י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

הפתרון היצירתי של מרן פוסק הדור לבעיה שנוצרה בהופעה

מייסד הקונסרבטוריון החרדי רון שולמית על הכרעתו של הגר"נ קרליץ ששילבה רגישות ופקחות 

הפתרון היצירתי של מרן פוסק הדור לבעיה שנוצרה בהופעה
מרן הגר"נ קרליץ זצ"ל צילום: רון שולמית

מעבר לבקיאותו העצומה וכוח הפסיקה שלו, התבלט מרן פוסק הדור הגר"נ קרליץ זצוק"ל ביכולת למצוא פתרונות ע"פ כל גדרי ההלכה לבעיות מורכבות.

דוגמא לדבר ניתן למצוא בשאלה שהגיע לפתחו אודות הופעה של תזמורת בנות, בה היו אמורים להשתתף מספר גברים, כפי שמספר הרב אריה חסיד, מייסד הקונסרבטוריון החרדי רון שולמית.

"החל משלב ההקמה של הקונסרבטוריון נועצנו במרן זצ"ל בכל ענין ודילמה הלכתית שניצבה בפנינו. ר' ניסים עודד אותנו מאוד לספק אלטרנטיבה אמנותית ראויה לבנות חרדיות שמעוניינות ללמוד מוזיקה מבלי להתפשר על הלכה. כאשר התחלנו לצאת עם ההופעות של תזמורת הקונסרבטוריון, פסק מרן שככל שמדובר בנגינה בלבד מותר לגברים בעלי ענין (בעלי תפקידים בקונסרבטוריון וכיו"ב) לשמוע את ההופעות, כל עוד הם לא רואים את הנגניות".

באחת ההופעות הראשונות של תלמידות הקונסרבטוריון, מספר חסיד, הזמנתי מספר בעלי תפקידים מעיריית ירושלים שסייעו מאוד בקיומה ומימונה.

"כמובן שהקצנו להם מקום נפרד, אבל פתאום נזכרתי שיש בעיה עבורם בעצם הצפיה בתזמורת, גם אם חברותיה רק מנגנות ולא שרות. מצד שני, לבטל את ההגעה שלהם אחרי שהם הוזמנו ותכננו להגיע זה בעייתי מסיבות מובנות".

כמו בכל ענין, גם עם השאלה הזאת עלה חסיד לגר"נ קרליץ. "כשהוא שמע את השאלה הוא סימן לי עם האצבע בחיוך 'נו נו נו'", משחזר חסיד. הגר"נ, שהיה ער למורכבות לנוכח הסיטואציה שנוצרה, המליץ על הפתרון הבא: לעמעם את התאורה בבמה ולהאיר דווקא את החלק באולם בו ישבו הגברים.

"זה היה פתרון מושלם מאחר וההופעה התקיימה בבניני האומה, ואנשי העירייה ישבו במקומות הרחוקים יותר, כך שצפיה ברורה במצב הזה היתה לא אפשרית".

"יותר מהכל התשובה הזאת המחישה את הגדלות העצומה של מרן זצ"ל, שלצד התשובות ההלכתיות ידע לרדת לפרטים הטכנים הכי פעוטים כדי לתת מענה לסיטואציות מורכבות".

מתעניינת בלימודי שירה ומוזיקה למגזר החרדי בקונסרבטוריון החרדי 'רון שולמית'?

 

קונסברטוריון הרב ניסים קרליץ הופעה לחרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד