ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

הנפקת פייסבוק תומחרה בקצה העליון של טווח היעד לפי שווי שוק של 104 מיליארד דולר

הרשת החברתית גייסה 16 מיליארד דולר בהנפקה הראשונה לציבור הגדולה מעולם של חברת טכנולוגיה • ה-IPO נימנה על שלושה הגדולים מעולם בארה"ב לצד ויזה ו-GM

  • כ"ו אייר התשע"ב
הנפקת פייסבוק תומחרה בקצה העליון של טווח היעד לפי שווי שוק של 104 מיליארד דולר



פייסבוק, מפעילת הרשת החברתית הגדולה בעולם, תמחרה את הנפקתה הראשונה לציבור (IPO) במחיר של 38 דולר למניה - הקצה העליון של טווח מחירי היעד, המציב אותה בין שלוש ההנפקות הראשונות לציבור הגדולות בתולדות ארה"ב. המסחר במניותיה יתחיל מחר בבורסת נאסד"ק תחת הסימול FB. במסגרת ההנפקה מכרה פייסבוק 421.2 מיליון מניות במחיר זה.

החברה גייסה 16 מיליארד דולר בהנפקה - ההנפקה הראשונה הגדולה מעולם של חברת טכנולוגיה. ההנפקה של פייסבוק נמנית על שלוש ההנפקות הראשונות לציבור הגדולות מעולם בארה"ב. ההנפקה הראשונה הגדולה ביותר בתולדות ארה"ב בוצעה בחודש מארס 2008 על ידי חברת כרטיסי האשראי ויזה, אשר גייסה 19.65 מיליארד דולר ב-IPO. ההנפקה הראשונה השנייה בגודלה בתולדות ארה"ב בוצעה על ידי יצרנית המכוניות ג'נרל מוטורס, אשר גייסה 18.14 מיליארד דולר בחודש נובמבר 2010.

תאונת הדרכים המהדהדת, שבה ספגה השבוע פייסבוק פגיעה חזיתית מג'נרל מוטורס, הצליחה להסיט לרגע את תשומת הלב בוול סטריט מההכנות האחרונות של מצעד המשקיעים החגיגי לעבר נאסד"ק. ענקית הרכב האמריקאית תקפה את פייסבוק כשהאשימה אותה שהפרסום ברשת החברתית אינו יעיל, והודיעה בצעד חריג על הפסקה מוחלטת של הפרסום באתר, שבו השקיעה מדי שנה 40 מיליון דולר.

קצת מפתיע לשמוע טענות על יעילות דווקא מצד סמיטריילר מיושן וזולל משאבים, שהיה זקוק לחילוץ הממשל ב-2008 לאחר ששקע עמוק בבוץ של הפסדי ענק. את המתקפה הישירה של ג'נרל מוטורס על פייסבוק, יומיים בלבד לפני הנפקתה ההיסטורית, אפשר לראות גם כקרב מאסף בחילופי המשמרות של סמלי ההצלחה של הקפיטליזם האמריקאי: הייצוג הדומיננטי של פירות המהפכה התעשייתית פינה בעשור האחרון את מקומו למפלצות של מהפכת המידע, ובראשן פייסבוק וגוגל.

פייסבוק, פירסמה בפברואר לראשונה את נתוניה הפיננסיים במלואם, כחלק מהמסמכים שהגישה לקראת הנפקתה. בתשקיף שהציגה אין כמעט נתון שלא מזמין "לייק". דוגמאות נבחרות: זינוק של 43% במספר המשתמשים החודשיים ל-845 מיליון איש, 250 מיליון תמונות שעולות לאתר מדי יום ו-425 מיליון משתמשים בסלולר ברחבי העולם. הנתון המדהים ביותר כנראה, שממחיש עד כמה פייסבוק דומיננטית ברשת, הראה כי 1 מתוך כל 5 דפים נצפים בארה"ב בשנה החולפת היה של פייסבוק - כלומר היא מהווה 20% מרשת האינטרנט במדינה המקוונת בעולם.

אבל הנתונים האלה, מרשימים ככל שיהיו, היו מעניינים כקליפת השום את מאות המשקיעים שעמדו בתור ברואד שואו שערכה פייסבוק, אילולא היו מניבים הכנסות של מיליארדים ורווחי עתק. בקופת המזומנים של פייסבוק נחים כיום כ-4 מיליארד דולר, לאחר שהרווח הנקי זינק ב-2011 בכמעט 70% והסתכם במיליארד דולר.

הכנסות החברה ב-2011 הכפילו את עצמן ל-3.7 מיליארד דולר, לעומת 1.9 מיליארד דולר ב-2010, בעיקר בזכות הפרסום באתר, שתורם 85% מהכנסות החברה. בפרספקטיבה הזאת, סגירת חשבון הפרסום של ג'נרל מוטורס בפייסבוק מהווה בסך הכל 1% מעוגת הפרסום של הרשת החברתית הגדולה בעולם. זה קצת כמו חבר רחוק שעשה לכם "בלוק" - לא נעים, לא נורא.

ההנפקה של פייסבוק מגמדת כל גיוס הון דומה של חברות אינטרנט וטכנולוגיה בעבר. ספק אם בהנפקת גוגל באוגוסט 2004, חצי שנה לאחר שהקים את סטארט-אפ הקולג'ים החביב שלו, דמיין הסטודנט מארק צוקרברג שכעבור שמונה שנים בלבד יהיה הונו האישי גדול יותר מכל שווי ההנפקה של גוגל. צוקרברג מחזיק ב-28.4% ממניות פייסבוק, מה שמעניק לו הון של יותר מ-25 מיליארד דולר - 2 מיליארד יותר משווי השוק של גוגל בזמן הנפקתה בנאסד"ק לפני שמונה שנים.

גם שווי השוק הכולל של האחיות הצעירות והחצופות של פייסבוק - לינקדאין, זינגה וגרופון - שמיהרו להנפיק את עצמן בשנה החולפת במעטה עבה של קונפטי, אינו מדגדג את זה של הרשת החברתית. לינקדאין, הרשת החברתית העסקית, הונפקה במאי שעבר לפי שווי שוק של 4.25 מיליארד דולר. חצי שנה לאחר מכן גייסה ענקית הקופונים גרופון 700 מיליון דולר לפי שווי של 12.7 מיליארד דולר, וכעבור כמה שבועות הצטרפה לחגיגה זינגה, יצרנית להיטי הרשת "פארמוויל" ו"סמולוויל", כשהנפיקה לפי שווי שוק של 8.9 מיליארד דולר. תחסכו לעצמכם את החישוב - שווי השוק של כולן יחד זהה להון האישי של מארק צוקרברג אחד.

חצי מיליארד מחוברים בסלולר

ב-2009 הוביל סטטוס בפייסבוק לתרומת כליה. ג'ון בורג', תושב אייווה, סבל ממחלת כליות ונכנס לרשימת ההמתנה להשתלה, שבה נכללו באותה תקופה 80 אלף איש ברחבי ארה"ב. בנו מתיו פירסם בפייסבוק סטטוס שבו חיפש תורמים לאביו, ולא נענה. הוא פירסם בפעם השנייה - ומכר שלא ראה כבר שנים הגיב תוך שעה והסכים לתרום

ב-2009 איבדה עובדת בת 20 מיבמ את פיצויי ביטוח הבריאות שלה, לאחר שפירסמה בפייסבוק תמונות שבהן נראתה עליזה - בעודה בחופשת מחלה בשל דיכאון

מיד לאחר מותו של מייקל ג'קסון ביולי 2009, נהפך העמוד שלו לפופולרי ביותר בפייסבוק. הפופולרי ביותר לפניו היה נשיא ארה"ב ברק אובמה, עם 6 מיליון מעריצים

באוסטרליה חוקי לזמן אדם לבית משפט דרך פייסבוק, ולהודעת זימון ברשת יש תוקף משפטי

כשפייסבוק שינתה את מדיניות הפרטיות שלה ב-2009 נהפכו תמונות של מארק צוקרברג - שבהן הוא נטול חולצה, מחזיק דובון צעצוע ונראה שיכור - לפומביות

מחקר של שני סטודנטים מ-MIT מצא כי אפשר לנחש את ההעדפה המינית של גבר שלא פירסם אותה בפייסבוק, רק לפי המגדר וההעדפה המינית של חברי הפייסבוק שלו - אפילו אם שאר פרטיו נותרו חסויים. להומואים היה אחוז גבוה יותר של חברים הומואים

לפי נתוני אתר socialbakers, שעוקב אחר נתוני שימוש בפייסבוק, ארה"ב היא שיאנית הפייסבוק - עם 157,348,340 משתמשים בשלושת החודשים האחרונים. ישראל נמצאת באמצע, עם 3,462,020 משתמשים - עלייה של כמעט 1% מהרבעון שקדם לו. המספר הנמוך ביותר נרשם בוותיקן, עם 20 משתמשים בלבד

בעקבות ביקוש ער להנפקה, עדכנה פייסבוק פעמיים את מסמכי ההנפקה שהוגשו לרשות ני"ע במהלך 48 השעות החולפות, והעלתה הן את מחיר ההנפקה והן על מספר המניות שיימכרו.

לאחר ששלשום העלתה פייסבוק את מחיר היעד של ההנפקה מטווח של 35-28 דולר למניה (אשר שיקף לחברה שווי שוק של 96-77 מיליארד דולר) לטווח של 38-34 דולר (המשקף לפייסבוק שווי שוק של 104-93 מיליארד דולר), הגדילה פייסבוק אתמול את היקף ההנפקה המתוכננת ב-25% ל-421.2 מיליון מניות, לעומת התוכנית המקורית למכור 337.4 מיליון מניות.

במובן זה פייסבוק היא חריגה, שכן לפי נתוני דילוג'יק, רק 3.4% מהחברות שביצעו IPO מאז שנת 1995 העלו הן את מחיר היעד והן את מספר המניות שבכוונתן למכור, לקראת ההנפקה.

מארק צוקרברג, המייסד שותף ומנכ"ל פייסבוק, מכר במסגרת ההנפקה מניות ששוויין 1.2 מיליארד דולר. שווי המניות שנשאר בידיו לפי מחיר ההנפקה הוא 19.1 מיליארד דולר.

פייסבוק, המתהדרת ביותר מ-900 מיליון משתמשים רשומים - מספר שהיה הופך אותה למדינה השלישית בגודלה בעולם במונחי אוכלוסיה - רשמה צמיחה חסרת תקדים מאז היווסדה בשנת 2004. בשנה שעברה רשמה החברה רווח של מיליארד דולר על הכנסות של 3.7 מיליארד דולר, לעומת הפסד של 56 אלף דולר והכנסות של 272 מיליון דולר שרשמה רק לפני שלוש שנים, ב-2008.
פייסבוק צוקרברג מניות שיא הנפקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד