כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

ברקת נגד אולמרט: "במקום להתמודד, אהוד ברח"

לרגל יום ירושלים אמר אולמרט: "לא תהיה ברירה אלא לחלק את ירושלים" • ראש עיריית ירושלים ניר ברקת זעם ואמר: "חלוקה אינה פתרון - דבריו הם דמגוגיה"

אהוד אולמרט. צילום: פלאש90
אהוד אולמרט. צילום: פלאש90



לרגל יום ירושלים העניק ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, ראיון מיוחד ל'מעריב'.

במהלך הראיון תקף את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אשר: "לא יוותר על שלמותה של הבירה גם בתמורה להסכם שלום עתידי. זה המבחן של ההנהגה ביכולת לקבל החלטות, גם אם אלו אינן פופולאריות בעיני חלק מן הציבור.

"מבחינות רבות", הוסיף, "אני חושב שירושלים מתקדמת. וכשאני מדבר על ירושלים המתקדמת, אני מדבר על ירושלים שהיא מערב ירושלים. אני מתכוון לשכונות שבהן גרים יהודים, גם במה שלא היה חלק מהעיר עד 67' במה שקשור לחלקים אחרים של ירושלים, שבהם לא גרים יהודים, אין שינוי גדול.

"הגעתי למסקנות עצובות מאוד לגבי עתידה של ירושלים כעיר מאוחדת, כשראיתי שממשלות ישראל לא מסוגלות ואולי גם לא רוצות להשקיע בירושלים את המשאבים הדרושים, כדי שהאיחוד של העיר לא יהיה סיסמה, אלא מציאות. אף ממשלה ישראלית מאז 67' לא עשתה אפילו אפס קצהו של מה שנדרש כדי לאחד את העיר באופן מעשי.

"זו טרגדיה שתוביל אותנו, בלית ברירה, לוויתורים פוליטיים בלתי נמנעים. אגב, שלא יהיה פה ספק, ואני לא אומר את זה באיזשהו גלגול עיניים: גם הממשלה שאני עמדתי בראשה לא עשתה את כל מה שהיה צריך כדי להפוך את ירושלים לעיר מאוחדת. אמנם השקענו בירושלים, אבל במודע השקענו בעיקר במערב העיר ובשכונות החדשות כמו הר חומה, פסגת זאב, רמות וגילה, ונמנענו מלהשקיע באזורים שאני חושב שבעתיד לא יהיו חלק מירושלים שתהיה בריבונות מדינת ישראל".

אולמרט הדגיש כי אילו היה ראש ממשלה עוד ארבעה חודשים-חצי שנה, יכול היה להגיע להסכם שלום: "הייתי במרחק נגיעה מהסכם שלום. הפלסטינים אף פעם לא דחו את הצעותיי. וגם אם בפעם ה-1,000 יהיו גורמים שינסו לטעון שהם דחו את הצעותיי, המציאות הייתה שונה. הם לא קיבלו אותן, ויש הבדל. הם לא קיבלו אותן כי המשא ומתן לא הסתיים, הוא היה על סף סיום... אני מאמין שאפשר היה להגיע להסכם שלום. הפערים היו קטנים מאוד, אנחנו הגענו כבר לישורת האחרונה ביותר.

אך הוא מסרב להיכנס לפרטים, כי "אני חושב שזה יכול להיות עוד אקטואלי.

השבוע, כך סיפר, סייר בעיר, ומאד נהנה.

יחד עם זאת אמר: "החלוקה האנושית היא אחד הנושאים שמפריעים לי בירושלים. אני מרגיש שחיות פה אוכלוסיות שלא מתחברות זו לזו. זה נכון לא רק לגבי יהודים וערבים, אלא גם לגבי חרדים-חילונים ודתיים-חרדים. יש משהו שחסר באחדות הכללית של העיר גם במבנה שלה. מה שחסר זה איזשהו מרכז עיר זורם, שהכל זורם אליו: כל החיים, כל האנשים, כל הרוח הירושלמית. זה עוד איננו, אבל צריך להשאיר משהו לראש העיר שיעשה בכהונתו, ואני מקווה שהוא יעשה את זה בהצלחה".

דברי אולמרט - דמגוגיה

ראש העיר ירושלים ניר ברקת התייחס לדבריו של אולמרט בנושא עתידה של העיר ואמר: "אולמרט טועה טעות מרה כשהוא חושב שחלוקה במקום אחדות, היא הפיתרון ודבריו הם דמגוגיה.

"הוא איבד את אמונו בירושלים כאשר היה ראש עיר. הוא רוצה לברוח מהקונפליקטים בירושלים ולהיכנע להם, במקום להתמודד עימם ולנהל אותם. זו לא הדרך.

"רוב עצום של תושבי ירושלים והמדינה, כולל תושבי מזרח העיר אינם מעוניינים בחלוקת העיר ומבינים שירושלים מאוחדת היא המודל הנכון, אידיאולוגית ופרקטית".

"הצטערתי לשמוע כי אולמרט אמר כי לא השקיע במזרח העיר והזנחתו את העיר אכן הורגשה היטב.

"בתקופתי מושקעים בתמיכת ראש הממשלה והשרים מאות מיליונים לצמצום הפערים במזרח העיר באופן חסר תקדים. אין לי ספק הדבר הנכון לעשות בירושלים הוא להמשיך להשקיע ולאחד במקום לברוח ולטמון את הראש בחול כפי שנעשה בעבר".

הצטערתי לקרוא דברי איוולת

גם שר החינוך, גדעון סער, תוקף הערב בחריפות את אולמרט. "ירושלים מעולם לא היתה בירתו של עם אחר זולת העם היהודי, לכן הצטערתי דווקא בבוקרו של יום ירושלים לקרוא מאת מי שכיהן כראש עיריית ירושלים דברי איוולת"

לדברי סער, "אולמרט אומר כי בירושלים ויתורים פוליטיים הם בלתי נמנעים ואני אומר כי הויתור הפוליטי מוצה כאשר סיימת את כהונתך כראש הממשלה"

"כשאני רואה כאן הערב את הנחישות לשמור על ירושלים בידינו- אין שום כוח שיכול לפגוע בריבונותינו על בירת ישראל המאוחדת", אמר שר החינוך. בהמשך פנה אל הקהל ושאל: "האם אתם מסכימים שעל החומות יעמדו מחבלים פלסטינים?"

"זה לא יקרה כי לא ניתן שזה יקרה! בירושלים תהיה ריבונות אחת- בעיר העתיקה, בהר הבית, בהר הזיתים ובעיר דוד. את כל מסכת השקרים של אבו מאזן וחבר מרעיו המדברים על כיבוש ירושלים על ידינו ניתן לפורר עד דק באמצעות העובדות ההיסטוריות"



יום ירושלים אהוד אולמרט ניר ברקת מזרח ירושלים משא ומתן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד