ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
היסטוריה יהודית

לראשונה הוכתר רב ראשי קבוע במדינת מונטנגרו

לראשונה בתולדות מדינת מונטנגרו, הוכתר רב ראשי למדינה | את הטקס ההיסטורי כיבד בנוכחותו נשיא מדינת מונטנגרו מילו ג'וקאנוביץ' והשר לשירותי דת מישראל יצחק וקנין | הרב הנבחר בנאומו: "ביהדות להיות מורה זה הכבוד הגדול ביותר. הקהילה היהודית במונטנגרו היא ייחודית ואני מרגיש כבוד להיות הרב שלה"

 לראשונה הוכתר רב ראשי קבוע במדינת מונטנגרו
נשיא מונטנגרו בטקס הכתרת הרב הראשי הראשון של מונטנגרו צילום: פייר לביא
היסטוריה יהודית קטנה נרשמה היום (חמישי) בעיר הבירה של מדינת מונטנגרו. הרב אריה איידלקופף הוכתר לכהונת הרב הראשי הראשון אי פעם של המדינה.
טקס ההכתרה התקיים במעמד נשיא מונטנגרו, מילו ג'וקאנוביץ', השר לשירותי דת בישראל, יצחק וקנין, יו"ר 'מרכז רבני אירופה' ו'איגוד הארגונים היהודיים באירופה', הרב מנחם מרגולין, מנכ"ל 'מרכז רבני אירופה' הרב אריה גולדברג, חבר מועצת הרבנות הראשית לישראל הרב אליעזר שמחה וייס, נשיא הקהילה היהודית במונטנגרו, ג'ורג'יו ראיצ'וביץ' ועשרות שרים וחברי פרלמנט מקומיים.
הרב איידלקופף משמש מזה כשנתיים כרב הקהילה היהודית של המדינה המונה מעל 500 משפחות יהודיות - חלקן ילידי מונטנגרו ואחרים יהודים יוצאי חבר העמים שהיגרו למדינה בשנים האחרונות. השלטון המקומי הכיר בדת היהודית באופן רשמי ומתחשב בצרכיה. 
יום ההכתרה נפתח במפגש רשמי שהתקיים בין השר לשירותי הדת הרב יצחק וקנין לבין שר המשפטים של מדינת מוטנגרו המהווה דמות מרכזית בשלטון. 
במהלך השיחה ציין השר וקנין את היחסים ההדוקים בין ישראל למונטנגרו והדגיש את הצורך בביטוי מלא של שיתוף פעולה גם בתוכניות נוספות. שר המשפטים המקומי השיב כי יש נכונות מצד השלטון בשיתופי פעולה עם מדינת ישראל.
בהמשך דבריו ציין לשבח את תרומתה החשובה של הקהילה היהודית במונטנגרו ליחסי שתי המדינות, כמו גם את האחדות הרב-דתית והרב-אתנית של המדינה. הוא ציין כי החברה במונטנגרו "מקדישה כבוד מלא למסורות הרוחניות והתרבותיות של כל הקהילות הדתיות במונטנגרו". 
במעמד המינוי המרגש לרב היהודי הראשי של מוטנגרו, ציין הרב איידלקופף כי: "ביהדות להיות מורה זה הכבוד הגדול ביותר. הקהילה היהודית במונטנגרו היא ייחודית ואני מרגיש כבוד להיות הרב שלה. אני רוצה להודות לאשתי חנה. כל מה שהשגתי אי פעם כרב הוא הכל בזכותה ובזכות הרבי שלנו כ"ק האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל, שאמר: 'כל אחד צריך לחלוק את הידע שלו עם אחרים. גם אם אתה מכיר אות אחת, שתף אותה'. בעזרת השם כולנו נכוון לדברים הגדולים האלה".
 
יש לציין כי לאורך השנים העם המונטנגרי תמך מאוד בעם היהודי ומונטנגרים רבים אף סייעו להסתיר יהודים מהנאצים בזמן השואה. מאז הכרזתה על עצמאותה בשנת 2006, מקפידים הממשלים השונים במדינה על יחסים טובים מאוד עם הקהילה היהודית מה שמתבטא בין היתר בהקצאת שטחים לבניית בתי כנסת ובמספר אפסי של תקריות אנטישמיות במדינה. מדינת מונטנגרו גם הכירה זה מכבר בחגים היהודים כך למשל יהודים שביקשו שלא לעבוד ביום כיפור קיבלו אישור לכך.
השר לשירותי דת בישראל, יצחק וקנין אמר בטקס ההכתרה: "לא שררה אנו נותנים לו אלא עבדות, להיות עמל יומם ולילה עם בני קהילתו להורותם את  הדרך הישרה ולהביאם אל מחוז חפצם". בדברים הביע "תודה והערכה מעומק ליבי לשלטונות מונטנגרו ולראשי 'מרכז רבני אירופה' על תמיכתם במעמד והכתרת רב למדינה כמו גם פעילותם למען היהדות".
יו"ר 'מרכז רבני אירופה' הרב מנחם מרגולין שיזם את המינוי ההיסטורי במונטנגרו, הודה לנשיא ג'וקאנוביץ' על תמיכתו הבלתי מסויגת בעם היהודי ובירך את הרב איידלקופף על המינוי. בדברי הברכה ציין כי: "הנשיא ג'וקאנוביץ' הינו ידיד אמת של העם היהודי. הוא מביא עמו ניסיון עשיר במאבק באנטישמיות בכל רחבי אירופה ואנו מצפים להמשיך ולפעול איתו יד ביד בנושא. לצערי, פוליטיקאים אירופאים רבים אינם מייחסים חשיבות לבעיית האנטישמיות שנמצאת במגמת עליה ברחביי היבשת ובוחרים לטמון את ראשם בחול."
מרכז רבני אירופה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד