י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

חיות תוקפת את אוחנה: "אין לימים אלו אח ורע בהיסטוריה השלטונית"

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות תוקפת את שר המשפטים אוחנה: "אין לימים אלו אח ורע בהיסטוריה השלטונית"

חיות תוקפת את אוחנה: "אין לימים אלו אח ורע בהיסטוריה השלטונית"
אמיר אוחנה במסיבת העיתונאים צילום: יונתן זינדל / פלאש 90

בנאום שנשאה אסתר חיות, נשיאת בית המשפט העליון, במהלך אירוע פתיחת שנת המשפט של לשכת עורכי הגין מחוז צפון, היא תקפה בחריפות את שר המשפטים אמיר אוחנה.

"ימים כאלה, שאין להם אח ורע בהיסטוריה השלטונית שלנו, מחייבים את כולנו לעמוד איתן ולעשות את מלאכתנו ללא מורא, באחריות ובשיקול הדעת, כמי שאמונים על שלטון החוק, על שמירתו ועל ביצור מעמדו. ובאומרי "כולנו" אני מכוונת לא רק אל הרשות השופטת ואל הגורמים הנוספים המופקדים על אכיפת החוק, אלא גם אל לשכת עורכי הדין אשר בעיניי ממלאת תפקיד חשוב בהקשר זה".

הנשיאה הוסיפה: "אכן, איש אינו חסין מביקורת ותמיד יש מה לשפר, לבחון ולבדוק. זהו חלק בלתי נפרד מדמוקרטיה מהותית, פתוחה, חיה ונושמת ואולם יש להיזהר ולהישמר שמא דברים הנחזים להיות ביקורת לגיטימית מהווים למעשה מהלך הטומן בחובו דה- לגיטימציה למוסדות ולמשרתי ציבור נאמנים, בלעדיהם נתקשה כולנו לשמור על שלטון החוק".

כזכור, שלשום (שלישי) כינס שר המשפטים אמיר אוחנה מסיבת עיתונאים, במהלכה תקף את אנשי משרדו - פרקליטות המדינה. "פרקליטות בתוך פרקליטות קובעת לוחות זמנים בהתאם לסדר היום הפוליטי ומדליפה חומרי חקירה", האשים אוחנה.

בפתח דבריו אמר כי בפרקליטות מכהנים "בחריצות ובמסירות פרקליטות ופרקליטים רבים העושים עבודתם נאמנה יום יום בבתי המשפט ובמשרדי הפרקליטות, ומנהלים הליכים משפטיים מול נאשמים, בחלקם עבריינים וארגוני פשיעה מסוכנים".

עם זאת, יש גם פרקליטות אחרת. "פרקליטות שבתוך הפרקליטות". לדברי השר אוחנה "יש מי, שבאמצעות כת קטנה של עיתונאי-חצר הצליחו לבסס את התפישה כי מתחוללת כאן מלחמת בני אור בבני חושך, שבה הפרקליטות מגינה בגופה על הציבור מפני נבחריו".

השר תקף גם את אנשי התקשורת ואמר כי "מקהלה של עיתונאי-חצר ופרשנים מטעם נחלצת תמיד להגנת הפרקליטות ומציגה את התהיות ככפירה ב'שלטון החוק'. קריירות פוליטיות וציבוריות חוסלו בזו אחר זו, כשהציבור - שאינו נחשף לעובדות - משוכנע שמדובר בניקוי אורוות. איש כמעט לא העז לחשוף את הסימביוזה המסוכנת בין גורמים באגף החקירות, בפרקליטות ובתקשורת".

"כך פעלה השיטה. כך חוסלו קריירות. סגירת התיקים או הזיכוי בבית המשפט - תמיד הגיעו מאוחר מדי. בעת הצורך (למשל כדי לסלק שר משפטים שלא מצא חן בעיני ה"מערכת") נשלפו תיקים מן ההקפאה והודלפו מהם פרטים לעיתונאים מסוימים - תמיד אותם עיתונאים. כל זאת כדי שהפוליטיקאים שסומנו יזכרו תמיד שהחרב תלויה מעל ראשם. אם זו אינה סחיטה, איני יודע סחיטה מה היא".

מהי "הפרקליטות שבתוך הפרקליטות?"? שאל אוחנה, והשיב כי "בעוד שרוב הפרקליטים קובעים לוחות זמנים בהתאם להיקף ומורכבות החומרים המשפטיים באופן מקצועי ובלתי תלוי,  הפרקליטות שבתוך הפרקליטות קובעת את לוחות הזמנים במנותק מאלה ובהתאם לסדר יומה של המערכת הפוליטית, מועדי הבחירות והרכבת הממשלה. בכך, היא הופכת עצמה לשחקן במגרש הפוליטי – שחקן שאיננו נתון לבחירת הציבור".

בנאומו, תקף אוחנה גם את עו"ד ליאת בן-ארי, פרקליטת מחוז תל-אביב מיסוי וכלכלה, שליוותה את חקירותיו של בנימין נתניהו מראשיתן. "בעוד שרוב הפרקליטים מקיימים שימוע בלב פתוח ובנפש חפצה כפי שמחייב הדין, הפרקליטות שבתוך הפרקליטות נמצאת בחופשה במהלך השימוע ועל פי הדלפות - שוב הדלפות - כבר גיבשה דעתה בטרם קראה והשיבה לחומרים הרבים, ואין זה משנה כלל מה היו הטיעונים שנשמעו במהלך השימוע".

"הפרקליטות שבתוך הפרקליטות מנהלת יחסי תן וקח עם עיתונאים - היום יש שיכנו זאת "יחסי שוחד" - ומדליפה להם באופן חד צדדי - בניגוד לחוק הפלילי - חומרי חקירה שהגיעו אליהם מתוקף תפקידם".

"בחודשים האחרונים קיימתי מספר שיחות עם בכירי המערכת, באשר לטענות שהעלתי היום", אמר השר אוחנה, בהתייחסותו להדלפות מתוך תיקים משפטיים מתנהלים. "הצעתי הצעות שונות לאיתור העבריינים. הצעתי למשל לערוך בדיקת פוליגרף, בדיקות שכמותן נבדקתי אני כשכיהנתי בשב"כ וכמותם נבדקים אלפים מבין עובדי השב"כ, המוסד, צה"ל ואפילו המשטרה".

השר המשיך ואמר "אם זה טוב להם - למה לא לפרקליטות? - נתקלתי בסירוב מוחלט". עוד אמר השר כי הציע להוציא תדפיסי שיחות של מכשירי הטלפון, "של כל מי בפרקליטות שהיה חשוף למידע שהודלף, למידעים שהודלפו - נתקלתי בסירוב מוחלט".

"סירוב מוחלט למה? לבדוק את האמת. האמת שייתכן והיא ידועה לכל מי שצריך לדעת, אך אסור משום מה שתהיה ידועה וחשופה לעין הציבור". השר אוחנה אמר כי הציע לפתוח בחקירה שתאתר את המדליפים, "נאמר לי שאין זה בסמכותי להורות על פתיחת חקירה, אלא ביכולתי רק לבקש זאת, כמו כל אזרח".

לדבריו, "את הרגישות שאנחנו רואים כלפי פרטיותם של המדליפים, לא ראינו בחקירות אחרות, כולל בימים האחרונים כשמכשירי הטלפון הסלולרי של אנשי קמפיין הליכוד על תוכנם, נחשף. ולהוסיף חטא על פשע, תוכנה של החקירה גם הודלף".

אסתר חיות אמיר אוחנה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד