות הכלכלנים. בנוסף לעלייה עונתית במחירי המזון, ההלבשה והנסיעות לחו"ל, נרשמה עלייה של 7.8% בסעיף החשמל לצריכה פרטית. מחירי הדיור הפתיעו עם עלייה חדה במיוחד של 1%, לאחר שבחודש מארס עלה ב-0.4%. כך עולה מנתונים שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

מדד חודש אפריל הוא לרוב מדד גבוה יחסית בשל סיבות עונתיות כך שלא מדובר על הפתעה. הערכות הכלכלנים בשוק לפני פרסום הנתון היו כי המדד יעמוד על 0.8%-1%. בחודש אפריל הקודם נרשמה הפתעה כאשר המדד היה "רק" 0.6%, ואילו בשנים 2010 ו-2009 היה מדד חודש אפריל 0.9% ו-1% בהתאמה.

מה שדוחף בדרך כלל את מדד אפריל כלפי מעלה הוא חודש פסח. עובדה זו הקפיצה גם השנה חלק ממחירי המזון, ובפרט את מחיר העגבניות שזינק ב-23%. מחירי ההלבשה זינקו אף הם ב-8.1% ומחירי הבראה ונופש בארץ ובחו"ל עלו ב-4.9%.

מדד חודש אפריל הנוכחי, בנוסף לכל אלה, כולל גם את ההתייקרות שנרשמה במחירי החשמל עליה החליטה הממשלה באפריל. זו באה לידי ביטוי בעלייה של 7.8% בסעיף החשמל לצריכה פרטית. סעיף החשמל, הנכלל בסעיף אחזקת הדירה, מהווה 2.4% מהמדד כולו כך שעליית מחיר החשמל תרמה כ-0.2% למדד אפריל.

ואולם, ההפתעה הגדולה של הפרסום היא מחירי הדיור. סעיף שירותי דיור בבעלות הדיירים, המייצג בעיקר את המגמות במחירי שכר הדירה, זינק באפריל באחוז שלם. מדובר על הסעיף הכבד ביותר במדד המהווה 24% מהמדד, כך שעלייה זו לבדה מסבירה 0.2% מהמדד הכולל.

כנגד העליות, במספר סעיפים נרשמו ירידות מחירים בולטות. כך למשך, בעוד שמחיר העגבניות זינק המלפפונים דווקא ירדו ב-13%. בנוסף נרשמו ירידות בסעיפי ציוד חשמלי לבית (-1%), חפצי קישוט לבית (-3.2%) וצורכי רחצה וקוסמטיקה (1.9-).

מדד חודש אפריל יהווה אחד האינדיקטורים החשובים בשיקולי הוועדה המוניטרית של בנק ישראל באשר לרמת הריבית לחודש יוני. למרות שיעורי המדד האפסיים בשני החודשים הראשונים של השנה, נתוני המגמה מתחילת השנה מצביעים על קצב גידול שנתי של 3.2% הגבוה מהרף העליון של יעד האינפלציה של בנק ישראל.

עם זאת, בדיוני הוועדה האחרונים הוזכר כי רמת האינפלציה בניכוי מחיר הדלק ומחירי הדיור היא אפסית, מה שמרמז שייתכן שבבנק ישראל לא ימהרו להעלות ריבית גם אם מדד אפריל יהיה גבוה במיוחד.

מחירי השכירות מדביקים את מחירי הקנייה

במקרה של מחירי הדיור, בנק ישראל נקט בעבר בפעולות ממוקדות כגון הגבלת המשכנתאות שתרמו לבלימת עליות המחירים. עם זאת, ככל שמדובר על השפעת צעדים אלה על המדד, ייתכן שריסון הביקוש המקומי לרכישת דירות הביאו דווקא ללחץ על מחירי השכירות.

במקרה של מחירי האנרגיה, בבנק ישראל יוצאים מנקודת הנחה שמדובר על מחירים שנקבעים בשוק העולמי ולרמת הריבית אין יכולת להשפיע עליהם.

"המשך העליות במחירי הדיור אשר נמדדים ע"י חוזי שכירות בלבד נובעים בראש ובראשונה מאי הוודאות העוטפת את שוק הדירות לרכישה והצפי לירידת מחירים עתידית", מסביר אורי גרינפלד, כלכלן המקרו הראשי של בית ההשקעות פסגות. "בתקופות כאלו משקי בית רבים שתכננו לרכוש דירה מאריכים את חוזי השכירות ולמעשה יוצרים עודף ביקוש בשוק השכירויות אשר לא נענה עדיין בהגדלת ההיצע", הוסיף גרינפלד.

לדבריו, הכוחות האינפלציוניים שבאו לידי ביטוי במדד אפריל ימשיכו ללוות את המשק גם במהלך החודשים הקרובים. בנוסף להעלאה הנוספת הצפויה במחירי החשמל, מדובר גם על מסים עקיפים שמתוכננים לעלות. אתמול אישרה הכנסת את ביטול הפחתת המע"מ ב-0.5% שהיתה אמורה להיכנס לתוקף בתחילת 2013, וגרינפלד מעריך כי המע"מ צפוי לעלות ב-1% בהמשך השנה. ההעלאה כזו, הוא אומר, תתרום לאינפלציה כחצי אחוז נוסף.
מדד בניה מחירים עגבניות חשמל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד