י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
ההדלפות מתיקי נתניהו והחרמת הטלפונים

שר המשפטים במתקפה חריפה נגד הפרקליטות - מנדלבליט וניצן משיבים אש

באופן חריג, שר המשפטים התייצב הערב ונשא נאום חוצב להבות נגד אנשי הפרקליטות החוסים תחת משרדו. זאת על רקע ההדלפות מתיקי נתניהו וכן החרמת הטלפונים | אוחנה: "הצעתי פוליגרף ונתקלתי בסירוב מוחלט" | היועמ"ש ופרקליט המדינה: "איש לא יסיט אותנו מדרך הישר"

שר המשפטים במתקפה חריפה נגד הפרקליטות - מנדלבליט וניצן משיבים אש
אמיר אוחנה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שר המשפטים אמיר אוחנה כינס מסיבת עיתונאים הערב (שלישי), במהלכה תקף את אנשי משרדו - פרקליטות המדינה. "פרקליטות בתוך פרקליטות קובעת לוחות זמנים בהתאם לסדר היום הפוליטי ומדליפה חומרי חקירה", האשים אוחנה.

בפתח דבריו אמר כי בפרקליטות מכהנים "בחריצות ובמסירות פרקליטות ופרקליטים רבים העושים עבודתם נאמנה יום יום בבתי המשפט ובמשרדי הפרקליטות, ומנהלים הליכים משפטיים מול נאשמים, בחלקם עבריינים וארגוני פשיעה מסוכנים".

עם זאת, יש גם פרקליטות אחרת. "פרקליטות שבתוך הפרקליטות". לדברי השר אוחנה "יש מי, שבאמצעות כת קטנה של עיתונאי-חצר הצליחו לבסס את התפישה כי מתחוללת כאן מלחמת בני אור בבני חושך, שבה הפרקליטות מגינה בגופה על הציבור מפני נבחריו".

השר תקף גם את אנשי התקשורת ואמר כי "מקהלה של עיתונאי-חצר ופרשנים מטעם נחלצת תמיד להגנת הפרקליטות ומציגה את התהיות ככפירה ב'שלטון החוק'. קריירות פוליטיות וציבוריות חוסלו בזו אחר זו, כשהציבור - שאינו נחשף לעובדות - משוכנע שמדובר בניקוי אורוות. איש כמעט לא העז לחשוף את הסימביוזה המסוכנת בין גורמים באגף החקירות, בפרקליטות ובתקשורת".

"כך פעלה השיטה. כך חוסלו קריירות. סגירת התיקים או הזיכוי בבית המשפט - תמיד הגיעו מאוחר מדי. בעת הצורך (למשל כדי לסלק שר משפטים שלא מצא חן בעיני ה"מערכת") נשלפו תיקים מן ההקפאה והודלפו מהם פרטים לעיתונאים מסוימים - תמיד אותם עיתונאים. כל זאת כדי שהפוליטיקאים שסומנו יזכרו תמיד שהחרב תלויה מעל ראשם. אם זו אינה סחיטה, איני יודע סחיטה מה היא".

מהי "הפרקליטות שבתוך הפרקליטות?"? שאל אוחנה, והשיב כי "בעוד שרוב הפרקליטים קובעים לוחות זמנים בהתאם להיקף ומורכבות החומרים המשפטיים באופן מקצועי ובלתי תלוי,  הפרקליטות שבתוך הפרקליטות קובעת את לוחות הזמנים במנותק מאלה ובהתאם לסדר יומה של המערכת הפוליטית, מועדי הבחירות והרכבת הממשלה. בכך, היא הופכת עצמה לשחקן במגרש הפוליטי – שחקן שאיננו נתון לבחירת הציבור".

בנאומו, תקף אוחנה גם את עו"ד ליאת בן-ארי, פרקליטת מחוז תל-אביב מיסוי וכלכלה, שליוותה את חקירותיו של בנימין נתניהו מראשיתן. "בעוד שרוב הפרקליטים מקיימים שימוע בלב פתוח ובנפש חפצה כפי שמחייב הדין, הפרקליטות שבתוך הפרקליטות נמצאת בחופשה במהלך השימוע ועל פי הדלפות - שוב הדלפות - כבר גיבשה דעתה בטרם קראה והשיבה לחומרים הרבים, ואין זה משנה כלל מה היו הטיעונים שנשמעו במהלך השימוע".

"הפרקליטות שבתוך הפרקליטות מנהלת יחסי תן וקח עם עיתונאים - היום יש שיכנו זאת "יחסי שוחד" - ומדליפה להם באופן חד צדדי - בניגוד לחוק הפלילי - חומרי חקירה שהגיעו אליהם מתוקף תפקידם".

"בחודשים האחרונים קיימתי מספר שיחות עם בכירי המערכת, באשר לטענות שהעלתי היום", אמר השר אוחנה, בהתייחסותו להדלפות מתוך תיקים משפטיים מתנהלים. "הצעתי הצעות שונות לאיתור העבריינים. הצעתי למשל לערוך בדיקת פוליגרף, בדיקות שכמותן נבדקתי אני כשכיהנתי בשב"כ וכמותם נבדקים אלפים מבין עובדי השב"כ, המוסד, צה"ל ואפילו המשטרה".

השר המשיך ואמר "אם זה טוב להם - למה לא לפרקליטות? - נתקלתי בסירוב מוחלט". עוד אמר השר כי הציע להוציא תדפיסי שיחות של מכשירי הטלפון, "של כל מי בפרקליטות שהיה חשוף למידע שהודלף, למידעים שהודלפו - נתקלתי בסירוב מוחלט".

"סירוב מוחלט למה? לבדוק את האמת. האמת שייתכן והיא ידועה לכל מי שצריך לדעת, אך אסור משום מה שתהיה ידועה וחשופה לעין הציבור". השר אוחנה אמר כי הציע לפתוח בחקירה שתאתר את המדליפים, "נאמר לי שאין זה בסמכותי להורות על פתיחת חקירה, אלא ביכולתי רק לבקש זאת, כמו כל אזרח".

לדבריו, "את הרגישות שאנחנו רואים כלפי פרטיותם של המדליפים, לא ראינו בחקירות אחרות, כולל בימים האחרונים כשמכשירי הטלפון הסלולרי של אנשי קמפיין הליכוד על תוכנם, נחשף. ולהוסיף חטא על פשע, תוכנה של החקירה גם הודלף".

מעט לאחר סיום דבריו, פרסמו היועמ"ש ופרקליט המדינה תגובה חריפה, בה נכתב, "היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה מצרים מאד על דבריו של שר המשפטים הערב. אנו דוחים את הניסיון להטיל דופי בעבודתם של מי מגורמי המשטרה והפרקליטות ללא כל ביסוס עובדתי. מערכת אכיפת החוק לא תיגרר לשדה הפוליטי, כפי שלא נגררה בעבר". 

עוד הוסיפו, "עצמאות התביעה הכללית היא עקרון יסוד של משטר דמוקרטי תקין. מערכת אכיפת החוק פעלה, פועלת ותמשיך לפעול בלא מורא באופן ענייני, מקצועי ולמען שלטון החוק והאינטרס הציבורי בלבד".

ולסיום הצהירו, "איש לא ירתיע אותנו מלעשות את מלאכתנו נאמנה. איש לא יסיט אותנו מדרך הישר".

בנוס, להודעתם זו, שיגרו השניים מנדלבליט וניצן, מכתב תמיכה לפרקליטת מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה), ליאת בן ארי, ולפרקליטים במחוז, כדלהלן; "לליאת, כל צוותי תיקי האלפים וכל פרקליטי מחוז מיסוי וכלכלה!".

"היועץ המשפטי לממשלה ואני מבקשים להביע את צערנו העמוק על עוגמת הנפש העצומה שנגרמת לכם עקב המתקפות האישיות חסרות הבסיס שמופנות כלפיכם מזה זמן רב, ובראש ובראשונה כלפייך ליאת, אשר לצערנו הן הולכות ומתגברות בימים אלה, בעיתוי שאינו מקרי כמובן".

"יש לשנינו אמון מלא בכם ואנו מודים לכם מעומק הלב על עבודתכם המסורה יומם ולילה לטובת האינטרס הציבורי, שאנו יודעים בודאות מלאה שהוא האינטרס היחיד העומד נגד עיניכם".

"יש להתעלם מההתקפות, ההשמצות וההכפשות ולהמשיך ולדבוק בעבודתכם לטובת המדינה. איש לא הרתיענו בעבר ואיש לא ירתיענו בעתיד!"

"בתודה עמוקה, שי ניצן ואביחי מנדלבליט".

אמיר אוחנה הדלפות חקירה פרקליטות המדינה ליאת בן ארי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד