י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"לב רחב שהיה בו מקום לכולם"

תיעוד דומע מרמות: המונים ליוו את שעיה ז"ל

בתחילת זמן חורף ובר"ח חשוון ליוו המונים בשכונת רמות את הבחור המתמיד ירחמיאל ישעיהו ברכר, בן ה-21 שנהרג במהלך טיול במדבר יהודה • מפאת ראש חודש קיצרו המספידים וראש הישיבה שבה למד - זעק: "שעיה הצדיק ז"ל לא זכה להקים בית, אבל פעולותיו הם תולדותיו" • צפו

תיעוד דומע מרמות: המונים ליוו את שעיה ז"ל
הלווית הבחור ירחמיאל ישעיהו ברכר ז"ל צילום: מוטי כהן

המונים ליוו הבוקר (שלישי) את הבחור החשוב ירחמיאל ישעיהו ברכר ז"ל מחסידות אלכסנדר, שנהרג בצוק במדבר יהודה והוא בן 21. מסע ההלוויה יצא מרחבת בית המדרש 'אוהל יוסף' בשכונת רמות בירושלים. 

במסע הלוויה הספידו הגאון רבי יצחק אזרחי ראש ישיבת מיר, הגאון רבי  אברהם משה הלפרין רב ביהמ"ד 'אהל דב', הגר"מ לנציצקי ראש ישיבת אלכסנדר, ואביו הרב דוד ברכר.

הגר"מ לנציצקי, ראש ישיבת אלכסנדר, אמר בהספדו: "אמנם אסור להספיד בר"ח, אבל לדבר ממעשיו הדגולים של הנפטר על מנת ללמוד ממנו דרך חיים זה מותר. הבחור הצדיק שעיה ז"ל קיים בכל רגע את מש"כ מה ה' דורש ממך, שזה עשות משפט - ללכת ע"פ התורה בכל צעד ושעל, לימוד של שעות רצופות בעיון ובהתמדה יוצאת מן הכלל".

"אהבת חסד - להיכנס לכל עניין לפנים משורת הדין, לב רחב שהיה בו מקום לכולם התמסרות לכל ענין ולכל אדם במיוחד לבחורים חלשים בהם השקיע זמן ומסירות עצומה על מנת שיישארו והכל בהצנע לכת מופלאה בלי להחזיק טובה לעצמו, בלי לחשוב שהוא בכלל עשה משהו. תולדותיהם של צדיקים מעשיהם הטובים, שעיה ז"ל לא זכה להקים בית אבל פעולותיו שרב הנסתר בהם על הגלוי הם תולדותיו. שעיה בחור צדיק".

הרב הלפרין, רב השכונה, קרא להתחזק בשמירה מפגעי הטכנולוגיה, "כולם בשכונה הכירו את הבחור, עלם חמודות ממש, חיוך שלא מש מפניו ונעים שיחה בלימוד. הרבה לסייע לכל נצרך, והיה במקום הנכון בכל עת".

הרב ביקש להתחזק בשני נושאים חשובים. האחד, שלא שייך לכולם, "אבל הבחורים אותם קירב והיה להם לכתובת, להתרחק מאותם הכלים המשחיתים. ובוודאי שמי שיזרוק מכשיר כזה עולה הדבר כמו סיום הש"ס בבלי, וזה לעילוי נשמתו. הדבר השני, וזה שייך לכולם, ללמוד מדרכיו של המנוח. לשים לב לסביבה מי זקוק למילה טובה לחיוך לעזרה ואפילו לתוכחה בצורה חכמה".

הגר"י אזרחי, מראשי ישיבת מיר, הביא בהספדו בשם הגר"א שאומרים ש"מי ששם את כל מאווייו בלימוד התורה מזכים אותו בדעה בינה והשכל ללמוד וללמד. ולזה זכה המנוח שהיה תלמיד בישיבת מיר בשנה האחרונה, בגיל כה צעיר לזכות לדרגה של ללמד זה משום שהוא שם את כל מאווייו בלימוד התורה. וכל מי שהכיר אותו יודע שהוא ניחן בדעה בינה והשכל ללמוד וללמד". הגר"י אזרחי קרא לבחורי הישיבות לנהוג במשנה זהירות, "במיוחד בבין הזמנים שתובע קרבנות".

אביו הרב ברכר נפרד מבנו וקרא ללמוד הלכות כיבוד אב ואם בהלכה - שמביא לידי מעשה. "אם גלגלו לי את הזכות להיות האבא השכול עם לב נשבר, הרי שזה בזכותו של בני שהוא זכאי. באחד מימי חול המועד חזרנו הביתה בשעה מאוחרת וביקשתי ממנו ללכת לישון, הוא אמר שהוא חייב לעשות טלפון קצר לבחור שמחכה לזה".

"בשלש לפנות בוקר, אחרי שלש שעות שעות שיחה, ביקשתי ממנו ללכת לישון והוא ענה לי "אינני יכול לעזוב את הבחור".

האב הוסיף בכאב, "לא ידעתי את ערכו הרם של בני וכנראה שלא נהגתי בו באופן הראוי ועל כך אני מבקש מחילה. כל אחד ישאל את מורה דרכו במה להתחזק אבל ליבי, לב נשבר, אומר לי להתחזק בהלכות כיבוד אב ואם בלימוד ומעשה - לכל הפחות בימי השלושים". 

ירחמיאל ישעיהו ברכר רמות חסידות אלכסנדר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד