י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
תחקיר ירי הקורנט

הרמטכ"ל נזף על הכשלים: "תקלה מבצעית חמורה"

תחקיר ירי הקורנט של חיזבאללה: הרמטכ"ל נזף במפקדים והעיר  כי מדובר ב"תקלה מבצעית חמורה" • אלי שלזינגר עם כל הפרטים

הרמטכ"ל נזף על הכשלים: "תקלה מבצעית חמורה"
"הזאב" שנפגע כביכול בשיגור הנ"ט לעבר אביבים צילום: נציב נט

כחודשיים לאחר אירוע "בין המצרים", במסגרתו ירו חיזבאללה טיל קורנט לעבר אמבולס צבאי ממוגן באביבים שבגבול הצפון, סוכמו על ידי הרמטכ"ל, רב אלוף אביב כוכבי, סדרת תחקירים לכלל אירועי חודש אוגוסט.

סדרת התחקורים נמשכה כמעט כחודשיים ונעשתה בכל הרמות, עד למטה הכללי, ועלו בהם מסקנות רבות. "להבנתנו יש זיקה הדוקה בין האירועים בסוריה ובלבנון", מסביר תא"ל זילברמן.

"התחקור חידד את מה שידענו - ההערכה שלנו היא שהקשר יאפיין את האירועים גם בעת הזו. האירוע מתרחש ביום פתיחת הלימודים והשגרה האזרחית בסה"כ התנהלה כסדרה", מספר דובר צה"ל. "הרמטכ"ל קבע שההיערכות השיגה את מטרותיה, שנמנעה התדרדרות של המצב".

לצד זאת, קבע הרמטכ"ל כי נמצאו שתי תקלות בהיערכות המבצעית. הראשונה - כניסת הרכב הצבאי לציר שנאסר לנסיעה למול שטח הנשלט בנ"ט על ידי האויב, אותה הגדיר רא"ל כוכבי כתקלה מבצעית חמורה. "היה מדובר ברכב של גדוד 402 שנסע על ציר שנאסר לתנועה", אמר דובר צה"ל.

"סגן מפקד הגדוד נתן את האישור לנסיעה במרחב, שלא בהתאם להנחיות מפקדיו". בנוסף, מעלה התחקיר כי החטיבה המרחבית לא ביצעה בקרה ראויה וכי היה פיקוח לקוי על התנועה בצירים. הרמטכ"ל קבע כי תירשם נזיפה פיקודית לסגן מפקד הגדוד על אישור הנסיעה בציר האסור לתנועה.

התקלה השנייה הייתה אופן פינוי ואבטחת מחנה אביבים, שלא התבצעה בהתאם לנהלים המקובלים בצבא. כתוצאה מהאירוע, תירשם נזיפה פיקודית למפקד הגדוד. בנוסף, קבע הרמטכ"ל כי מעורבים נוספים באירוע, ביניהם מפקד החטיבה המרחבית וקצינים בגדוד התותחנים ייקראו לשיחות הבהרה אצל מפקדיהם.

לצד זאת, עולה בתחקיר כי מאמץ ההגנה המותאם לאיום ופריסת הכוחות במרחב לאורך ההיערכות, לצד חסימות הצירים, הם שהקשו על האויב במציאת מטרות לפגיעה במשך ימים רבים. "ההיערכות התבצעה על מרחב של מעל 100 ק"מ בפיקוד הצפון", מתאר דובר צה"ל. "למעשה הצלחנו להימנע מפגיעה במטרות ולא היו הישגים משמעותיים לאויב".

בנושא הצעדים הפיקודיים, עמד הרמטכ"ל על אמות המידה הנדרשות לטיפול בשגיאות ובתקלות. הרמטכ"ל הבחין בין שלושה מצבים שונים – שגרה, פעילות מבצעית ופעילות מבצעית תחת אש. הרמטכ״ל הדגיש כי בפעילות מבצעית היחס לטעויות צריך להיות מקל ביחס לשגרה, זאת מהטעם שבפעילות מבצעית בכלל ותחת אש בפרט, יש מקום לשקלל את הלחץ ומאפייני המצב המבצעי.

קבלת ההחלטות בהיערכות להגנה טרם ירי הנ"ט ובעת פינוי מוצב 'אביבים', הוגדרו כפעילות מבצעית, אך לא כפעילות תחת אש. לפיכך, הרמטכ"ל מוצא לנכון להעיר פיקודית למספר מפקדים על קבלת החלטות שגויה, ויחד עם זאת להעניק גיבוי למפקדים שפעלו בשטח.

"התחקור הוא חלק מארגז הכלים של צה"ל", מדגיש דובר צה"ל. "הוא מאפשר שקיפות כלפי הציבור ושיפור תמידי בתוך הצבא. הגדוד ממשיך בתעסוקה מבצעית באזור, לומד ומפיק את כל הלקחים".

אביבים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד