כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
המחדל של החינוך העצמאי

ההורים זועמים: אין הסעות לילדים ומבנים חדשים מתעכבים

שנים של התעלמות מצד החינוך העצמאי הביאו להשבתת הלימודים בחלק מבתי הספר בעיר • גפני וארבל שישבו על המדוכה לא הצליחו לפתור את הבעיה הסבוכה • גורם בלשכת רה"ע: בחינוך העצמאי חוששים להתעסק עם הבעיה ומזניחים את ילדי העיר • 'בחדרי חרדים' עם כל הפרטים

ההורים זועמים: אין הסעות לילדים ומבנים חדשים מתעכבים
ילדים בבני ברק. אילוסטרציה צילום: רועי אלימה, פלאש 90

תחקיר 'בחדרי': מבקר המדינה עצר את העברת תקציבי ההסעות למוסדות 'החינוך העצמאי' בפתח תקווה. המוסדות שמצאו בנתיים פתרונות מאולתרים למימון הסעות הילדים, נקלעו לאחרונה למצוקה תקציבית והודיעו על ביטול ההסעות. בתגובה, השביתו הורי התלמידים את פתיחת הלימודים מיד לאחר חג הסוכות.

אלא, שלמרות שהיה נראה כי האירוע עומד לצאת מכלל שליטה - ללא פיתרון מסתמן באופק, הוא הגיע לסיומו המהיר - אך החלקי, לאחר התערבותו של ראש העיר מר רמי גרינברג, שישב על המדוכה יחד עם שותפיו הקואליציוניים מש"ס המקומית.

תחילתו של האירוע החל להתגלגל אי שם בשנת 2016. לאחר בדיקה שערך מבקר המדינה במחלקות השונות של עיריית פתח תקווה, אסר המבקר להעביר את כספי ההסעות לרשת ה'חינוך העצמאי', והעמיד 'חיוב אישי' של מיליון שקל נגד גזברות העיריה במידה ויעבירו את התקציבים. הנימוק שעמד מאחורי האיסור הגורף: אי עמידה של רשת החינוך העצמאי הארצית… בתנאי הסף להעברת תקציבים לחשבונם.

מסתבר כי מרכזי החינוך העצמאי שהוקמו בשנת 1905, וב-1908, נוסדו על פי החוק העותומאני ששלט אז בארץ. אחד המרכזים נרשם כעמותה בשנת 2010 אך לא נפתח עבורו תיק במס הכנסה. המרכז השני דווקא נרשם כעמותה כבר בשנת 1984, אך לא 'טרח' לקבל אישור על 'ניהול תקין' עד עצם היום הזה.

על פי חוק נהרי, כספי ההסעות עוברים לרשויות המקומיות ומשם לרשתות החינוך המפעילות את בתי הספר. ואת התהליך הזה ניתק מבקר המדינה בפתח תקווה, ועצר את העברת כספי התמיכות לרשת החינוך העצמאי בעיר.

בדיקת 'בחדרי' העלתה כי כתוצאה מהוראת המבקר, בשלוש השנים שחלפו, בתי הספר בעיר שזקוקים להסעות, עברו לפעול במתכונת תקציבית מצומצמת - כדי לייצר עודף תקציבי בקופת בתי הספר, שישמש באופן חלקי למימון ההסעות. יתר המימון נלקח מהורי התלמידים, שנדרשו להוסיף על שכר הלימוד תשלום חודשי של כ-170 ש"ח.

אלא שבחודש אלול האחרון יזמו כמה ממנהלי בתי הספר פגישה עם ראש העיר, והתריעו בפניו כי עודפי התקציב עומדים להיגמר, וכי אין ביכולתם שוב לממן את הסעות התלמידים. המנהלים ביקשו מגרינברג למצוא פתרון - זמני או קבוע, לבעיה הסבוכה.

המכתב מהנהלת בית הספר

אחד המנהלים שנכח בפגישה, אמר לבחדרי חרדים, כי ראש העיר הציג בפניהם פרוטוקולים מישיבות המועצה הקודמות, שמהם עלה כי למרות המצב המשפטי הסבוך המונע מהמוסדות להנות מתקציבי ההסעות כבר מספר שנים, הועברו 750 אלף ש"ח לטובתן. לדברי המנהל, גרינברג הסביר שהבעיה מוכרת לו היטיב משנים עברו, וכי העברת התקציב התבצעה כחלק מתהליך שהחל להוביל יחד עם גורמי המקצוע בעירייה כבר לפני מספר חודשים, כדי להביא פתרון קבוע ורשמי לנושא הכאוב.

ואכן, משיחה שערכנו עם גורמים בכירים בתחום החינוך בעיריית פ"ת עולה, כי תקופה קצרה לאחר כניסתו לתפקיד הינחה גרינברג את הגורמים הרלוונטיים לפעול למתן פתרון קבוע לבעיית ההסעות של הציבור החרדי. לדבריהם, "בין הפתרונות שנבדקו היו - העברת הכספים דרך עמותות 'תקינות' אחרות, שיעבירו את כספי ההסעות לבתי הספר, אך הגורמים המשפטיים במשרדי הממשלה והעירייה פסלו זאת".

מסמך העברת התקציב

לדברי הגורמים, "גרינברג היה מוכן ללכת כל כך רחוק כדי לפתור את הבעיה, עד שהסכים אפילו לבקשת יו"ר יהדו"ת ח"כ משה גפני לפני מספר חודשים, להיפגש בלשכתו שבעירייה, וזאת למרות המתיחות העזה השוררת בין עסקני המפלגה לראש העיר". הגורמים אמרו כי בפגישה העלה גרינברג את נושא ההסעות, וניסה להבין מדוע החינוך העצמאי מתעקש לנהל את העמותות באופן לא תיקני - ללא אישורי ניהול תקין וללא תיק במס הכנסה, התנהלות שגורמת לבעיה תקציבית חמורה עבור בתי הספר בפתח תקווה". לדברי הגורם, "הרבה לא יצא מהפגישה הזו. גפני הבטיח למצוא פתרון, אלא שעד לרגע זה לא ראינו כל פתרון באופק".

גפני יוצא מלשכת ראש העיר. צילום: באדיבות המצלם

גורם בכיר בש"ס - פ"ת דיווח לבחדרי חרדים, כי לאחרונה העלה ראש העיר רעיון נוסף לפתרון הבעיה: העברת הכספים דרך 'קרן ההסעות' של החינוך העצמאי, הפועלת עם עמותה תקינה. ראש העיר פנה לח"כ ארבל מש"ס שפנה לח"כ גפני שביקש להמתין לתום ימי השבעה של הרב מרדכי קרליץ. יממה לאחר ה'שבעה' אכן פנתה 'קרן ההסעות' לעיריית פ"ת בבקשה להעביר את כספי התמיכות דרכם. אלא שגם מהלך זה נפסל ע"י הגורמים המשפטיים, לאחר שטענו כי ל'קרן ההסעות' אין רישיון להפעלת בתי ספר ומוסדות, ולדבריהם, זהו קריטוריון בסיסי לקבלת כספי התמיכות העירוניות.

גורם בלשכת ראש העיר ציין ל'בחדרי חרדים', כי כל ניסיונותיו של ראש העיר ליצור קשר עם יו"ר החינוך העצמאי הרב אליעזר סורוצקין, עלו בתוהו. הגורם האשים כי "עולה תחושה קשה כי הרב סורוצקין מפחד לגעת בתפו"א הלוהט הזה, שיכול לגרום לגורמי החוק והממשל לעצור את תקציבי התמיכות לרשת החינוך העצמאי בכל הרשויות המקומיות. אבל לכן מה? לכן שלוש שנים נותנים לתלמידים בפ"ת להסתדר לבד? וכי זה תפקידנו לפתור את בעיות החינוך העצמאי? אנחנו לא נכנסים לשיקולי ההנהלה שם שבחרה לנהל כך את כספי הרשת, אך כשתלמידים משלמים על כך מחיר, מן הראוי ואך מתבקש, שישאו הם באחריות למצב".

הגורם אף חשף ל'בחדרי', כי הוראת מבקר המדינה משליכה לא רק על עצירת כספי התמיכות להסעות הילדים, אלא גם על בנייתם של מבנים חדשים עבור בתי הספר של החינוך העצמאי, או הרחבתם של המוסדות הקיימים. לדבריו, "רק לאחרונה הבטיח ראש העיר לשורה ארוכה של מוסדות החינוך העצמאי בעיר לבנות עבורם מבנים חדשים ולהרחיב את הקיימים - כדי לפתור את בעיות הצפיפות שלא טופלו במשך שנים. כל האישורים כבר ניתנו, ישיבות הוועדות התקיימו. הכל כבר היה מוכן ומזומן להתחיל לזוז. ושוב, בגלל הבעיה עם החינוך העצמאי הכל תקוע".

ביקור בת״ת של החינוך העצמאי - שארית ישראל צילום: אלון חכמון

לבחדרי חרדים נודע, כי אמנם הסדר קבוע אין עדיין, אך פתרון זמני כן נמצא: ראש העיר הורה להשתמש בתקנה עירונית המחייבת לממן 60% מדמי ה'חופשי שנתי' של תלמידי העיר, כשהמימון עובר ישירות לחשבונות הבנק של ההורים. במקרה כזה, משרד החינוך מצידו מעביר סכום נוסף שסוגר את הפער למימון הנסיעות בתחבורה ציבורית. ובית הספר וההורים ישתתפו כל חודש בסכום 'לא גדול' נוסף - כדי להגיע לסכום הנדרש למימון ההסעות לבתי הספר.

מסמך ההסדר של ראש העיר

ההסדר הזמני יצא לדרך בימים האחרונים, ועל פי ההערכות הוא יחזיק מעמד בחודשים הקרובים. אך ההסדר אינו קבוע והוא כמובן לא פותר את בעיית הבניה לטובת מוסדות רשת החינוך העצמאי בפתח תקווה, שתקועה.

---

תגובת החינוך העצמאי

כלל ילדי ישראל בחינוך הרגיל, לרבות בחינוך העצמאי, העומדים בקריטריון הקבוע בחוק, זכאים להסעות.

הזכאות היא להשתתפות בהחזר כספי של עלות נסיעה באוטובוס, בהתאם למרחק מבית הספר ובכפוף לתחשיבים שונים ע"פ אזורים.

החינוך העצמאי מקבל מהמדינה את החלק היחסי בזכאות ומעבירו לבתי הספר המעבירים את הסכומים להורים.

זכו תושבי פתח תקוה ומשך שנים רבות, מימנה העירייה את ההסעות בשלמות, מעבר לזכאות הבסיסית כשבית הספר הפעיל מערך הסעות מסודר וזאת, עד לקבלת דו"ח מבקר המדינה.

מאז, ניסתה העירייה לאתר דרך ראויה להעברת התשלומים, בעיקר נוכח לחץ ההורים - לקבלת מלא העלות ולא רק את חלק הזכאות.

בשל מעמדה החוקי המיוחד של עמותת החינוך העצמאי, ושיטת התקצוב הממשלתית היחודית לרשת זו, מתקשה העירייה משפטית להעביר הקצאה להשלמת ההשתתפות במימון ההסעות כפי שהיא מתקצבת עמותות רגילות.

מאז החלה הפרשה, הצענו שוב ושוב, כי כספי ההסעות יועברו לקרן ההסעות, עמותה המפעילה הסעות לילדי החינוך העצמאי.

בימים האחרונים נמסר לנו כי ראש העיר מבקש לאמץ את המהלך ולהגיע לפתרון הבעיה.

החינוך העצמאי ימשיך להעניק לתלמידיו ותלמידותיו את שירותי החינוך המיטביים. יעידו על כך 7 בתי הספר של החינוך העצמאי הפרושים ברחבי העיר פתח תקווה, אשר רבים מילדי העיר צובאים על שעריהם.

---

תגובה לדברים הנ"ל

גורם מקצועי במחלקת החינוך של עיריית פ"ת מסר בתגובה לתגובת החינוך העצמאי: "שלוש שנים אין הסעות לילדי בתי הספר, שלוש שנים שבהם לא נעשה מצידם דבר וחצי דבר לפתרון הבעיה. את הרעיון להתקשר עם קרן ההסעות הם לא יזמו אלא ראש העיר. הם אפילו לא מודעים לכך שגם הרעיון הזה נפסל משפטית, וזה די אומר הכל".

היועץ הוסיף, כי "גם אם בעיית ההסעות הייתה נפתרת, והיא לא נפתרה, מה יעשו בתי הספר ותלמודי התורה של הרשת שממתינים בכיליון עיניים לבניית מבנים חדשים, שגם הם נאסרו בגלל שייכותם לרשת החינוך העצמאי?!"

לדבריו, "החינוך העצמאי משתמש במכבסה של מילים כדי ליפות את האמת. 'מעמדה החוקי המיוחד' ו'שיטת תקצוב ייחודית׳, כל אלה הם מילים שנועדו לחפות על האמת כי מדובר בגוף תקוע ללא ניהול תקין וללא תיקים במס הכנסה. אינני נכנס לנעליהם, אך חבל שמי שמשלם את המחיר הם ילדי הרשת".

החינוך העצמאי רמי גרינברג פתח תקווה קרן ההסעות הרב אליעזר סורוצקין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד