י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

GO או NOGO? איך יודעים האם למיזם שלכם יש סיכוי להצליח?

לא לחינם ישראל זכתה לכינוי "סטארט-אפ ניישן", יש בה את היחס הגבוה ביותר בין מס' חברות הסטארט-אפ לגודל האוכלוסייה במדינה – מדובר ביחס של כחברת סטארט-אפ אחת לכל 1,400 תושבים

GO או NOGO? איך יודעים האם למיזם שלכם יש סיכוי להצליח?
סטארטפים צילום: pixsabay

לא לחינם ישראל זכתה לכינוי "סטארט-אפ ניישן", יש בה את היחס הגבוה ביותר בין מס' חברות הסטארט-אפ לגודל האוכלוסייה במדינה – מדובר ביחס של כחברת סטארט-אפ אחת לכל 1,400 תושבים (באמת??). אך העובדה שאנו חיים במעצמת ההיי-טק והחדשנות לא תורמת רבות לסיכויי ההצלחה ולפי ניתוחים סטטיסטיים כ-4% בלבד מחברות הסטארט-אפ בישראל מצליחות. אז איך דואגים להיות חלק מאותם 4% נחשקים?

שני כוחות עיקריים מעודדים מכירה, של כל מוצר ו/או שירות בעולם; צמצום כאב ו/או הגדלת עונג. בסביבה המודרנית והמערבית כיום רב השירותים/המוצרים החדשים בשוק הם בד"כ nice to have ולא must to have, אי לכך רובם בהכרח מגדילים עונג.

האתגר הגדול ביותר של היזם הנו לזהות את הגדלת העונג אשר עבורו יסכימו לקוחות הקצה לוותר על חלק מההכנסה הפנויה שלהם וה"קרב" על הכנסה פנויה זו אינו פשוט – קיימות המון אפשרויות, איכותיות, זולות ולעתים אף חינמיות.

הכנת תוכנית עסקית מאלצת את היזמים לשבת יחד, עם אנשי מקצוע אשר מתמצאים בסביבה העסקית-כלכלית ולגבש תוכנית עבודה מסודרת אשר תגדיר בסופו של דבר GO או NOGO, כלומר, לצאת לדרך החדשה עם מוצר/שירות חדש או לא.

התוכנית העסקית מסייעת ליזם לנתח את השוק ולקבוע מה הם צרכי הלקוח וטעמיו, היא מסייעת לו להבין מה היא הצעת הערך של מתחריו וכיצד הוא יכול לייצר הצעת ערך עדיפה, היא מסייעת לו להבין איך אותם מתחרים מתמחרים את מוצריהם וכמה הלקוח הסופי יהיה מוכן לשלם עבור מוצרים אלו.

התוכנית העסקית משרטטת תוכנית פעולה אופרטיבית לטווח הקצר ולטווח הארוך, זוהי למעשה תוכנית עבודה סדורה המסייעת ליזם להבין מה סדר הפעולות שלו/ה ברמה חודשית, רבעונית, חצי שנתית ורב שנתית. היא קובעת יעדים ומדדים להצלחה, ובכל פרק זמן המוגדר מראש יכול היזם לעצור ולבחון עצמו, האם עמד ביעדים שלו או עליו לחשב מסלול מחדש.

להבדיל מעסק מסורתי, מעולם "הכלכלה הישנה"; תעשייה, חקלאות, מזון והסעדה, בסטרטאפים מתווסף אתגר נוסף, להבין מאיפה מגיע הכסף או מה המודל העסקי האופטימאלי

מודל עסקי נבנה בהתאם לאופי פעילות המיזם, למשל בפלטפורמות אונליין ו/או באפליקציה ניתן להציע אפשרויות פרסום בתמורה לתשלום כפי שעושות הענקיות פייסבוק וגוגל. מיזם ללא מודל עסקי ברור יתקשה לייצר הכנסות וכיוצא בזה תזרים מזומנים יציב לאורך זמן. זה נכון, ישנם לא מעט מיזמים טכנולוגיים אשר מתקשים להציג מודל עסקי ברור ועדיין מגייסים מיליונים ולעתים עשרות מיליוני דולרים, אבל אלו, להערכתנו לפחות...יתקשו להחזיק מעמד מבלי לתרגם את היתרונות היחסיים שלהם למודל עסקי  וככל הנראה יתגלגל לאותם 96% מחברות הסטארט-אפ שלא זוכות להצליח.

זה נכון, לא תמיד קל לזהות ולהבין מה המודל העסקי הנכון ביותר עבור הסטארט אפ שלכם ואף לא פשוט לבנות תחזית הכנסות והוצאות, לפעמים חסר הידע והניסיון העסקי. מטרתה של התכנית העסקית היא לספק מעטפת למיזם הן בפן הניהולי והן בפן הכלכלי. תכנית עסקית מקיפה תכלול מספר אלמנטים חשובים אשר מטרתם בסופו של דבר להקטין את הסיכון ולהגדיל את הסיכוי שביוזמה העסקית, בין השאר תוכנית עסקית תסייע לכם לגייס השקעה ולהציג את המיזם שלכם בפני שותפים פוטנציאלים.

סטארטאפ תוכנית עסקית ישראלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד