כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

הסכנות הקטלניות שבכבישים חד מסלוליים

גם אברהם ולוט הכירו בכך שיש להפריד ולמנוע חיכוך בין 2 אנשים שאינם מתואמים • שמואל אבואב מזהיר: כביש חד מסלולי בו נוסעים לשני הכיוונים הוא כביש קטלני

הסכנות הקטלניות שבכבישים חד מסלוליים

לכולם זכורה מריבת אברהם אבינו ולוט על הבארות, שבשיאה אמר אברהם ללוט "אם תיימין ואשמילה ואם תשמיל ואיימינה." אברהם הבין שלקרבה בין הרועים מסביב לבארות יש פוטנציאל לחיכוך מסוכן, ובלשונו הציורית אומר ללוט – הבה נצמצם את החיכוך המסוכן בינינו וניפרד. ואכן, לוט שומע על ארץ "מלאה משקים" הלא היא סדום ויורד אליה, בעוד אברהם אבינו נשאר למעלה על ההר בחברון.

ללמדנו שמשחר ההיסטוריה הכיר האדם בסכנות הטמונות בקרבה ובחיכוך בין מי שאינם מתואמים ביניהם ואינם חופפים בדרכם וברצונותיהם, ומצא להם את הפתרון האידיאלי – הפרדה.

ככל שישמע הדבר מוזר, הדברים נותרו תקפים בפשטותם ובאמיתותם גם כיום וגם במקום בו מיצרת הקרבה והחיכוך את הפוטנציאל הגדול ביותר לאסונות מיותרים – בכביש.

אדם נוסע בכביש דו סטרי חד מסלולי ללא הפרדה. בנסיעתו לא חש הנוסע ברכב בסכנה כלשהי, ובודאי שאינו מודע להשלכות החמורות של העובדה שבכביש בו הוא נוסע אין מפרדה פיזית בין הנתיבים, אולם הנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מראים אחרת: כבישים עם מסלול אחד קטלניים פי 2.5 מכבישים עם שני מסלולים. מה שפוגע במשתמשי דרך רבים כל כך בכבישים אלו, הוא בדיוק הפוטנציאל המסוכן שזיהה אברהם אבינו בשעתו, אלא שבכביש החד מסלולי נדחקים כלי רכב שונים יחד, בלי אפשרות לאחד לפנות לסדום ולאחר להישאר בחברון.

בישראל כ-3,000 קילומטר של דרכים בעלות מסלול אחד. כבישים אלו מאופיינים במספר גבוה של הרוגים, הרבה מעבר לחלקם היחסי ברשת הכבישים. ממחקר שנערך עבור עמותת אור ירוק, עולה עוד כי הדרכים החד מסלוליות גובות 60% מהרוגי תאונות הדרכים, אף שחלקם בנפח הנסועה עומד על 30%.

דרכים חד מסלוליות מאופיינות באי הפרדה בין הנתיבים, דבר שיוצר חיכוך בין כלי הרכב שבאים מכל צד. לכן, תאונות חזיתיות נפוצות יותר בדרכים אלו וכמו כן חומרת התאונה גבוהה יותר מדרך דו מסלולית.

הפתרון לכך טמון במפרדה קשיחה, המוכיחה כי ניתן למנוע אובדן חיים. על המדינה להקצות את המשאבים הדרושים להפיכת הדרכים החד מסלוליות לבטוחות יותר. בישראל מאות קילומטרים של כבישים אדומים ללא מפרדה קשיחה- אשר תכליתה למנוע תאונות חזיתיות.

העמדת הנושא בראש סדר העדיפויות הכרחי להצלת חייהם של עשרות בני אדם בכל שנה.
אברהם לוט כביש חד מסלולי סכנה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד