ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

בריחת שתן: מתי זה קורה?

היכרות עם הסיטואציות שבהן גברים ונשים עלולים לחוות דליפת שתן בלתי רצונית יכולה למנוע חוסר נעימות והפתעות מיותרות. אז מתי זה קורה ומה עושים כדי להתמודד? הנה כמה הצעות

בריחת שתן: מתי זה קורה?
היגיינה צילום: pixsabay

בריחת שתן היא תופעה שכיחה בגיל המבוגר שיכולה להופיע גם אצל גברים ונשים צעירים. בפועל, היא באה לידי ביטוי באובדן שליטה על שלפוחית השתן – עד כדי דליפה בלתי רצונית של שתן במצבים שונים וגם בדרגות חומרה שונות. עם זאת, יש פחות או יותר נסיבות קבועות שבהן דליפת שתן מן הסוג הזה עלולה להתרחש.

הנה למשל כמה סיטואציות שבהן גברים ונשים עלולים לחוות דליפת שתן בלתי רצונית ומה שאפשר לעשות כדי למנוע אותה:

  1. בריחת שתן במאמץ

לחץ תוך בטני עלול לעלות בפתאומיות במצבים כמו שיעול, עיטוש, צחוק והרמה של משאות כבדים. בנוסף, זו תופעה שקיימת על רקע פעילויות ספורטיביות כגון הרמת משקולות, כפיפות בטן, קפיצה וריצה והיא גורמת לעיתים לבריחת שתן לא רצויה.

כמובן שאי אפשר להימנע לגמרי מסיטואציות שגורמות לעליה פתאומית בלחץ התוך בטני, אך מי שיודע שהוא נמצא בקבוצת סיכון יכול להשתמש במוצרי ספיגה. במקביל, עדיף להימנע מפעילויות ספורטיביות קשות מדי ללא הקפדה על סרגל מאמצים הדרגתי.

  1. בריחת שתן מתוך דחיפות

תחושה חזקה ופתאומית של צורך לרוקן את השלפוחית עלולה לגרום גם היא לבריחת שתן. זו תחושה שמתאפיינת בכך שלא ניתן לעמוד בפניה, מה שמתרחש בעיקר בדרך לשירותים או לפני שמפסיקים להוריד את הבגדים.

הפתרון לבריחת שתן מתוך דחיפות הוא להבין את הסיטואציה ולתרגל מתן שתן במרווחי זמן קבועים. אם בין לבין נמנעים מביקורים בשירותים, אפשר גם לאמן בצורה הזו את השריר שבדופן השלפוחית ולהרגיל אותה לאגור כמויות שתן גדולות יותר.

  1. בריחת שתן ממילוי יתר

מילוי יתר עלול לגרום לדליפת כמויות קטנות יחסית של שתן. זה קורה כתוצאה מחסימה במוצא השלפוחית, או לחילופין בגלל פגיעה ביכולת של השריר שנמצא בדופן השלפוחית להתכווץ כמו שצריך כדי לאפשר התרוקנות יעילה.

היתרון הוא שניתן לזהות תסמינים ספציפיים של בריחת שתן ממילוי יתר ולהתמקד בהם לצורך הטיפול. מנגד, התנאי הוא לבקר אצל אנשי מקצוע ולא להתבייש לדבר על התופעה.

  1. בריחת שתן על רקע תפקודי

הרבה אנשים שלוקים במגבלה בניידות סובלים מבריחת שתן בגלל שהם מתקשים להגיע לשירותים. גם כאן, הדגש הוא על טיפול סיעודי בפגיעה בתפקוד ולא רק בסימפטומים של דליפת השתן עצמה.

בסופו של דבר, בריחת שתן מתרחשת בסיטואציות מגוונות ושונות. לשם השוואה, קיימת גם סיטואציה של בריחת שתן מעורבת – שילוב של בריחת שתן במאמץ ומתוך דחיפות. זו תופעה שכיחה מכפי שנהוג לחשוב וההתמודדות איתה כוללת גם כן שינוי באורח החיים ושימוש במוצרי ספיגה.

היגיינה מבוגרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד