י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

אטיאס: "יקבלו כאן סבסוד של עד 200 אלף ש"ח"

לאחר מסע לחצים השיג שר השיכון סבסוד מהמדינה לעלויות הפיתוח של שכונת הר יונה ג': הנחה של 106 אלף שקל לדירה • אטיאס לשטייניץ: "כשאתה רוצה - אתה יכול" • ויש תמונות

אטיאס עם הגר"י אדלשטיין. צילומים: ששון תירם
אטיאס עם הגר"י אדלשטיין. צילומים: ששון תירם



"משרד הבינוי והשיכון ימשיך לשמש גב להקמתן של השכונות בהר יונה, בדיוק כפי שעשינו עד היום בשיווק הקרקעות ובהענקת מענקי פיתוח. הדבר יתבטא במבני ציבור שיקומו כאן ובשטחים פתוחים לרווחת הציבור, בכדי להתאים את המקום ככל האפשר לזוגות צעירים", כך אמר אמש (שלישי) שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס, בטקס הנחת אבן פינה לשכונת הר יונה ג, בעיר נצרת עילית.

בנייתה של שכונת הר יונה ג החרדית תחל כבר בשבועות הקרובים, לאחר שחברת נתיב פיתוח קיבלה בימים האחרונים את היתרי הבנייה המיוחלים. בשכונה, שיכולה להגיע לכ-3,000 יחידות דיור, שיווק משרד הבינוי והשיכון כ-1,200 מתוכן. בפרוייקט שנחנך בשלישי, תבנה חברת נתיב פיתוח מעל 300 דירות.

שיווק הקרקעות עליהם תקום השכונה התנהל שלוש פעמים ונכשל כתוצאה מחוסר בביקוש, בין השנים 1999 ו-2005. לאחר מכן, תקופה ארוכה, הוקפא שיווק הקרקעות. עם כניסתו של אטיאס לתפקיד שר הבינוי והשיכון הוא הורה לאנשי משרדו לרענן את כל השיווקים המוקפאים, ולבחון מחדש כיצד ניתן להוציאם. כך הוחלט על קידום מחדש של שיווק הקרקעות בהר יונה ג.

הצלחת השיווק הנוכחי נעוצה בעובדת ההנחות המפליגות בעלויות הפיתוח אשר הצליח אטיאס להשיג עבור בניית הר יונה. העלויות המקוריות לפיתוח המקום הסתכמו בכ-450 מיליון שקל, סכום שהיזמים צריכים להעביר למדינה, ואשר היה מועמס על רוכשי הדירות. העלות הגבוהה נעוצה בטופוגרפיה הקשה במקום. מדובר בשטח הררי מסובך ונדרשים קירות תמך מיוחדים בכדי לבנות בו. במטרה למשוך את היזמים חזרה החליט אטיאס כי לא יהיה זה נכון להשית את העלויות הגבוהות עליהם ועל הדיירים העתידיים. אטיאס פנה לאוצר במטרה לאשר סבסוד לעלויות הפיתוח. במשך למעלה משנה עכבו פקידי האוצר את הדבר בטענה כי באם העלויות גבוהות מדי ליזמים אזי שלא יבואו למקום.

בכדי לגבור על עקשנות פקידי האוצר קיים אטיאס שתי ישיבות עם ראש הממשלה, שר האוצר ובכירי משרדו. באותן הישיבות דרש אטיאס את סבסוד עלויות הפיתוח במקום. "אי אפשר ליישב את הנגב והגליל על ידי סיסמאות – נדרשים מעשים", אמר אז אטיאס. שלושת הישיבות כמו גם המשך הלחצים מצד אטיאס הובילו לבסוף לסיור של שר האוצר במקום, ולאישור הסבסוד. סך עלויות הפיתוח עבור כל הדירות שייבנו במקום מגיע, כאמור, לכ-450 מיליון שקל. הסבסוד שאושר הוא על כ-320 מיליון שקל מתוכם. ברזולוציה של יחידת דיור אחת מדובר על סבסוד של כ-80%. מעלות מקורית לפיתוח שעמדה על 142 אלף שקל ליחידת דיור בממוצע, ל-36 אלף שקל כיום – הנחה של 106 אלף ש"ח לכל יחידת דיור.

אטיאס ציין בנאומו: "השקעתי את כל המאמצים הללו בכדי לסייע לזוגות הצעירים להגיע לכאן ולקנות דירות במחירים מוזלים. אך אנחנו לא נעזוב את השכונה הזאת, אנחנו נמשיך להשקיע בה. ייבנו במקום הזה מוסדות ציבור שמותאמים למגזר החרדי, בתי כנסת, מקוואות ותלמודי תורה".

מלבד הסבסוד על עלויות הפיתוח, במסגרת המאבק המוצלח שניהל אטיאס בממשלה על מתן מענקי מקום ביישובי הצפון והדרום לכל זוג צעיר שקונה דירה ראשונה, הוכנסה העיר נצרת עילית לפרוייקט המענקים. על כן, כל זוג צעיר שרוכש דירה חדשה וראשונה בשכונות הר יונה, יהיה זכאי לקבל מענק וסבסוד פיתוח נוספים שיכולים להגיע לכ-100,000 שקל.

במהלך נאומו פנה אטיאס לשר האוצר והודה לו על הסיוע בסבסוד הפיתוח במקום. "אנחנו מודים לך על העבר אבל זה לא נגמר בזה. יש לנו עוד עשרות פרויקטים – למגזר הכללי ולמגזר החרדי – בהם הפקידים שלך מקשים את העבודה. כשאתה רוצה – אתה יכול להם. לצערי לא תמיד אתה רוצה".

שר האוצר שטייניץ ציין במהלך נאומו את הלחצים מצד אטיאס. "יש אמנם במשרד האוצר כמה פקידים שקשה לעבוד איתם, אך כאשר אני משתכנע בחשיבותו של פרוייקט מסויים, אני מתגייס לעניין ויודע לכפות את ההחלטה על הפקידות אצלי", סיפר שטייניץ והוסיף: "כך היה גם במקרה הנוכחי".

בטקס הנחת אבן הפינה השתתפו גם הגאון רבי יעקב אדלשטיין, רבה של רמת השרון ורבו המובהק של משה גריידינגר, מנכ"ל החברה הבונה 'נתיב פיתוח', האדמו"ר מלעלוב בית שמש, הגאון רבי ישעיהו הרצל, רבה של נצרת עילית, יעקב אשר, ראש עיריית בני ברק, ושמעון גפסו, ראש עיריית נצרת עילית. במהלך הטקס הוקרא גם מכתב ברכה מיוחד ששיגר אליו הגאון רבי אהרן לייב שטיינמן.













אטיאס הר יונה סיור זוגות סבסוד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד