י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
"כמו חורבן ישיבת וולאז'ין"

הגרא"ד אוירבך תוקף: “מתנהלים כאנשי רחוב, צריכים להביא חטאת ואשם“

סערת מעלות התורה: אחיו של הגר"ש אוירבך זצ"ל מתבטא בחריפות נגד רייכמן ומנהל הישיבה לשעבר המסרבים לדון בבי"ד עם רה"י כיום • במכתבו משווה הגרא"ד אוירבך את סגירת הישיבה לחורבן ישיבת וואלוזין, וקובע כי הישיבה ורבניה כיום מהווים המשך דרכה של הישיבה מקדם

הגרא"ד אוירבך תוקף: “מתנהלים כאנשי רחוב, צריכים להביא חטאת ואשם“
הגאון רבי אברהם דב אויערבך צילום: קובי הר צבי

חשיפת בחדרי: לאחר ש׳בחדרי׳ חשף לראשונה את הסאגה סביב טענת משפחת רייכמן לסגירת ישיבת מעלות התורה בשל חוב שלטענתם התחייב על כך הגר"ש אוירבך זצ"ל תמורת תרומת הבנין, חשפנו גם את מכתבם של יבדלחט"א האחים לבית אוירבך, הרבנים ר עזריאל אוירבך, ר יעקב אוירבך ור מאיר שמחה אוירבך, שקובלים בחריפות נגד רייכמן על סירובו לדון בבית הדין של העדה החרדית, לאחר שראשי הישיבה כיום, הגר"י פטרוב והגר"מ וידר טוענים מצידם כי לא קיים כל חוב כלפי משפחת רייכמן, וכי גם על הצד שקיים חוב, ישנם נכסים נוספים בשווי רב לעמותת מעלות התורה, ולכן אין כל הצדקה לסגור ישיבה בגלל טענות כאלה ואחרות.

׳בחדרי חרדים׳ חשף מכתב נוסף של הגר"ע אוירבך, בו הוא פוסק נגד משפחת רייכמן באופן שאינו משתמע לשני פנים, וכותב כי חל איסור חמור לפנות את הבנין ולבצע כל פעולה לפני הדיון בבית הדין, לשם מסרבים רייכמן ומנהל הישיבה לשעבר משה וויסלובסקי להגיע. יצויין כי בעקבות סירובם להתדיין בבית הדין של העדה החרדית פרסם נגדם הבי"ד אזהרה חמורה, כי באם לא יאותו להתייצב לדיון ולסרב לדין תורה יפסוק הבי"ד כי הם בכלל "לא צייתי דינא".

אלא שכעת אנו מפרסמים מכתב נוסף, חריף מסוגו, נגד משפחת רייכמן ונגד מנהל הישיבה לשעבר, שפועל לסגירת הישיבה בו הגאון רבי אברהם דב אוירבך, מבכירי רבני הפלג הירושלמי, ואחיו של הגר"ש אוירבך, מתייחס לנושא לראשונה ב-2 מכתבים נפרדים, שתוכנם מתפרסם כאן לראשונה. על המכתב הוא חותם בשמו ובשם שאר האחים "הטורחים לקיום המשך הישיבה הקדושה של אחינו רבנו זיע"א".

במכתב הראשון מתייחס הגרא"ד בביטול לטענות רייכמן וויסלובסקי כי אין המשך לישיבת מעלות התורה לאחר פטירת הגר"ש אוירבך, ומותח ביקורת קשה נגד סירובם להתדיין בבית דין.

“פלא לי מאוד על מע"כ, כי להוצאת הבניינים ממוסד וישיבת 'מעלות התורה' שיש בזה חורבן ישיבה וגם הוצאה ממוחזקים כלומר העומדים במקום רבינו שמואל זיע"א שהיה ראש הישיבה וראש המוסד ושולט על כל מה שנוגע לבנייני הישיבה, וכי בטל דין בישראל ח"ו, אין תורה ואין חושן משפט ח"ו ומתנהלים כאנשי רחוב, הולכים בערכאות, והוצאה לפועל ומבצעים דברים כאילו אין כאן צדדים".

"לזאת נראה לי פשוט לא להימנע ולהשלים עם ההחלטה האומללה הזו שיש בזה חילול השם. והנני להזמין את הרב רייכמן לבי"ד ועל פיו יקום דבר".

“הכותב וחותם בשמי ובשם אחי הרבנים הגאונים שליט"א הטורחים לקיום המשך הישיבה הקדושה של אחינו רבנו זיע"א. אברהם דב אוירבך, רב ואב"ד טבריה".

במכתב נוסף של הגרא"ד אוירבך מטבריה המתפרסם גם הוא לראשונה בבחדרי חרדים, משווה אחיו של הגר"ש את הניסיון לסגור את הישיבה לחורבן ישיבת וולאז'ין. במכתבו הוא אף מתבטא נגד מנהל הישיבה לשעבר שמשתף פעולה בניסיון לסגירת הישיבה.

"תמה אני על מכובדינו הרה"ג יוסף רייכמן שליט"א שעשה צעד שיגרום לסגירת הישיבה ח"ו, ומבחינה מסוימת זה מעין סגירת ישיבת וואלז'ין בשעתו, וחושש אני מאד שלא יהא בכלל תוהה על הראשונות ח"ו שמאבד את כל הזכויות שהיו לו עד עכשיו במקום קדוש זה [כי בזמן יסוד הישיבה לא היה יודע עד היכן כוחו של ר' שמואל מגיע ועם פתיחת הישיבה עלה ונתעלה מיום ליום ומחודש לחודש עד כי גדל מאד], והיה לפלא שאף כי גם ידו של ויסלובסקי במעל הזה אין בזה שום התנצלות כי שתים שעשו זה אינו יכול וזה אינו יכול מביאים חטאת ואשם".

"בפסוקי הפטרת חזון רחצו הזכו הסירו רע מעלליכם חדלו הרע. ויה"ר שיתפקח לבבם לטובה להמשיך ברוח הנדיבה במשכיל על דבר אמת. הנאנח והנאנק בשברון מתניים אברהם ד. בלאאמו"ר גאון ישראל מה"ר שלמה זלמן אויערבאך רב ואב"ד טבריה".

משפחת רייכמן מסרו בתגובה ל'בחדרי חרדים': "יש סיבה למה רה"י חתם ע"ז שהולכים ישירות להוצל"פ ולא לבית דין ואם פטרוף לא מבין את זה זה רק מוכיח עד כמה שהוא לא יכול למלאות את נעליו של רה"י זצ"ל, ואם פטרוף כל כך רוצה את הישיבה שיפתח אותו במקום אחר הישיבה קיבלה הלוואה למשך 38 שנה עכשיו שיגידו תודה ויעופו אם הם רוצים עוד משהו אין בעיה אבל דבר ראשון שיצאו אח"כ נדבר". 

מעלות התורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 36 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד