כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
'ההר המקולל'

הלוחמים החרדים ששומרים על המוצב המסוכן ביותר במדינה • צפו

כתב 'בחדרי' יצא לסקר את מוצב 'גלדיולה' הממוקם בגבול לבנון, ונחשב לאחד מהמוצבים המסוכנים ביותר במדינה, יש שיאמרו אף המסוכן מביניהם • לוחמי פלגת 'חץ' - הפלוגה החרדית בצנחנים, נבחרו לשמור על המוצב, מה שמלמד על ההערכה לה זוכה הפלוגה בצמרת הצבאית

הלוחמים החרדים ששומרים על המוצב המסוכן ביותר במדינה • צפו
מוצב גלדיולה צילום: קובי פוטוגרף

השעה: 05:30. המיקום: מוצב גלדיולה - גבול לבנון, או בשמו האחר "ההר המקולל". מזג האוויר: גשם, ברד וסופת רוחות. את הקור העז הזה מכירים לוחמי "חץ"- הפלוגה החרדית בצנחנים היטב. 

זה אזור שבו הכניסה לאזרחים אסורה, ומעטים מאוד עד כמעט ואינם האנשים שנכנסו לפה אי פעם שלא במסגרת צבאית. כשהציעו לי להצטרף לסיור במוצב, לא חשבתי שזה יהיה כזה מפחיד. מהכניסה לעלייה למוצב - שטח שבו כבר אסור לאזרחים לשהות ועד לעלייה אל המוצב עצמו - כמה קילומטרים טובים של דרך, הלב שלי לא הפסיק לפעום. בכל זאת מדובר במרחק נגיעה מחוות שבעא בלבנון. הרשת הסלולרית המקרטעת רק תרמה להרגשת הפחד.

מאז שנכבש ההר על ידי כוח גולני, הספיקו ההר והמוצב שבפסגתו להפוך לסמל צה"לי. אחד האירועים שנחרטו עמוק בתודעה הציבורית התרחש בשנת 2000, לאחר יציאת צה"ל מלבנון: פעילי חיזבאללה תקפו סיור צבאי, הרגו וחטפו את גופותיהם של שני לוחמי הנדסה, בני אברהם ועדי אביטן ז"ל, ואת הנהג עומר סואעד ז"ל.

גם בשנים שקדמו לאירוע החטיפה, השקט לא שרר במקום. אפשר להבין זאת כשמתבוננים בגדרות ההגנה העצומות שבחזית המוצב, הבטונדות בכל מקום, והצלקות העמוקות שעל בטון עמדות הבונקר הצופים לעבר לבנון.

במהלך שנות ה-90 ועד מלחמת לבנון השנייה (תשע"ו), מרחב ההר היה זירת הלחימה המרכזית והגלויה ביותר בין צה"ל למחבלים מלבנון, זאת בשל מיקומו הקרוב ביותר אל שטחו של חיזבאללה והמחלוקת לגבי הריבונות בו. חילופי אש, התקלויות, ירי מרגמות, הנחת מטענים על צירים ואף שיגור טילי נ"ט על עמדות המוצב היו אירועים שהיו בהר כל העת.

אמנם, לאחר מלחמת לבנון השנייה השקט היחסי נשמר במקום, אך זהו עדיין אזור נפיץ במיוחד ומוגדר כמוצב המסוכן ביותר בישראל.

רק ב-2015, כמעט עשור לאחר מלחמת לבנון השנייה, חיזבאללה הציב מארב נ"ט סמוך להר והרג שני לוחמי גבעתי כנקמה על חיסולו של ג'יהאד מורנייה וגנרל אירני כתוצאה מתקיפה אווירית במרחב סוריה. מאז ברור לכולם - השקט במרחב הוא מדומה ואת המילה שאננות לא מכירים פה כלל. המתח והדריכות מורגשים היטב באוויר.

אמנם, לאחר מלחמת לבנון השנייה, התקבלה החלטת האו"ם 1701 על פיה לחיזבאללה אסור להימצא בקרבת הגבול עם ישראל, וכך גם במרחב הר דב, אך לוחמי החיזבאללה נמצאים באזור כל העת.

את המרחב החלו פוקדים בשיטתיות ובתדירות גבוהה גם אזרחים, חקלאים ורועי צאן לבנונים, שנעים ממש על הקו הכחול ולא פעם מניעים את ראשם לכיוון השטח הישראלי, וזה לא סתם.

חלק מאותם אנשים, על פי המודיעין במוצב, הם ככל הנראה אנשי חיזבאללה בדמוי אזרחים תמימים, שעוקפים בערמומיות את המגבלות שהוטלו עליהם ופועלים על הגבול בלי הרף, לפעמים גם בחסות החשכה והסבך הרב המצוי בהר, במטרה לאסוף מידע על פעילות צה"ל ולבנות תשתיות ומכשולים.

מי שנבחרו לשמור על המוצב הרגיש, הם לא אחרים מאשר לוחמי פלגת "חץ" - הפלוגה החרדית בצנחנים, מה שמלמד על ההערכה לה זוכה הפלוגה בצמרת צה"ל.

הפלגה שהוקמה אך לפני כשנתיים וחצי, צברה כבר שלל פעולות מבצעיות מאתגרות במיוחד, והמקצועיות שלה, יחד עם קור הרוח של הלוחמים החרדים, הם אלו שהובילו לבחירתה כמופקדת על המוצב המוגדר כאחד המוצבים הנפיצים ביותר מבחינה ביטחונית.

צפו בגלריית התמונות מן המוצב, שצולמה על ידי הצלם קובי פוטוגרף:

פלוגת חץ מנהלת החרדים הצבאית גבול לבנון חרדים בצבא חרדים בצנחנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד